“Een nieuw jaar, een oude traditie. MarketingTribune plaatst voor de 26ste keer een ranglijst van reclamemakers. De top-100 adverteerders wordt samengesteld door Nielsen Media Research over de periode 1 december 2007 tot en met 30 november 2008. Zij meten de bruto mediabestedingen, waarin kortingen en inflatie niet worden meegenomen. De cijfers geven een inzicht in mediadruk en vertellen welke adverteerder het meest aanwezig was in het Nederlandse medialandschap.”
Niet vandaag, maar morgen wordt de gehele Top 100 van adverteerders weer gepubliceerd door MarketingTribune. Bij die ‘Lijst der Lijsten’ gaat het dus om álles, zowel online, outdoor, print, etc. Tutti. Maar, omdat wij een kort lijntje hebben met de redactie van MT, hebben wij alvast de online mediabestedingen Top 10 voor je eruit gevist. Je vindt ze hieronder. Bedenk wel: de internetcijfers zijn gebaseerd op uitgaven aan display advertising. Zoekmachinemarketing en eigen websites van adverteerders zijn niet meegenomen.

So far voor online. Heel apart, trouwens, dat SEO en SEA kennelijk niet worden meegenomen. Over de rest van de lijst mogen we dus niets zeggen. Maar KPN, hóóg in de overall lijst, gaf zelfs minder aan tv-commercials uit dan het jaar ervoor. ‘Iets wat we vaker zien in deze editie van de top-100 adverteerders. Radio wint juist terrein en was het meest groeiende medium van 2008; de bestedingen stegen met 13,3 procent. In de bioscoop werd fors minder geadverteerd en was met een afname van bijna 28,1 procent zelfs de grootste verliezer na nieuwsbladen en publiekstijdschriften,’ schrijft MT.