The state of online communities

10 februari 2009, 06:34

Marco postte de presentatie gisteren als op Upstream, ik zet hem ook even door naar hier. Bill Johnston, de chief community officer bij Forum One Networks en editor van Online Community Report, schreef meerdere interessante artikelen in de afgelopen jaren. Op Socialmediablog verwees Martin Kloos al naar de ROI van online communities (pdf). Eind 2008 kwam Johnston met bovenstaande presentatie: The State of Online Community 2008. In de presentatie komen de volgende onderwerpen aan bod:

  1. Community strategie
  2. Community ownership
  3. Community as an ecosystem
  4. Metrics
  5. Dimensions of value: The Elevator Question
  6. Reporting
  7. Budgets & Headcount
  8. Evolving role of management and moderation
  9. Compensation
  10. Unmet expectations

Grappig: bij punt 8 beschrijft Johnston verschillende posities in het management van een community. De moderator en de community manager kennen we al. Johnston kijkt vooruit en benoemt nog twee ‘management’ posities: Community Strategist en Chief Community Officer. Nét even anders dan een CEO; duidelijk stoerder… 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Martin Kloos

    @Jaap, dank voor die eerste link. Zeer interessante kost!


    10 februari 2009 om 17:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!