Grote Nederlandse merken vergeten hun Twitter naam-

Grote Nederlandse merken vergeten hun Twitter naam-

{title}Vorige week werd bekend dat van de honderd grootste merken ter wereld slechts negen het Twitter account met hun merknaam in bezit hebben. Ook in Nederland blijkt Twitter nog niet doorgedrongen tot de grote merken. Geen van de tien bekendste Nederlandse merken heeft het Twitter account met haar merknaam in bezit.

Twitter-accounts met namen als Campina, Heineken, Unox, Andrelon en Amstel zijn allemaal in handen van personen die niets met de bedrijven te maken hebben. De bedrijven die eigenaar zijn van de merken lopen hierdoor het risico dat kwaadwillenden uit naam van de merken communiceren met andere gebruikers van Twitter. Daarnaast zouden concurrerende merken misbruik kunnen maken van de accounts.

Het aantal bedrijven dat wel actief gebruik maakt van Twitter stijgt langzaam. Dell heeft diverse Twitter accounts die bedoeld zijn om verkoop te stimuleren. Het bedrijf behaalde al ruim een miljoen euro omzet via Twitter. In Nederland startte Telfort vorige week met een eigen Twitter account.

Enkele Twitter accounts van bekende merken bleken nog niet geregistreerd te zijn. Voor de zekerheid heeft weblog hyped.nl ze vastgelegd. Het gaat om Becel, Leerdammer, Friesche Vlag en Peijnenburg.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • goed, het gaat nog wel even duren voor we bij die 100 belangrijkste merknamen zitten, maar ik ben toch blij met m'n twitter.com/merchandise ;)

    geplaatst op
  • Ik lees net op Dutchcowboys dat iemand de Twitter naam KoninginBeatrix zojuist heeft vastgelegd.

    twitter.com/koninginbeatrix

    Ben benieuwd wat de RVD daarvan vindt ;)

    geplaatst op
  • Wij waren er gelukkig op tijd bij!
    http://twitter.com/Dusta

    geplaatst op
  • Ben benieuwd waar Twitter momenteel te vinden is in de Hype Cycle, ik denk niet dat het al buiten de inteelthoek te plaatsen valt..

    geplaatst op
  • Wel aardig om te vermelden dat het kleinste dagblad van Nederland en ruim 20 huis-aan-huis-bladen de weg naar Twitter al wel hebben gevonden: Huis-aan-huis-bladen op Twitter

    geplaatst op
  • Hadden wij het een tijdje terug al niet over Zuigende merken op Twitter? Lolbroeken hebben trouwens naar aanleiding van die posting mijn naam geclaimed op Twitter. Tjsa, wie de bal kaatst...

    geplaatst op
  • Gratis krant Spits belde met de betreffende bedrijven en vroeg hen om een reactie:

    Spits onderzoekt kaping Twitter accounts

    geplaatst op
  • Volgens mij is het enige wat Twitter nog levend houd dit soort berichten. Denk dat ik straks bij Geocities maar wat subdomeinen ga aanvragen met wat merknamen en er een persbericht uitstuur...

    geplaatst op
  • Tja, brandjacking. Volgens mij wordt daar al een tijdje voor gewaarschuwd. Daarentegen is het maar weer de vraag of je als merk overal je merknaam wilt claimen om er vervolgens niets mee te gaan doen.

    geplaatst op
  • Rabobank heeft ruim geleden haar twitternaam vastgelegd. Je weet maar nooit waar het goed voor is.

    geplaatst op
  • Als je een merknaam bezit die reeds geregistreerd is op twitter, kan je twitter een mailtje sturen.
    Als jij recht hebt op die naam, of een user is een bepaalde tijd niet actief, kan jij die naam overnemen.

    Vraag maar aan @wakoopa, die was eerst in handen van iemand anders, die er ook geen gebruik van maakte. Na enkele mailtjes is @wakoopa in de goede handen :-)

    geplaatst op
  • Zie ook de Twitter Rules over name squatting:

    Name Squatting:
    You may not engage in name squatting Accounts that are inactive for more than 6 months may be removed without further notice. Some of the factors that we take into account when determining what conduct is considered to be name squatting are:

    - the number of accounts created
    - creating accounts for the purpose of preventing others from using those account names
    - creating accounts for the purpose of selling those accounts
    - using feeds of third-party content to update and maintain accounts under the names of those third parties

    geplaatst op
  • Brandjacking is een issue op meerdere sociale netwerken: behalve bij Twitter geldt ook bij YouTube en Hyves het principe first come, first serve. In mijn artikel over Branded Channels op Frankwatching waarschuwde ik er al voor.

    Bij Hyves schermt men juridisch met de positie dat merken helemaal geen recht hebben op het terugclaimen merknamen die onderdeel zijn van het sociale netwerk. Toch ben ik benieuwd hoe dit juridisch uitpakt indien er een keer een zaak van gemaakt zou worden. Tijd voor wat jurisprudentie op dit vlak, dat schept duidelijkheid.

    geplaatst op
  • @RoyDuf - helemaal met je eens - voorkomen is beter dan genezen...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.