Weekoverzicht Webanalisten.nl (31): Verleidende teksten en nieuwe SEO rapporten in Google Analytics

Weekoverzicht Webanalisten.nl (31): Verleidende teksten en nieuwe SEO rapporten in Google Analytics

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • De plek van de webanalist
  • Google Analytics Filters (& Reguliere Expressies) - deel 3
  • De 6 geheimen van verleiding

De plek van de webanalist
Webanalyse is het nieuwe zwart. Waar tot voor kort iedereen met een beetje van zichzelf en een beetje van Nedstat de statistieken van websites in de gaten hield, is er rondom dit fenomeen zowaar een nieuw vakgebied ontstaan. En natuurlijk doen de webanalisten van nu veel meer dan de Nedstat-staarders van toen. In een wereld gedomineerd door Google moet de analist weten hoe deze alleenheerser tevreden kan worden gesteld. Daarnaast heeft de webanalist de schone taak om ervoor te zorgen dat een veelheid aan inhoudelijk experts door middel van onderzoek en cijfers wordt aangespoord om de website en daarmee de ervaring van de bezoeker te verbeteren.

Maar dat is nu precies waar de webanalist de grens wel ziet, maar zich niet geroepen voelt te remmen.

Google Analytics Filters (& Reguliere Expressies) - deel 3
In delen 1 en 2 heb je kunnen lezen wat het nut is van filters, hoe je ze kunt gebruiken en welke rol reguliere expressies hierin spelen. In dit deel zal ik, aan de hand van het eerder behandelde SEO filter van André Scholten, zelf aan de slag gaan.

Aan de hand van het SEO filter heb ik enkele nieuwe SEO rapporten in Google Analytics kunnen maken die een mooie aanvulling kunnen zijn op de standaard SEO rapportages (van de SEO bureaus). Rapportages om zeker uit te proberen!

De 6 geheimen van verleiding
De afgelopen dagen verslond ik het boek Influence van persuasion-professor Robert Cialdini. Hij presenteert daarin 6 wetenschappelijk onderbouwde verleidingstechnieken uit de sociale psychologie. Het boek bracht me op een paar ideeën waarmee websites hun conversie kunnen verhogen. Plus: ik geef praktijkvoorbeelden van Nederlandse sites die de technieken al toepassen.

Als je dit leest, ben je door 4 van Cialdini’s technieken verleid om door te lezen. Ik heb ze namelijk gebruikt in mijn intro… ;-)

Cialdini noemt het zelf ‘weapons of influence’: psychologische ‘knopjes’ waarop gedrukt kan worden voor een automatische respons.

De 6 geheimen van Cialdini zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment & consistentie
  3. Sociale bevestiging
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarsheid

Aartjan van Erkel behandelt in zijn artikel elk geheim en geeft interessante voorbeelden uit de praktijk. Lees het volledige artikel van Aartjan.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.