AutoTrack wint rechtszaak tegen gaspedaal.nl

12 februari 2009, 06:55

Internetbedrijf InnoWeb moet binnen 48 uur stoppen met het aanbieden van gegevens van AutoTrack op de website Gaspedaal.nl op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. Opmerkelijk, in 2007 mocht Gaspedaal.nl van de rechter nog wel de gegevens van Autotrack gebruiken.

Op de website AutoTrack van uitgever Wegener kunnen particulieren en bedrijven tegen betaling advertenties voor te koop aangeboden auto’s plaatsen. Gemiddeld staan er 220.000 occasions op de autosite. Gaspedaal.nl is een zogenaamde ‘dedicated search engine’, die het aanbod van AutoTrack en vijf andere autosites toont. Wegener heeft daar echter geen toestemming voor gegeven. Particulieren of autobedrijven kunnen zelf geen advertenties plaatsen op gaspedaal.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    wilph

    Tja, interessant zeker. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, hoewel het soms voor een uitgever ook interessant kan zijn als zijn aanbod kostenloos ook bereik vindt via andere kanalen…


    12 februari 2009 om 09:12
    NilsR

    Dank voor de uitleg Arnoud.

    Met het uitoefenen van dit verkregen recht begeeft Wegener zich in een interessante spagaat in hun business model.

    De reden dat zij niet willen dat Gaspedaal hun database hergebruikt in ruil voor (hoogwaardiger?) verkeer zit hem mogelijk in de dualiteit van hun business model: zij verdienen geld aan advertenties EN autodealers.

    Een bezoeker die een auto wil kopen en zich via Gaspedaal bij Autotrack meldt heeft waarschijnlijk al een helder beeld van de auto die hij wil kopen (orientatie, zoeken heeft bij Gaspedaal plaatsgevonden). Die bezoeker is voor de autodealer meer waard (hogere conversiewaarde), maar voor CPM based advertising minder (zal minder rondklikken op de webiste van Autotrack).

    Het belang van adverteerders lijkt bij Autotrack dus vóór dat van de dealers te gaan?

    Ik verwacht niet dat Wegener deze vorm van hergebruik van hun database door Google ook zal willen voorkomen.


    12 februari 2009 om 11:16
    Sven

    @Arnoud: allereerst: dank. geweldig om zo snel een toelichting te krijgen van een topjurist in deze.

    Ik probeer het nog te begrijpen: komt het neer op:

    1. Puur het feit dat gaspedaal.nl gedeeplinkte informatie ophaalt van autotrack.nl, dat mag niet

    2. Punt 1 doet, dat mag an sich, maar niet in dermate grote hoeveelheid (dubstantieel gebruik makend van de database)

    3. Dat de informatie uit de database niet 1 op 1 op dezelfde wijze wordt aangeboden maar deze wordt omgebouwd / geherformatteerd? of

    4. Dat het lijek alsof een gaspedaal zoekmachien aan het werk is terwijl dat eigenlijk de zoekmachine van autotrack is, oftewel er wordt geen informatie gedeeplinked maar fucntionaliteit ‘gejat’

    Sven


    12 februari 2009 om 13:37
    ArnoudEngelfriet

    Ik vind het lastig te bepalen. Het komt volgens mij neer op het feit dat Gaspedaal meelift op de database van AutoTrack en daarmee goede sier maakt. Het herhaaldelijk en structureel hergebruiken van die advertenties van AutoTrack dus. Dat vond de rechtbank sterk vergelijkbaar met het overkopiëren en gebruiken van de hele databank, en dat mag niet.


    12 februari 2009 om 13:53
    auto

    Vlgs mij staat juist de koper centraal in het betoog van Autotrack.

    Ik durf geen auto te kopen op marktplaats, ik vertrouw het gewoon niet. Bij AT geloof ik de gegevens van de advertentie. Autotrack immers controlleert de advertentie gegevens die dealers uploaden. Als je dus een auto wilt aanbieden met onjuiste gegevens wordt dat door AT geccorrigeerd. Dat neemt een deel van de zorgen die ik als autokoper heb weg (deautoverkoper heeft niet zo’n goede reputatie bij mij). Hierin zullen ze bij Wegener flink investeren en dat gaspedaal foute advertenties naast gecontrolleerde zet is schadelijk voor de reputatie van Autotrack.


    12 februari 2009 om 14:05
    Jan-Willem

    Wat voor effect heeft deze uitspraak voor sites zoals het recent gelanceerde Zoekmijnbaan.nl en Jobrapido en alle andere banenspidersites? Het precedent lijkt nu geschapen…..


    12 februari 2009 om 15:14
    Sven

    @ Arnoud. Ok dank je.

    @ Nils Goede duiding. Maar het geeft ook de merkwaardigheid aan:

    In de webketen van orienterende potentiele autokoper naar de uiteindelijke deal zit Autotrack het dichtst bij de uiteindelijke deal: de koper ziet de auto die hij wil op Autotrack.nl, neemt contact op en koopt al dan niet die auto. Met een kick-back daarover moet je toch veel meer verdienen dan met een CPM advertentie waarin de autokoper een stap terug in het orientatieproces gaat, namelijk elders weer verder surfen en orienteren.

    Of zie ik iets over het hoofd?


    12 februari 2009 om 15:33
    NilsR

    @sven Autotrack verdient ook redelijk wat euro’s aan banners, rectangels etc die niet van de autodealers zijn. Meestal automerken en financierders. De verhouding weet ik niet maar ik vermoed dat omzet uit dealers niet veel groter is dan deze bron.


    12 februari 2009 om 19:56
    Cyelii

    Hey Jason thanks for the mention for the new site mate. It's only in the cotcnrustion phase but the forum is already becoming a busy and profitable place.Thanks again mate.Mark


    11 juli 2016 om 22:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief