Digitaal factureren vereenvoudigd, een goed idee? (POLL)

12 februari 2009, 11:59

Vanaf aanstaande maandag is het zo ver: digitale facturen mogen gewoon als PDF of zelfs platte e-mail worden verstuurd. Met deze maatregel hoopt staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) een fikse besparing op de kosten voor factureren te kunnen realiseren. Elektronisch of digitaal factureren was tot nu toe aan strenge regels gebonden. Met name was het verplicht om een ‘geavanceerde digitale handtekening’ op je digitale factuur te hebben staan, iets dat maar weinig boekhoudprogramma’s ondersteunden. Deze verplichting wordt nu afgeschaft (voor binnenlandse facturen).

Wat vinden we hiervan? Tijd voor een ouderwetse Marketingfacts!-poll.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, blogger en partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Sinds 2001 beheert hij de site Iusmentis.com met meer dan 350 artikelen over internetrecht.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Gerben

    Ps.

    Deze actie is waarschijnlijk ook nog een slecht voor ‘drukkend’ nederland. Zie de banen daar al weer op de tocht staan. 🙂


    12 februari 2009 om 12:15
    Gitta Bartling

    @Gerben; denk dat de grote factuur- (en dus bedrukt papier-)verstouwers nog lang niet toe zijn aan digitale facturering, dus hopelijk komen die banen pas op de tocht te staan als het economisch weer iets beter gaat ;-).


    12 februari 2009 om 12:58
    ArnoudEngelfriet

    Joost, dank je voor je reactie. Jullie applicatie kende ik niet, en ik ben blij om te zien dat je niet voor de laatste optie gekozen hebt naar aanleiding van dit nieuws.

    Spookfacturen zie ik als een reëel risico, zeker omdat de drempel voor het versturen van frauduleuze mails een stuk lager is dan voor facturen per mail. Hoewel, er moet natuurlijk een bankrekeningnummer op dus je bent te achterhalen als oplichter.

    Een tussenoplossing kan zijn om alleen facturen te verwerken die een orderreferentie bevatten uit jouw administratie. Geen factuur zonder order dus. Je legt dan wel een stuk van je eigen administratie bij je leveranciers.


    12 februari 2009 om 13:40
    Aaron Peters

    Ik gebruik sinds kort de dienst van Joost en Edwin – Moneybird.nl – en dat bevalt uitstekend.

    Website is erg vriendelijk in gebruik en doet gewoon wat je wilt.

    De jongens reageren ook erg snel op suggesties en feedback.

    Ga zo door!


    12 februari 2009 om 14:00
    Stef J.

    Bedankt voor de info, erg fijn dat dit nu eindelijk zover is. Kan ik mijn klanten naar hier doorverwijzen. 😉


    12 februari 2009 om 15:23
    Koen

    Ik zie dat risico met spookfacturen niet zo. Ieder groot bedrijf die haar processen goed op orde heeft zal altijd een factuur matchen met een order. Als dat niet het geval is, zal een factuur nooit vrijgegeven worden voor betaling. Een klein bedrijf kan het zich nog wel veroorloven om geen procedures te hebben, aangezien daar altijd wel een persoon is die weet wat wel en niet is ingekocht.

    Volgens mij is het digitaal versturen van de facturen ook niet het nieuws, maar dat ze digitaal mogen blijven (dus geen papieren administratie meer) zonder digitale handtekening. Wat maakt het immers uit of de leverancier of de klant de factuur afdrukt?


    12 februari 2009 om 18:47
    Johan

    Goh, ik stuur al een paar jaar mijn facturen in pdf bestand en ik had er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat dit aan bepaalde voorwaarden was verbonden. Gelukkig heb ik hier nog nooit problemen mee gehad (kennelijk net zoals 30 procent van de respondenten op deze poll).


    12 februari 2009 om 19:40
    Arco van Nieuwland

    Fantastisch plan, brengt Nederland weer stap verder in concurrentie kracht. Nu ook nog de bonnetjes afschaffen de creditcards uitreksels als voldoende bewijs mogen laten dienen en dan kunnen we alles automatisch doen. Zeker als de software leveranciers en administratiekantoren dan ook nog de documenten digitaal kunnen verwerken zoals yuki.


    13 februari 2009 om 07:39
    Melle Gloerich

    @Dirk. Ik ben het met je eens dat een verzender van digitale facturen er naar moet streven om de aflevering ook daadwerkelijk te laten plaatsvinden. Hoe is dit echter anders dan het per post (niet aangetekend) versturen? Ik merk dat bij onze administratie ontzettend veel telefoontjes binnenkomen waarbij aangegeven wordt dat facturen per post niet aankomen of kwijt zijn. Of erger nog, 6 weken rondzwerven in de interne post.

    Ik weet eerlijk gezegd weinig van digitale fucturatie maar zou een (open) digitale architectuur mogelijk zijn waarbij niet via mail wordt gecommuniceerd maar via api’s en dus direct in de crm-systemen afgehandeld wordt. Inboeken van facturen (normaal en digitaal) is namelijk nog steeds een enorme belasting op administraties. Hierin zou de overheid een echte (wereldwijde?) voortrekkersrol kunnen spelen.


    13 februari 2009 om 08:54
    Vaessen

    Helaas. Toch weer iets te snel besloten. De fraudeurs hebben weer vrij spel !!! Digitaal factureren is prima, maar de huidige regelgeving was niet voor niets. De bewijslast van een verzonden email is gewoon in de grond te boren, en nooit goed na te gaan. Zonder geavanceerde of gekwalificeerde handtekening is vrijspel voor de fraudeurs. Besparing 600 miljoen, Belastingfraude > 1 miljard.. Succes..


    13 februari 2009 om 12:05
    ArnoudEngelfriet

    @Vaessen: waarom wordt dit probleem volgens jou erger bij digitale facturen dan bij papieren facturen? Facturen van de Kamer voor Klanten en andere oplichtertrucs bestaan al langer dan internet volgens mij.


    13 februari 2009 om 12:09
    Arco van Nieuwland

    Alles lezende lijkt het mij dat iedereen iets te ambitieus is en daarom dit soort veel belovende ontwikkelingen in schoonheid sterven. Ook EDI had veel belofte in zicht maar was toch te veel gedoe om grootschalig succesvol te zijn. En kijk eens naar email met al zijn onvolkomenheden, juist de platte eenvoud is hier het succes.

    Als we nu gewoon beginnen de facturen niet meer per post te versturen maar per email in een simpele PDF. Als hier maar voldoende volume ontstaat, loont het de moeite de software systemen hier op aan te laten sluiten. In het slechtste geval print men de pdf en typt men hem over. Scheelt in ieder geval veel handelingen rond de post verwerking. En er zijn al systemen die dit soort emails gewoon oppikken en administratief verwerken.


    16 februari 2009 om 16:31
    Arco van Nieuwland

    @Wouter Suijker. Dan moet je ook zeker eens kijken op http://www.yuki.nl. Daar kun je de electronische facturen in digitale ordners opslaan en wordt er direct een boekhouding van gemaakt en wordt de BTW aangifte ook nog digitaal gedaan. Je hoeft dan zelf geen boekhoud kennis te hebben alles gaat vanzelf voor 0,95 per document. Typisch iets voor de kleine ondernemer.


    19 februari 2009 om 14:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!