De Online Top Tien van de Top 100 Adverteerders

De Online Top Tien van de Top 100 Adverteerders

“Een nieuw jaar, een oude traditie. MarketingTribune plaatst voor de 26ste keer een ranglijst van reclamemakers. De top-100 adverteerders wordt samengesteld door Nielsen Media Research over de periode 1 december 2007 tot en met 30 november 2008. Zij meten de bruto mediabestedingen, waarin kortingen en inflatie niet worden meegenomen. De cijfers geven een inzicht in mediadruk en vertellen welke adverteerder het meest aanwezig was in het Nederlandse medialandschap.”

Niet vandaag, maar morgen wordt de gehele Top 100 van adverteerders weer gepubliceerd door MarketingTribune. Bij die ‘Lijst der Lijsten’ gaat het dus om álles, zowel online, outdoor, print, etc. Tutti. Maar, omdat wij een kort lijntje hebben met de redactie van MT, hebben wij alvast de online mediabestedingen Top 10 voor je eruit gevist. Je vindt ze hieronder. Bedenk wel: de internetcijfers zijn gebaseerd op uitgaven aan display advertising. Zoekmachinemarketing en eigen websites van adverteerders zijn niet meegenomen.

{title}

So far voor online. Heel apart, trouwens, dat SEO en SEA kennelijk niet worden meegenomen. Over de rest van de lijst mogen we dus niets zeggen. Maar KPN, hóóg in de overall lijst, gaf zelfs minder aan tv-commercials uit dan het jaar ervoor. ‘Iets wat we vaker zien in deze editie van de top-100 adverteerders. Radio wint juist terrein en was het meest groeiende medium van 2008; de bestedingen stegen met 13,3 procent. In de bioscoop werd fors minder geadverteerd en was met een afname van bijna 28,1 procent zelfs de grootste verliezer na nieuwsbladen en publiekstijdschriften,’ schrijft MT.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Interessante lijst. Vanwaar de reden dat SEO en SEA niet worden meegenomen? Niet geheel onbelangrijk lijkt me..

    geplaatst op
  • Ik heb altijd vraagtekens bij dit lijstje. Ik mis namelijk een aantal namen waarvan ik zeker weet dat ze er wel in voor zouden moeten komen.

    We hebbend aar al eens eerder vragen over gesteld. Volgens mijn informatie rapporteren de volgende media/netwerken aan Nielsen:
    IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, TMG, PCM Uitgevers.

    Op de een of andere manier wordt denk ik niet alles juist gerapporteerd. In elk geval niet de bruto online media. Ik vraag me af hoe de uitgevers/netwerken hiermee om gaan. Ben ook benieuwd hoe men om gaat met bijvoorbeeld IMX en MSDR.

    geplaatst op
  • @ Gerbrecht: Met SEA ben ik het helemaal eens en dan zou het lijstje er wel eens anders uit kunnen zien. Feit is echter dat de zoekmachines hieraan niet wensen mee te werken. Bij display ligt dit kennelijk anders.

    Maar voor SEO is het toch echt iets anders. De enige media die ingekocht kan worden ten behoeve van SEO zijn links en dat is sinds jaar en dag een "blackhat" techniek. En als je dan de moeite zou nemen om de kosten van SEO te berekenen dan zou je er bovendien op uitkomen dat het bijna geen impact zou maken op de totale uitgave. De kosten van SEO zijn gewoon te laag t.o.v. andere media. Ik denk dat je voor wat deze jongens uitgeven aan display per week met gemak een jaar lang alles kan doen wat je zou willen op SEO gebied.

    geplaatst op
  • Matthijs, als je de periodieke cijfers van Nielsen/IAB (die hier worden geplaatst) een beetje had gevolgd, dan had je geweten waarom SEA niet is meegenomen ;-) SEO en eigen websites is logisch dat deze niet worden meegenomen, dit is productie en dat wordt bij andere media(inkoop) ook niet meegenomen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.