Boekrecensie: Marketing aan de top (Frambach & Leeflang)

,

{title}In Marketing aan de top lijken auteurs Frambach en Leeflang een reactie te geven op de vele kritiek die marketeers te verduren hebben gekregen over marketing als vakgebied in de afgelopen tijd. Anders dan de titel ook zou kunnen aangeven gaat het hen niet om een beschrijving van marketing ‘aan de top’ en dan bedoeld als op topniveau. Wel houden ze een pleidooi om marketing weer terug te krijgen naar daar waar het hoort volgens de twee toppers: aan de top. De structuur volgt volgens de kaft tien problemen, oorzaken en oplossingen en de problemen staan al in het voorwoord puntsgewijs genoemd. Naast deze structuur hanteren zij ook ‘oriëntatie, organisatie en gedrag’ als duiding in het boek en de inhoudsopgave.

Naast veel andere interessante hoofdstukken, voegen de heren in het hoofdstuk over marketingcompetenties bijvoorbeeld echt iets toe waarop marketeers en consumenten slechts instemmend kunnen reageren.

Door een onderscheid te maken naar micro-, meso- en macroniveau waarop marketing als competentie in de organisatie zou moeten zitten, geven ze niet alleen aan waaruit die competentie dan precies bestaat, maar ook wat marketeers, organisatiemanagement en klant daaraan hebben, dus wat het oplevert. En daar zitten voorbeelden bij die als muziek in de oren klinken: boekhouders ontwerpen dan facturen die afnemers begrijpen en de incassoafdeling ontwerpt flexibele betalingsvoorwaarden. Een zeer compleet en goed verzorgd boek.

Marketing aan de top
10 problemen, oorzaken, oplossingen
Ruud Frambach & Peter Leeflang
Pearson Education
240 pagina’s
ISBN 9789043016421

0
0

Er zijn 6 reacties op dit artikel

• @Mijke: Bedankt voor de boekrecentie. Ik heb de afgelopen maanden met een ander boek van Frambach gewerkt, marketingstrategie. De rode draad in dit boek is het creëren van interne en externe klantwaarde. Als ik jouw stuk lees, dan krijg ik het idee dat dit hier ook naar voren komt.

Zou je de tien problemen hier kunnen plaatsen? Ik ben benieuwd het boek ook geschikt is voor online businessmodellen.

• Ik heb zelf college mogen volgen van Ruud Frambach aan de VU. Ben sindsdien fan en raad dit boek dan ook absoluut aan. Vernieuwende, maar tegelijkertijd praktische inzichten die iedere marketeer zouden kunnen helpen.

Aanrader :)

• Bram,

Als ik je vraag goed begrijp wil je weten of er ook online businessmodellen zijn die jou kunnen hepen marketing weer aan de top te krijgen? Kijk eens bij http://www.businessmodellen.com Daar staan op gebied van strategie, marketing en hoe je veranderingen in de organisatie teweeg brengt ruimschoots modellen. En wel modellen die door specialisten bekeken en bewerkt zijn. Maar wel in begrijpenlijke taal, zodat je ze ook meteen in de organisatie kunt gebruiken. En met voorbeelden en stappenplannen.

Succes!
    Marischka

• @Marischka: Bedankt voor het wijzen op jullie website, jammer dat er kosten aan zijn verbonden. Free content rules!

• Helaas geeft gratis info op internet geen garantie voor de kwaliteit. Nadat we een aantal organisaties met beste intenties en verkeerde beschrijvingen en uitleg de mist in zagen gaan, was het idee van een betaalde site met gecontroleerde informatie (en formats en checklisten) toch snel geboren. Ook van een boek verwacht je kloppende en bruikbare informatie, en daar betaal je ook voor...
    Groetjes, Marischka