The state of online communities

The state of online communities


Marco postte de presentatie gisteren als op Upstream, ik zet hem ook even door naar hier. Bill Johnston, de chief community officer bij Forum One Networks en editor van Online Community Report, schreef meerdere interessante artikelen in de afgelopen jaren. Op Socialmediablog verwees Martin Kloos al naar de ROI van online communities (pdf). Eind 2008 kwam Johnston met bovenstaande presentatie: The State of Online Community 2008. In de presentatie komen de volgende onderwerpen aan bod:

  1. Community strategie
  2. Community ownership
  3. Community as an ecosystem
  4. Metrics
  5. Dimensions of value: The Elevator Question
  6. Reporting
  7. Budgets & Headcount
  8. Evolving role of management and moderation
  9. Compensation
  10. Unmet expectations

Grappig: bij punt 8 beschrijft Johnston verschillende posities in het management van een community. De moderator en de community manager kennen we al. Johnston kijkt vooruit en benoemt nog twee ‘management’ posities: Community Strategist en Chief Community Officer. Nét even anders dan een CEO; duidelijk stoerder… ;-)


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Dank hiervoor, Matthijs, Marco, Martin.
    Check ook dit en dit.

    geplaatst op
  • @Jaap, dank voor die eerste link. Zeer interessante kost!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.