ReclameReview: Consument en Veiligheid

4 februari 2009, 08:54

Onder bovenstaande commercial moet je het nummer Tears In Heaven van Eric Clapton denken (gedoe met YouTube en auteursrecht).

Credits:

Bureau: Doom & Dickson

Creatie: Antoine Houtsma, Bart Oostindie

Strategie: Jeroen van Eck

Regie: Keith English (Caviar)

Camera: Niels Boon, Sabrina Scotty

Postproductie: The Ambassadors

Geluid: Sander Deen (FC Walvisch)

Klant: Cees Meijers, Cilia Knols

De doelstelling:

Ouders bewuster maken van het feit dat kinderen gevaar lopen door een val van hoogte.

De uitwerking:

Deze indringende commercial laat voor kinderen gevaarlijke punten zien en we zien ook de daarbij horende gewonde kinderen. Eric Clapton stelde zijn nummer ‘Tears In Heaven’ gratis beschikbaar voor de campagne. Clapton schreef het nummer na het overlijden van zijn zoontje Conor, die overleed na een val uit het raam van de 53e verdieping van een flatgebouw.

Het oordeel:

Hoe groot is de kans dat een kind van de trap, commode, trampoline of uit het raam valt? Niet groot, zou je denken. Maar het zal je maar gebeuren. Elk jaar belanden 25.000 kinderen in het ziekenhuis na een val van hoogte in en om het huis. Elke val is er een te veel en daarom vind ik het goed dat Stichting Consument en Veiligheid www.valwijzer.nl in het leven heeft geroepen. Maar deze commercial overtuigt me nog niet helemaal. Dat het begeleidende liedje niet te horen is op YouTube (MEDEDELING Deze video bevat een audiotrack die niet geautoriseerd is door WMG. Deze audio is uitgeschakeld.) komt daarbij goed uit, want dat bewijst mijn punt: ‘Tears In Heaven’ draagt de hele commercial. Maar hoeveel mensen weten eigenlijk dat Eric Clapton dit nummer schreef over zijn overleden zoontje die juist door een val om het leven is gekomen? Muziekliefhebbers weten dat. Mag je verwachten dat alle ouders dit weten? Pas als je weet waar je naar kijkt én luistert, is deze commercial supersterk. Anders is het gewoon het zoveelste waarschuwende filmpje.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mgvandenbroek

    Heb zelf geen kinderen, maar vind het maar een nare commercial. Precies de bedoeling, lijkt me. Ik vind het supersterk, dat Clapton zijn medewerking heeft verleend.

    Maar, euh. David. Is het niet beter om hieronder een versie te zetten op een fake-YT-account (wie heeft hem niet) waarin de muziek er wel onder staat? Tuurlijk draagt Tears in Heaven de hele commercial. Komt ie dubbel hard aan. Ben geen échte muziekliefhebber, maar ken wel de historie van dat nummer.

    Ik zou het wel sterk hebben gevonden, als er een RIP van Conor Clapton achter het filmpje aan was gezet. Da’s extra super naar en indringend. Maar werkt wel.


    4 februari 2009 om 09:01
    Erwin van Asselt

    @Chris: Inderdaad muggenziften: het zoontje van Eric Clapton viel ooit van de 53e verdieping en vond daarmee de dood (het nummer was opgedragen aan zijn zoon).

    Ontopic: Het schrikeffect mag er zijn, blijkbaar is dat de bedoeling en is de veronderstelling dat een campagne die minder duidelijk is over de (mogelijke) consequenties door onoplettendheid van de ouders, onvoldoende effect sorteert. Daartegenover vraag ik me af wat een ouder moet met de boodschap dat verschrikkelijke ongelukken vaak in een ondenkbare hoek zitten. Je leven lang vrezen voor het ergste of dwangmatig iedere aanleiding voor welk ongeluk dan ook uitsluiten?


    4 februari 2009 om 19:50
    Ivo Bosma

    “Maar hoeveel mensen weten eigenlijk dat Eric Clapton dit nummer schreef over zijn overleden zoontje die juist door een val om het leven is gekomen? Muziekliefhebbers weten dat. Mag je verwachten dat alle ouders dit weten? Pas als je weet waar je naar kijkt én luistert, is deze commercial supersterk.”

    Ik vind hem zónder dat ik de betekenis kende ook al erg sterk: de suggestie van het eindshot waarbij de camera naar de hemel draait en de tekst ‘Tears in heaven’ maakt de essentie al duidelijk. Daarvoor hoef je niet per se de achtergrond van het nummer te kennen.

    Overigens: wat vinden jullie van de bijbehorende website?


    5 februari 2009 om 10:05
    Hardcopy

    @Ivo: leuk gedaan op die site met die val!


    5 februari 2009 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!