Campaignspotting met ICblog (1): Euroknallen bij McDonald’s

17 februari 2009, 13:05

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallendste interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vanaf vandaag plaatsen we de leukste campagne van de week ook op Marketingfacts. Mét een toelichting van de verantwoordelijke adverteerder.

Aan de Euroknallers campagne van McDonald’s (1x actiesite, meerdere banners) de eer om het spits af te bijten. ‘Euroknallers’ zijn producten bij McDonald’s die verkrijgbaar zijn voor maar één of twee euro. De campagne draait om een actiesite met een game waarmee je elke dag kans maakt op een nieuwe ‘knalprijs’. Hieronder ook een reactie van Hans Bruning, vanuit McDonald’s verantwoordelijk voor de campagne.

In de game probeer je met euromunten aanbiedingen die langs komen te raken en zoveel mogelijk punten te verzamelen voordat de munten op zijn. Dagelijks wint degene die een score boven de duizend punten heeft en de schattingsvraag goed beantwoordt. In een van de banners kun je de game ook daadwerkelijk spelen, zonder dat je daarvoor naar de site hoeft.

{title}

De Euroknallers zijn gericht op tieners. Value for Money staat bij deze doelgroep voorop. “Vooral tieners tussen de 15 en 19 gebruiken McDonald’s als een plek om met vrienden naar toe te gaan en lekker te snacken,” aldus Hans Bruning, vanuit McDonald’s verantwoordelijk voor de campagne. De campagne ligt voor de hand, gezien de hoeveelheid tijd die tieners aan online games spenderen. Bruning: “Omdat deze doelgroep moeilijk te bereiken is, moesten we de banners wel naar hun toe brengen. Vandaar dat de game ook direct in de banner te spelen is.”

Maar slaat de campagne ook daadwerkelijk aan bij de doelgroep? Over de resultaten is Hans Bruning positief:

“De awareness van Euroknallers is ook onder tieners zeer hoog. Ook in het begin van 2008 was deze al zeer hoog. Wel zie je dat gedurende de campagne de awareness nog verder stijgt.” Ook de tijd die de bezoekers op de site doorbrengen is erg lang. Zo blijft de bezoeker gemiddeld zes minuten op de pagina. “Euroknallen.nl is wat ons betreft een zeer succesvolle online campagne,” zegt Bruning.

Toch nog wat voor verbetering vatbaar? Vooral met de Hyves-gadget kan nog wel wat gestoeid worden. “Omdat de gadget er vrij commercieel eruit zag, sloeg deze niet echt aan. Het blijft toch een persoonlijke pagina waar mensen zich met coole merken willen associëren. McDonald’s is daar gewoon niet het bedrijf voor,’ concludeert Bruning. Zelfkennis: een groot goed. 😉

Meer campagnes bekijken? Kijk voor je dagelijkse portie Nederlandse interactieve campagnes op ICblog.nl. Tot volgende week!

CampaignCredits:

Merk: McDonald’s

Bureau: TBWA, Agency.com, OMD

Creatives: Agency.com

Verantwoordelijk bij Agency.com: Frank Moester en Annemarie Verschoor

Verantwoordelijk bij TBWA: Amber Schroder

Verantwoordelijk bij OMD: Bas van Amerongen

Robert Doggers
Partner bij YUNE

Robert Doggers is sinds 2007 mede-oprichter van Yune, bureau voor (video) content creatie en social media. Daarnaast werkte Doggers als oprichter en hoofdredacteur voor het multimediale uitgaansplatform NL Unlimited (o.a. bekend van NL20 uitgaansmagazine). En daarvoor o.a. bij Lost Boys en voor verschillende reclamebureaus. Hij is tevens docent bij Beeckesteijn voor content marketing en social media.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Serge de Klerk

    Leuke game. Is deze puur bedoeld voor awareness of ook om leads te genereren?

    Ik snap overigens dit stukje niet:

    “Ook de tijd die de bezoekers op de site doorbrengen is erg hoog. Zo blijft de bezoeker gemiddeld zes seconden op de pagina.”

    6 seconden lijkt me toch juist erg laag?


    17 februari 2009 om 13:51
    Rory

    Zal wel 6 minuten moeten zijn.


    17 februari 2009 om 15:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!