DLD 2009: “Politiek, cijfers & stress” (dag 2)

DLD 2009: “Politiek, cijfers & stress” (dag 2)
, Sogeti/VINT
@BLO2M

{title}Afgeladen vol was het Internet Politics Forum op de eerste volle DLD-dag (zie hier foto’s). De Burda-mensen zelf hadden op Inauguration Day een rapportje gepubliceerd, dat de US-situatie vergelijkt met die in Duitsland (pdf). Er blijkt natuurlijk geen enkel vergelijk te zijn, en dan vraag ik me onmiddellijk af in hoeverre Obama’s “videocracy” en zijn Facebook-campagne niet gewoon een typisch Amerikaans verschijnsel zijn plus vooral een marketingstunt, die met name bij 33min goed aankomt, zoals Micah Sifry van onder meer TechPresident.com opmerkte.

Eigenlijk heeft Obama niet zo heel vet gewonnen, als zijn believers round the globe in hun euforie wel willen denken. Qua geslacht-ras-ideologie-partij hebben vrouwen, zwarten, “halfslachtigen” en onafhankelijken de doorslag gegeven: op slogan-topics als Change, You & We, Now, Bipartisanship - een en ander geworteld in de meer dan vruchtbare bodem van een weggerotte Bush-administration. Dus als Jarvis gloedvol orakelt over een “Renewal of Mass Participation” dank zij internet, dan zeg ik op z’n Zitterds: “eg waar joh, ouwehoer?!”

Hoewel slechts 1 procent van het US-electoraat iets aan Obama heeft gedoneerd, denkt Randi Zuckerberg toch, dat een nieuwe politieke partij best op Facebook zou kunnen ontstaan. Zou ik ook zeggen, als ik dat als speerpunt in mijn marketingportefeuille had. Hoop van ganser harte, dat Obama het goed blijft doen, maar met zijn nieuwe “Organizing America”-initiatief moet hij eerst nog OrganizingAmerica.com zien uit te kopen.

Door ging het, met mijn held Yossi Vardi als voorzitter van de sessie “100 Millions Uniques”. Centraal thema: de emotionele snaar van mensen raken. Sharing, Emotion en Authenticity (Simplicity) is waarom Nessun Dorma 40 miljoen keer bekeken werd in de mindere versie van Paul Potts, dan in de gelikte versie van Pavarotti (9 miljoen keer). Wat mij betreft ook weer een vergelijking uit het ongerijmde, maar eigenlijk had vardi dat al bewezen door dé hit van YouTube te laten zien: de lachende baby met 73 miljoen views (waaruit we maar leren, dat “Aantal keren bekeken: 3813126” kennelijk geneuzel is, want “users” ofzo. Wat een “deep intellectual message” zeg, zo ridiculiseerde Vardi de gemiddelde YouTube-content. Onderbroeken-LOL dus. Bovendien waren de filpjes niet vooruit te branden vanwege de verbinding (met dank aan Deutsche Telekom). En dan vertypte Vardi zich constant: “Hee Chad waarom heb je geen spellingscheck geïmplementeerd?” Chad: “Wat je wilt typen staat daarboven, ouwe!”

Ander onderwerp: cijfers. Mega-loaded Yossi Vardi commandeerde ze uit zijn slachtoffers:

  • Mitchel “Mozilla” Baker: 225 miljoen Mozilla-gebruikers, dus een kwart marktaandeel, gerekend naar de miljard webgebruikers van vandaag. Hoeveel promotiebudget? 110 miljoen. Hoeveel mensen? 200. Nou, Microsoft-mensen aanwezig, zeg eens eerlijk? Iedereen LOL. wees eens eerlijk. LOL.
  • Chad Hurley: “Op dit moment komt er op YouTube elke minuut 15 uur video bij.”
  • Jeff “VoIP” Pulver vanuit het publiek: “New Media is Now Media.”
  • Marissa Mayer vanuit het publiek, bij Google Vice President Search Products & User Experience: “Google bedient 300-500 miljoen gebruikers.”
  • Samir Arora is met Glam Media in 3 jaar gegroeid naar 110 miljoen gebruikers. Tot afgelopen december alleen voor vrouwen, maar nu met Brash ook voor de hunks. Waar het om gaat? Om “Collaboration Close to the Heart of Our Creativity”. En ook: “Power Lies in the Distribution and Recombination of Media.”

Hartstikke goed allemaal, maar natuurlijk hooguit een bekende boodschap, die eindelijk waarheid wordt. Ik herinner me HP’s Carly Fiorina uit 2000:

“First, customers and markets rule. “Push” marketing is doomed. “Pull” marketing is the only game. End of discussion.”

(Wel aardig, deze quote, want Vardi trok en passant Jon Hagel III nog even uit het publiek, die uiteraard ook over Pull leuterde.)

“And last, companies and markets no longer run only vertically, or in parallel, or fit in compartments, or operate like machines. Everything spills over into everything else, functioning more like a living organism in an ecosystem of other organisms.”

Conclusie? Simpel: net zoals er maar weinig echte winnaars op het web zijn, en héél veel ploeteraars, zo zijn die er ook in de oude mediawereld. Dat is te wijten/danken aan het web, en aan de fragmentatie en deflatie van aandacht en fame (Warholl). Hubert Burda was er in reactie op Jeff “Buzzmachine” Jarvis en Michael “TechCrunch” Arrington erg duidelijk over. Naar Burda’s maatstaven werken online ads totaal niet en maakt hij “Lousy Dollars on the Web”.

{title}

Eerder in het gesprek had een duidelijk gestresste Arrington, die van zijn huidige eigenaar geen enkel cijfer mocht noemen, het al een beetje toegegeven: “Kijk, bij TechCrunch werken we met z’n tienen in totaal, en allemaal gewoon vanuit de woonkamer. Da’s nog eens wat anders dan die luie journalisten, die gesteund door de vakbond lekker 9-5 klokken.” Gevraagd wat hij over 5 jaar dacht te doen: “Dan hoop ik mijn eigen eiland te hebben, en conferenties als deze nooooooit meer te hoeven bezoeken.”


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.