Social Strategy Talk 3: Doe mij een community

Social Strategy Talk 3: Doe mij een community
, CreativeCrowds

{title}Wat doet de economie met de community-aspiraties van organisaties? Is de manier waarop Obama het web inzette wat voor Nederland? Kan een priester ons iets leren over webtechnologie? En wat hebben Rabo en PSV eigenlijk in de community-melk te brokkelen? Allemaal vragen die aan de orde komen op de derde SocialStrategyTalk volgende week op 5 februari.

Eigenlijk ben ik op zoek naar vragen in plaats van antwoorden. Vragen die we kunnen voorleggen aan de sprekers “Doe mij maar een community” is het thema; een knipoog naar het gemak waarop vandaag de dag over communitybuilding gesproken wordt. Heb jij vragen voor een van deze sprekers, laat het weten.

Wie komen er?
Kirsten Verdel, zij draaide mee in het landelijke campagne team van Barack Obama.
Fr. Roderick Vonhögen, de Nederlandse ‘podcast priest’.
Ruud Smeulders , verantwoordelijk voor het managen van innovaties bij de Rabobank.
Peter Kentie de marketingmanager van PSV.
 
Nieuwe partner voor de SST
SPSS is als partner aangeschoven bij ht SocialStrategyTalk en daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee. Onder de noemer “Predictive Analytics” timmeren ze hard aan de weg om feedback van klanten systematisch in kaart te brengen, zoals de reacties in social media of website gedrag. Of zoals ze het zelf zeggen:

“Feedback van klanten en de markt is cruciaal voor elke organisatie. Inzicht in wat er gevonden wordt door klanten van nieuwe producten en dienstverlening is een absolute voorwaarde voor overleven.”

Sommige deelnemers aan de SST hebben al eens de vraag gedropt of de SST ietsje wetenschappelijker kan. Met SPSS aan boord gaan we zeker verkennen wat dat voor interessante inzichten kan brengen.

Bestaat toeval? Vast wel, maar niet bij mij in huis. Toen ik afgelopen zondag de berging aan het leegruimen was stuitte ik prompt op m’n 20 jaar oude handleiding SPSSx. Er is een periode in mijn leven geweest dat ik me een beetje wetenschapper heb gevoeld. Probeerde toen ooit – het komt weer helemaal bovendrijven – emoties die bij het zien van reclames naar boven komen,  te vangen in factoranalyses. Of er een ‘echte’ wetenschapper in mij verloren is gegaan betwijfel ik. Maar jemig, wat vond ik de verse clusters die uit m’n pc-tje kwamen rollen toen spannend. 

Predictive Analytics? Voorspellen welke vragen er gesteld gaan worden op de SST is een stuk makkelijker, want je kunt zelf een voorstel doen. En als je wilt komen dan kun je je hier nog aanmelden, maar… er is een wachtlijst! Het wordt weer volle bak.

Deze aankondiging is geschreven door Menno van Doorn ().


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Misschien moet je erbij zeggen dat deze bijeenkomst al helemaal vol zit, dan ga ik even nadenken over wat goede vragen ;-)...

    geplaatst op
  • @Gitta
    Hij zit vol, maar inschrijven voor de wachtlijst is mogelijk! En dat is zeker de moeite..

    geplaatst op
  • Gitta en anderen:
    Er is een wachtlijst waarop je kunt inschrijven. Ervaring leert dat op het laatste moment nog veel mensen toch niet komen. Inschrijven heeft dus wel degelijk zin!

    geplaatst op
  • @Rutger & Carl: I know, ik stond ook op de wachtlijst en kan toch nog komen :-).

    geplaatst op
  • Jammer kan er niet bij zijn : dochter is 's avonds klaar met de CITO. Is er een twitter kanaal en/of live webcast ?

    geplaatst op
  • Helaas John, je zult het moeten doen met de blogverslagen achteraf...

    geplaatst op
  • Vraag: Hoeveel tijd zijn mensen bereid om aan al die verschillende communities te besteden?
    Of: Zijn mensen zo langzamerhand niet community-moe?

    geplaatst op
  • In het verlengde van Freek: Vraag: is het gevaar voor al die (social) communities niet dat het er zoveel zijn en dat we allemaal handmatig onze profielen moeten bijhouden? Oftewel: wie bedenkt er iets dat er 1 plek is (of met zijn allen 1 standaard afspreken) waar je alles kan bijhouden, prive en zakelijk, waarvandaan je communities geupdated worden? Je ziet nu al een toename in diensten die je de mogelijkheid bieden om je eigen content samen te stellen; nu die voor het bijhouden van al je netwerken nog. (PS Als dit idee uitgevoerd wordt, wil ik graag een aandeel ;-) ).

    geplaatst op
  • @Freek en Gitta
    Op zich is Open Social een oplossing voor dit probleem. Maar ook een website als Profilactic.com lost de 'online identity crisis' op.

    geplaatst op
  • Je hebt ook Google Friend Connect en Facebook Connect. Als een website daar gebruik van maakt kun je inloggen met je Google of Facebook account en je profiel en netwerk meenemen. Hoef je dus niet opnieuw al je vrienden te zoeken en uit te nodigen. Die van Facebook is alleen geen openbare standaard, die van Google wel geloof ik.

    Blijft het probleem alleen dat al die communities wel veel vragen van de gebruikers. En ik blijf me enthousiast aanmelden voor allerlei communities maar merk dat ik 9 van 10 vervolgens nooit meer opzoek. Hyves en Facebook kosten me immers al genoeg tijd. Een community moet wel erg veel te bieden willen ze er bij mij nog tussen komen.

    geplaatst op
  • @ Carl: ik wet dat er dergelijke dingen zijn, maar omdat er nooit 1 standaard is afgesproken, staan die jij hebt er altijd net weer niet bij. Doe gewoon een LinkedIn in combi met Hyves en laat de gegevens overal importeren - zoals jij dat aangegeven hebt.
    Afgelopen jaar is de nieuwe HD standaard, na een kort gevecht, ook op 1 standaard uitgelopen: Blu-ray. Het kan dus wel.
    Als we allemaal OpenSource gaan werken is het probleem volgens mij ook grotendeels opgelost ;-)

    @ Freek: idem hier. Maar daarin komt vast snel verbetering; de populaire of rijke houden stand en de kleinere/arme verdwijnen weer. Dan houden we alleen nog die paar over (die we hopelijk kunnen bewerken met dezelfde centrale identity/profiel ;-) ).

    Interessant onderwerp dus, kijk nu al uit naar 5 feb. :-))))

    geplaatst op
  • Die "standard war" is inderdaad nog niet echt lekker op gang.
    We zien elkaar 5 februari!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.