Claire Boonstra over ‘What Women Want in Mobile’

6 februari 2009, 07:48

‘Zoals gewoonlijk bij de introductie van nieuwe technologie, wordt deze eerst omarmd door jonge mannen – gadgetfreaks. […] Maar met de huidige enorme groei van mobiel internet wordt het tijd dat deze markt volwassen wordt – en die ‘andere’ 50% van de populatie mobiel internet kan gaan omarmen,’ (DCGirls).

Die andere 50 procent, dat zijn dus vrouwen. Wat willen vrouwen met mobiele technologie? Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen? Willen vrouwen roze gadgets met hartjes, of gewoon strakke telefoons die werken? Claire Boonstra (SPRXMobile) en Maarten den Braber (MoMO) startten met ‘What Women Want in Mobile’ (zie: Meetup). Gisteravond was de kickoff. In bovenstaand interview een toelichting van Claire Boonstra. Nee, ze heeft nog geen feministen achter zich aan…

Op de beschrijving bij MeetUp lees je dit:

‘What Women Want in Mobile is a community created to help the mobile industry understand what they can do to reach maturity – by developing devices and services which appeal to the ‘other 50%’ of the market. The platform is created – and input delivered – by women, but is targeted at the entire industry: men and women, manufacturers and service developers, bloggers and journalists, telecom operators, retailers and advertisers. And anyone else who feels attracted to this subject.’

Om in real life te gaan discussiëren, zal er een internationale conferentie georganiseerd worden (“What Women Want on Mobile”) op 17 augustus 2009 in Amsterdam.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    media

    Vrouwen willen toch gewoon een roze mobieltje met weinig knopjes? 😉


    6 februari 2009 om 08:24
    mgvandenbroek

    @Marco: Om het even scherp te houden. In het interview zegt Claire: ‘Als er speciaal voor vrouwen iets wordt ontwikkeld op het gebied van mobiele technologie, dan zijn het heel vaak de roze telefoontjes met nepdiamantjes; en aan de servicekant, ik maak geen grapjes, worden er opeens ovulatiecalculatoren gelanceerd.’

    Vraag is dus, of vrouwen dat ook echt WILLEN.


    6 februari 2009 om 10:12
    Martijn

    Dames en heren,

    Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Ik val misschien zelf onder de gadget freaks, maar wat vrouwen willen is een mobiel waarmee ze kunnen bellen, het moet simpel te bedienen zijn en hij moet het gewoon doen (face it voor de meeste smartphones moet je eerst een cursus doorlopen voordat je weet wat het allemaal kan)

    Daarnaast moet het inspelen op wat vrouwen leuk vinden. Vrouwen zijn puresang sociale dieren. Wat is er dan beter om via een telefoon te faciliteren in die behoefte. Kortom volledige integratie via internet met social networks (twitter, hyves, forums, etc.) en dat op een simpele manier.

    En ja die roze telefoontjes en diamantjes die blijven ook gewoon. Je wilt als vrouw toch niet gezien worden met een of ander log en lelijk ding.

    Kortom nog voldoende te doen om de ultieme ladyphone te maken die niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk helemaal tip-top is 😉


    6 februari 2009 om 10:37
    Agnes

    Grappig hoe mannen blindelings denken te weten wat vrouwen willen.. en dat er nog zo stereotype gedacht wordt. Hoezo gadgets alleen voor jonge mannen?


    6 februari 2009 om 10:42
    wendyvanesveld

    🙂 Ik haat roze. Nepdiamantjes ook.


    6 februari 2009 om 11:04
    Leonoor Soomers

    ik vind het juist wel leuk om al die nieuwe snufjes te ontdekken. een telefoon moet voor mij geen opvallende kleur hebben.. aan diamantjes wil ik al helemaal niet denken.


    6 februari 2009 om 11:52
    Rebecca Rijnders

    Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo prettig om zo duidelijk te worden aan gesproken als vrouw, alsof we buitenaardse wezens zijn. Willen we nou echt iets heel anders dan mannen als het om mobiele technologie gaat? Ik pik gewoon zelf eruit wat ik wel of niet leuk/nuttig vind. Bovendien, vrouwen zijn onderling toch net zo verschillend als mannen onderling of mensen onderling, of vergis ik me?


    6 februari 2009 om 11:53
    luuk.ros

    @ rebecca

    nee hoor dat klopt niet. Mannen willen allemaal bier drinken en naar voetbal kijken en boeren laten en televisies uit elkaar slopen en gillen omdat ze Heineken mogen terwijl ze eigenlijk Amstel hadden moeten drinken. heel overzichtelijk allemaal. Vrouwen daarintegen, nou die weten gewoon niet wat ze willen hé, dat is bekend.


    6 februari 2009 om 12:46
    saskia

    Hmm mja.. ik wil eigenlijk gewoon hetzelfde als mijn mannelijke wederhelft 🙂

    Een telefoon die belt, mailt, smst en leuke fotoos maakt.

    Een telefoon die alles doet wat ik normaal met mijn laptop doe… maar dan in klein formaat.

    oftewel.. alles in 1

    En zolang het niet roze is.. maakt de kleur me toch beduidend minder uit.


    6 februari 2009 om 13:45
    Annebet Neef

    Tof initiatief!

    Ik wil ook graag tech, apps uitproberen die misschien als mannelijk te boek staan maar voor vrouwen net zo goed te gebruiken/leren zijn..En natuurlijk zijn en blijven er vrouwen die roze en diamantjes en mooi vinden…

    Annebet


    6 februari 2009 om 14:30
    Simone Brummelhuis

    Persoonlijk vind ik het heel prettig om aan gesproken als vrouw. Is heel aards.


    6 februari 2009 om 15:11
    Claire Boonstra

    Mooie reacties! Dit is precies de reden waarom Helen Keegan uit Londen (@matthijs, die moet je er nog even bij zetten in de intro), Maarten en ik dit gestart zijn. Er is natuurlijk niet maar één manier of één type toestel om vrouwen helemaal blij te maken (net zo min als dat voor mannen geldt). Maar feit blijft dat veel vrouwen het gevoel hebben niet serieus genomen te worden (met die roze mobieltjes dus, terwijl ze gewoon een waanzinnig kek toestel willen waar alles op werkt) – maak vaak toch nog specifieke wensen hebben (zoals bijv. een wat lichter, handzamer, mooier toestel).

    En het andere harde feit is dat mobiel internet gewoonweg structureel veel minder door vrouwen wordt gebruikt dan door mannen. Dus daar zit sowieso ‘ruimte voor verbetering’.

    Zelfde nuanceverschillen aan de servicekant, evenals in de marketing & retail.

    In ieder geval is het een onderwerp wat veel stof doet opwaaien en waar veel belangstelling voor is – en dat willen we graag faciliteren!

    De uitkomsten van de kickoff van gisteravond (waar ik vanwege griep zelf niet eens bij kon zijn) zullen we zsm delen via de website, en daar zullen we ook eenieder die een bijdrage wil leveren ruimte geven (oa voor het delen van artikelen, onderzoeken, eigen ervaringen, ideeen etc).

    Dit alles opbouwend naar het grote congres in augustus.

    We’ll keep you posted!


    6 februari 2009 om 15:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!