Twitter en de vaderlandse dagbladen

Twitter en de vaderlandse dagbladen

{title}Als zelfs het tanend lezerspubliek van De Volkskrant nóg een keer uitgelegd krijgt wat Twitter is en wat je ermee kunt. Dan mag je wel verwachten dat het zéér binnenkort toch echt wel mainstream wordt, dat Twitter, en dat we dus een beetje de hype voorbij zijn. Aanleiding voor deze gedachtegang is dit verhaal van vorige week donderdag: ‘Twitter: veel gekwek en af en toe wereldnieuws.’

Uiteraard met een kritisch ondertoontje (doe ál dat belangrijks maar deels af als ‘gekwek’) want dat moet, bij De Volkskrant. Of dat moet van de journalist (zie ook mijn eigen: ‘Twitter: Narcistisch of zesde zintuig’, het is dezelfde reflex). De kranten schrijven zich suf over Twitter. Vanochtend nog, het KoJo-verhaal in De Pers (zag ik via @sannebrand): ‘Twitteren is masturberen met je ziel’. Kranten mogen (let op: generalisatie) graag ingaan op het ‘gewek’ dat op Twitter te vinden is. Terwijl blogs eerder kijken naar Twitter als (extra) communicatietool in interessante nieuwe mediawereld. Zie ook dit uitstekende artikel van Menno Braakman: ‘Corporate Twitter Marketing: Hot or Not?

Op dezelfde dag dat het We-leggen-het-nog-een-keer-uit verhaal in De Volkskrant verscheen, publiceerde de online afdeling van de VK dit bericht: ‘Alle Spits verslaggevers moeten twitteren’. Dat moet van Bart Brouwers (hoofdredacteur, @brewbart), werd voor het eerst opgeschreven door Alexander Pleijter (Universiteit Leiden, @pleijter), die gevolgd wordt door Heleen van Lier (redactie Volkskrant, @heleenvanlier) en die klopte dit belangrijke nieuws dus over naar de Volkskrant.

{title}
Reply van Mark de Kock op deze tweet van mijzelf

Diezelfde Alexander Pleijter maakte op zijn blog een overzicht van het nieuws over Twitter. ‘Twitter staat de laatste tijd volop in de schijnwerpers als het nieuwste en snelste nieuwsmedium. Er is geen krant die er nog geen artikel aan heeft gewijd.’ Even bulleten:

Twitter in tijden van terrorisme
Twitteren als de minister
Internetters doen verslag van bijna-vliegramp

En er zijn er vast nog heel veel meer (kom graag door in de comments). Maar de teneur van al die artikelen is, globaal gezien, nog steeds hetzelfde. Al twee jaar. Kort door de bocht kun je dat illustreren met deze rake zinnen in Trouw: ‘Dacht je net helemaal bij te zijn met een eigen Hyves en regelmatige filmpjes op YouTube? Helaas, internet is al weer tig stappen verder.’

Gaat het om een kritisch aantal in de userbase; is het tipping-point nu bereikt? Is het de vergrijzing op de krantenredacties (die wordt doorbroken door mensen als Heleen van Lier). De Pers heeft een jonge redactie. Maar Koster en Jojanneke zien in ieder geval weinig potentieel. Of ze begrijpen gewoon geen klap van Twitter en hebben hun eigen krant in de zomer van 2007 (pak hem beet zo rond 16 juli bij benadering) niet goed gelezen. Uiteraard mag zeuren over het businessmodel niet ontbreken (zie ook de discussie op Twitter over dit artikel):

“We werden een beetje pissig. Je hebt een mededelingenbord, maar niemand luistert naar elkaar. Wat is dit voor gekkigheid? Zijn dit aandachtszieke eenzamen die allemaal in een eigen hoekje met hun gedachtes aan het spelen zijn? Ja, dat is het: Twitter is mindmasturbatie. Zelfbevrediging met je eigen ziel. De oprichters in Californië weten eigenlijk ook niet wat ze met deze groep egocentrische leden aanmoeten. Ze hebben 20 miljoen aan geld gekregen, maar geen idee hoe ze er iets aan kunnen verdienen.”

Maar dit stukje (over de aanpak) is eigenlijk leuker:

“Koster en Jojanneke stuurden in het weekend een desperaat mailtje met de vraag: waarom heeft Twitter zo’n vaart genomen? Niemand reageerde. Toen pakte Koster het iets botter aan, met een smeuïge provocatie. ‘Zeg, Jojanneke wanneer gaan we weer eens samen in bad?’”

{title}

Niet bedoeld om een gelijk te halen of borstklopperig te doen over weblogs. Maar kijk eens naar dit artikel van Raimo van der Klein van nu bijna twee jaar geleden (maart 2007): ‘De nieuwe hype: microbloggen’. Zie ook eens dit verhaal van Francisco van Jole (juni 2007) ‘Het transparante leven met twitter’. En zo zijn er nog duizenden andere verhalen op weblogs die al jaren liggen te stoffen. Al geschiedenis zijn, in het archief staan.

Nee, dan Jan Marijnissen van de SP. Die zei twee weken geleden in ‘Infrastructuur van journalistiek staat op instorten’:

“De nieuwssites en bloggers parasiteren op wat de schrijvende journalistiek produceert. Valt dat laatste weg, dan droogt het eerste op.”

Trek de boel eens door. Kranten hebben heel (wat mij betreft té) lang afgewacht totdat ze internet omarmden als het medium dat de toekomst heeft. Hobbelen ze nu weer achter de feiten aan en tekent zich hetzelfde patroon af? Of wachten échte journalisten (in tegenstelling tot online marketeers, early adopters en nieuwe media fanaten) analyserend, beschouwend en berekenend objectiverend af totdat schrijven over een fenomeen op internet ECHT belangrijk genoeg is om de verhalen af te drukken op papier?


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Hey Matthijs, heb je mijn column een paar weken geleden gemist? ;-)

    geplaatst op
  • @Carl: Ja, ik pretendeer niet volledig te zijn, hoor. Dank voor de link!

    geplaatst op
  • Zo gaat dat met trends: die druppelen geleidelijk de samenleving binnen. Niks mis mee, naar mijn idee. Wel vind ik die masturbatieberichtjes zoals 'Wij van Twitter meldden die aardbeving als eerste' een beetje stupide. Een sms'je of een krabbel kan net zo snel zijn - het is geen wedstrijd.

    Als we dan toch oude visiestukken over Twitter uit de kast aan het trekken zijn, laat ik dan ook even deze noemen: Het nut van Twitter (14 augustus 2007). Een interessante discussie met bijdragen van onder meer Marco Derksen, Erwin Blom en Vincent Everts.

    geplaatst op
  • Zeg diklip, (Bert doelt op auteur bovenstaand artikel, MVDB) kun jij ook een artikel schrijven zonder die Heleen van Lier omhoog te likken? We hebben het nog steeds over "zielsexhibitionist" en JimmyWoo-gangster HellentjePeentje "ik ben de verhalen die ik vertel", voorheen vrouw Leootje. Dat zijn wellicht de enige VK-redacteur onder de 57 is, neemt nog niet weg dat haar inhoud doorgaans geweldige scoops als "HYVES NU 5 MILJOEN LEDEN!" niet overstijgen.

    geplaatst op
  • @Bert: Ja, in de meeste artikelen die ik schrijf 'lik ik Heleen van Lier niet omhoog'. Valt echt reuze mee. Eerlijk waar. Swear. Period.

    Verder weet ik zeker, dat Heleen van Lier niet de enige VK-redacteur onder de 57 is. Misschien wél de enige die op Twitter zit. Geen idee. Maar, als ik jou zo lees, dan zou er dus wel een verband kunnen bestaan tussen de belegen redacties en het veel te laat oppakken van nieuwe webtrends....

    geplaatst op
  • Een verband tussen de belegen redacties en het oppikken van webtrends?
    Bij PCM?????


    NEEE JOH!

    geplaatst op
  • Dat kranten doorgaans achter de trends aanlopen is wel bekend, daar moet je ook niet meer moeilijk over doen. Wel zie je dat ze vaak het tipping point bereiken. Het probleem is echter precies zoals dat in het boek 'the tipping point' is omschreven. Als je ergens in stapt als het punt er is geweest, ben je te laat.

    Natuurlijk reageert niemand op de tweets van mensen die net lid zijn, ze hebben namelijk niet heel veel volgers. En je hebt een bepaalde kritische massa nodig voordat de kans dat er voldoende mensen die je volgen online zijn dat je een reactie krijgt. Immers, in tegenstelling tot het geloof van velen zijn twitteraars niet 24/7 online en zeker niet 24/7 aan het twitteren. Dus de kans dat je heel veel tweets mist als je een beetje actief bent, is groot. En mensen gaan niet meer antwoorden op vragen van een paar uur geleden, doorgaans dan.

    Dus laten we eerlijk zijn: dat het nog op uitleg niveau zit is niet erg en op zich logisch. Dat ze het niet omarmen is vreemd (als er één doelgroep iets mee kan zijn het journalisten, namelijk nieuwsgaring), maar niet verrassend. Er is zoveel nieuws waarvan de helft maar 'the chasm' overspringt dat ze het niet bij kunnen houden. En als ze daar wel een neusje voor hadden waren ze geen journalist geworden, maar trendwatcher of marketeer.

    Overigens is het verbazingwekkendste voor mij die uitspraak van Kameraad Jan. Volgens mij is het net zo vaak andersom, waarbij de schrijvende pers de online stukken overneemt of zich erdoor laat inspireren. In mijn geval word ik in ieder geval altijd gebeld door de schrijvende pers met de eerste zin: ik las net één van je blogs over....

    geplaatst op
  • Eigenlijk is het niet zo verwonderlijk dat kranten nog steeds uitleggen wat Twitter is. Kijk naar de lezers van kranten: die zijn gemiddeld rond de vijftig en meestal niet zo vooruitstrevend in hun gebruik van nieuwe media. Bovendien: hoe wijd verbreid is het gebruik van Twitter nu eigenlijk? Ik denk dat er nog maar een klein percentage Nederlanders bekend is met Twitter. Zijn daar eigenlijk cijfers over beschikbaar?

    geplaatst op
  • Twitter en journalistiek, het is zoeken naar evenwicht. Kan nog best wat tijd kosten, maar het bekende voorbeeld van vliegtuig-in-Hudson bewijst de belangrijkste waarde van een tweet. Tipfunctie, signalering. Meer mag je er (op dit moment) niet van verwachten. Journalistiek is meer dan nieuws, het is vooral ook context en dat lukt niet in 140 tekens. Heb als Twitteraar die pretentie dan ook niet.
    Als journalist kan ik Twitter verder goed als middel gebruiken om gericht informatie bij specifieke personen te verzamelen, vooral personen die ik niet in mijn netwerk heb. Daar ligt de toegevoegde waarde. En dat het business model niet deugt zou me als journalist echt niet boeien. Laat dat lekker het probleem van de ondernemer zijn.
    Voor het overige is het een dorpspomp. Klopt, maar daar is niets mis mee, je hoort nog 's wat. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Meeste tijd ben je kwijt met het kaf van het koren te scheiden en daar hebben de meeste journalisten/redacties vandaag de dag helaas de tijd niet meer voor.

    geplaatst op
  • En zo is het maar net. Wie bepaalt wat ik belangrijk vind? En wat niet? Dat verschilt van moment tot moment. Ik neem informatie tot me die ik leuk vind. De rest skip je. Ik hou ervan om te creeren, te helpen en te delen. Twitter is een platform, eigenlijk meer een stroming, die dit mogelijk maakt. Twitter verbindt mensen met elkaar. Prive, zakelijk, maar bovenal mensen met gemeenschappelijke interesses.

    geplaatst op
  • Een fijne post Matthijs.

    Las de pers vandaag in de trein en ergerde me aan de beperkte invalshoek. "Dit slaat nergens op". Ieder zijn mening inderdaad, maar dit was wel erg kort door de bocht.

    Soms lijkt het alsof er alleen maar zuur en zoet bestaat. Wat kan het dan fijn zijn om soms nog op enige nuance te stuiten...

    geplaatst op
  • Mag ik jullie nog even wijzen op een posting van Erwin Blom in de zomer van 2007? Ja die ging over mij en mijn Twittervrienden hebben mij daadwerkelijk gesteund toen, maar dat hoeft niemand te snappen. Als ik het maar snap.

    geplaatst op
  • Mooi stuk Matthijs, complimenten. Ga me niet meer druk maken om 'journalisten' die denken het allemaal te snappen na één blik. Is ook al veel over geschreven. Over Twitter en de lekplek van Mark Koster.

    geplaatst op
  • @Petra: Mooi verhaal inderdaad. Denk niet dat Ko en Jo dat snappen. Weet het eigenlijk wel zeker. Vandaag nog een klein stukkie:

    http://www.mobypicture.com/user/Beez81/view/96691

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.