Google Earnings Call 2008

23 januari 2009, 15:45

{title}Afgelopen donderdag heeft Google de cijfers van het vierde kwartaal van 2008 bekend gemaakt. In de begeleidende Earnings Call geeft Google naar eigen zeggen aan een sterk kwartaal gehad te hebben, waarin het aantal zoekopdrachten en inkomsten verder is gestegen. Daarbij heeft Google de controle over kosten aangescherpt.

Cijfers

In Q4 heeft Google een omzet geschreven van 5,7 miljard dollar, een stijging van 18% in vergelijking tot Q3. Als we deze cijfers verder ontleden, blijkt dat Google.com met 3,8 miljard dollar (+22%) verantwoordelijk is voor een groot deel van de omzet. De inkomsten uit Adsense zijn met 4% gestegen tot 1,7 miljard dollar. Op het oog prima cijfers.

Daling resultaten UK

Een negatieve uitschieter in 2008 is de UK, waar voor het eerst sprake is van een daling in de omzet. Ten opzichte van 2007 is de omzet met 1% gedaald en in Q4 is de omzet zelfs 12% gedaald ten opzichte van Q3. Als een van de belangrijkste oorzaken noemt Google de waardedaling van het Britse Pond. In de rest van Europa zijn de resultaten beter. Nederland is samen met Duitsland en Frankrijk net als in Q3 wederom een positieve uitschieter.

Focus 2009

De focus van Google zal gezien het wereldwijd moeilijk economisch klimaat komen te liggen op efficiëntie en kostenbeheersing. Minder succesvolle producten zijn stopgezet en worden opnieuw geëvalueerd.

Ondanks dat Google zich heeft voorgenomen om de kosten te reduceren, zal het blijven investeren in de toekomst. De nadruk wordt gelegd op het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten en het ontwikkelen van nieuwe producten.

Op het gebied van advertenties zal de focus komen te liggen op relevantie om de ROI te verbeteren. Hoe hoger de ROI, hoe meer adverteerders bereid zijn te spenderen, wat meer omzet betekent voor Google. Daarnaast kondigt Google aan dat er nieuwe tools onderweg zijn om search advertising campagnes te optimaliseren.

Expectations 2009

Op basis van uitspraken in de Earnings Call ziet het er naar uit dat Book Search van Google daadwerkelijk van de grond gaat komen. In Amerika zijn diverse rechtszaken geschikt waarmee de weg vrij lijkt gemaakt om miljoenen boeken te indexeren.

Op YouTube worden dagelijks honderden miljoenen video’s online bekeken. Dit biedt veel mogelijkheden. In Q4 heeft Google de gesponsorde video’s en tekstadvertenties op YouTube gelanceerd.

Google Chrome is officieel gelanceerd in Q4. Met het lanceren van een eigen browser wil Google de mogelijkheid creëren om het web beter te maken voor haar gebruikers, klanten en partners.

Conclusie

De sky is niet meer the limit en Google is zich duidelijk aan het wapenen tegen de huidige recessie. Wat blijkt uit de Earnings Calls is dat Google deze recessie wil overleven door een duidelijke focus en de kosten te reduceren. Dit klinkt als een gezonde strategie!

Door Lennart Moes

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Eduard Blacquière

    Als de omzet over heel 2008 5,7 miljard zou zijn, is dat 11 miljard minder dan in 2007 😉


    23 januari 2009 om 16:35
    Andrei Westerink

    Scherp Eduard heel scherp en dat moet natuurlijk Q4 zijn ;). Excuus voor het ongemak en als ik zeg dat het alleen was om jou te testen dan zul je waarschijnlijk niet geloven :-).


    23 januari 2009 om 19:23
    Erwin

    Als je AdWords en AdSense bij elkaar optelt, zit je aan een kwartaalomzet van 5,5 miljard. Waar is die resterende 200 miljoen?


    26 januari 2009 om 08:04
    Andrei Westerink

    @Erwin: In de earnings call wordt aangegeven dat met het indekken van wisselkoersen afgelopen kwartaal een voordeel is behaald van EUR 200 miljoen. Ik ga er vanuit dat dit bedrag bij de winst is meegerekend.


    26 januari 2009 om 08:50
    Erwin

    Ik kan het verkeerd hebben, maar een besparing is toch geen omzet?


    26 januari 2009 om 09:01
    Andrei Westerink

    @Erwin: We begeven ons op het vlak van accountancy 😉 maar in mijn beleving is het wel meegenomen. De omzet van Google is het geld dat ze verdienen met hun advertentieactiviteiten. Valuta schommelingen gaan naar mijn weten mee in de winst- en verlies en ook in de omzet. Ik zou ook niet weten hoe je het anders zou moeten boeken zodat het ook duidelijk wordt in het resultaat.

    Verder is er wat ik heb begrepen in Q3 een valutaverlies geleden dus zal dat de omzet moeten hebben gedrukt voor dat kwartaal. Mocht het dus meegenomen zijn in het resultaat dan is er dus sprake van een beinvloedend cijfer. Aangezien het resultaat door valuta in het vorige kwartaal gedrukt is en in het laatste kwartaal omhoog is gegaan. Dat moeten analisten dus zeker meenemen in de beoordeling van de cijfers van Google…

    Maar als je het echt zeker wil weten dan moet je de vraag aan Google stellen.


    26 januari 2009 om 09:27
    Arnoud Rademaker

    Volgens mij halen jullie in deze discussie twee zaken door elkaar, namelijk: – de omzet in geld en de omzet gemeten in volume van het aantal geplaatste advertenties. Zou dit kunnen?

    De omzet in geld wordt onder andere beïnvloed door valuta en de inkomsten per geplaatste advertentie minus de kosten. Het aantal geplaatste advertenties zegt iets over het marktaandeel. Yahoo kan misschien wel een veel grotere volume van het aan aantal geplaatste advertenties rapporteren. Daarom lijkt het me beter als je deze cijfers plaatst in de context van de gehele sector.

    Een besparing is geen omzet. Een besparing kan wel leiden tot een grotere winstmarge ten aanzien van het aantal geplaatste advertenties. Dankzij een zeer hoge solvabiliteit ben ik er niet bang voor dat Google deze recessie niet zal overleven. Gevaren zullen eerder van een nieuwe concurrent komen. Zover is het nog niet.


    26 januari 2009 om 20:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!