Interview: Triposo’s Travel Hacks

19 januari 2009, 06:31

{title}Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje van Richard Osinga dat hij een nieuwe site gelanceerd had: Triposo Travel Hacks. Richard is geen onbekende in de online reiswereld. Hij is oprichter van World66.com, met zijn webbureau Oberon Interactive werkt hij veel voor partijen in de reisbranche en hij is betrokken bij Lastminuteaanbiedingen.nl. Een goede gelegenheid voor een interview per e-mail.

Hieronder het interview met Richard Osinga. Over het waarom van Travel Hacks, goede voorbeelden van zulke ‘hacks’, het bij elkaar verzamelen van allerlei soorten reisinformatie (‘Hoe gevaarlijk is een stad?’) en over waar het precies naar toe moet. Osinga: ‘Het uiteindelijke idee is de gebruiker de mogelijkheid te geven te bepalen welke informatie van belang is voor hem.’

Travel Hacks, wat zijn dat?

Osinga: ‘Een jaar of tien geleden zijn Douwe en ik World66 begonnen: een reiswiki die als doel had over elke bestemming goede en betrouwbare informatie te geven. Door reizigers voor reizigers. Het was de mooie wilde Internet tijd en het was een hele mooie uitdaging om op die manier informatie online te brengen. Maar nu is alles anders – alle informatie is te vinden. De uitdaging is dus: wat gaan we ermee doen? Wat betekent die informatie? Wij gaan aan de slag met die informatie en doen er leuke dingen mee. Dat noemen we Travel Hacks.’

{title}

Wat zijn goede voorbeelden van zulke Travel Hacks?

‘Voor de eerste hack beantwoorden we de vraag: op welke dag heeft een stad de meeste bezoekers. Voor de meeste steden is het antwoord zaterdag. Ok, logisch, zul je denken, maar je ziet ook dat bij Alkmaar de vrijdag eruit springt – dat komt door de kaasmarkt. En Versailles is erg rustig op maandag, als het paleis gesloten is. Zo is er van alles te ontdekken. Die ontdekkingen zetten we op onze blog. En we hebben een kaart waarop alle informatie terug te vinden is.’

Grappig, ja, maar zijn er mensen die die informatie zoeken?

‘We zijn bezig met meer nuttige dingen voor reizigers. We hebben informatie over het prijspeil van landen en steden verzameld. En hoe romantisch is een stad, hoe lekker kun je er rondlopen een stad het best kunt bezoeken. Hoe gevaarlijk is een stad? Dat zijn allemaal vragen die je voor je op reis gaat stelt.’

Waar halen jullie die informatie vandaan?

‘We gebruiken een aantal open contentsite: World66, Wikipedia, Wikitravel. Daarnaast gebruiken we informatie van online fotoverzamelingen – daar kun je bijvoorbeeld uit afleiden op welke dag foto’s van bepaalde plekken worden genomen. Bulletinboards zoals the Thorntree van Lonely Planet zijn ook een interessante bron van informatie. We zijn constant bezig nieuwe bronnen aan te boren – maar daar gaat ook een hoop tijd inzitten, want elke site kent zijn eigen opzet, en de naamgeving van steden is vaak niet eenduidig. De een noemt het St Petersburg en de ander Petrograd.’

Waar gaat het naar toe?

‘Het uiteindelijke idee is de gebruiker de mogelijkheid te geven te bepalen welke informatie van belang is voor hem. De gebruiker geeft aan dat hij op zoek is naar een romantische plek om met zijn partner heen te gaan, in mei, waar het niet duur is etc. En dan tonen wij de beste matches. Dat soort vragen wil je kunnen beantwoorden, op allerlei niveaus. Op landenniveau, stedenniveau, maar uiteindelijk ook voor plekken binnen een stad. We hebben nu een eerste versie waar de gebruiker met een aantal schuifjes zijn voorkeuren kan aangeven. Dat geeft al een duidelijk idee van waar het heengaat.’

Martin van Kranenburg
CRO en Neuromarketing expert bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is een van de meest gevraagde conversie- en neuromarketing sprekers in Nederland. In 2021 docent van het jaar bij Beeckestijn Business School en in 2020 de best beoordeelde spreker op de Webwinkel Vakdagen. Martin is schrijver van de populaire whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. In 2019 stond hij als eerste Nederlandse marketeer zelfs met Cialdini op het podium bij De Pscyhologie van het overtuigen van Denkproducties. Martin partner en ontwikkelaar van de populaire e-learning Schrijven voor het Brein waar ondernemers en marketing professionals leren hoe ze winstgevende copy kunnen schrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Laurens

    Goed concept. ben benieuwd hoe groot dit gaat worden.


    19 januari 2009 om 15:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief