Grote Nederlandse merken vergeten hun Twitter naam-

14 januari 2009, 09:27

{title}Vorige week werd bekend dat van de honderd grootste merken ter wereld slechts negen het Twitter account met hun merknaam in bezit hebben. Ook in Nederland blijkt Twitter nog niet doorgedrongen tot de grote merken. Geen van de tien bekendste Nederlandse merken heeft het Twitter account met haar merknaam in bezit.

Twitter-accounts met namen als Campina, Heineken, Unox, Andrelon en Amstel zijn allemaal in handen van personen die niets met de bedrijven te maken hebben. De bedrijven die eigenaar zijn van de merken lopen hierdoor het risico dat kwaadwillenden uit naam van de merken communiceren met andere gebruikers van Twitter. Daarnaast zouden concurrerende merken misbruik kunnen maken van de accounts.

Het aantal bedrijven dat wel actief gebruik maakt van Twitter stijgt langzaam. Dell heeft diverse Twitter accounts die bedoeld zijn om verkoop te stimuleren. Het bedrijf behaalde al ruim een miljoen euro omzet via Twitter. In Nederland startte Telfort vorige week met een eigen Twitter account.

Enkele Twitter accounts van bekende merken bleken nog niet geregistreerd te zijn. Voor de zekerheid heeft weblog hyped.nl ze vastgelegd. Het gaat om Becel, Leerdammer, Friesche Vlag en Peijnenburg.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

9 Reacties

    Richard Theuws

    goed, het gaat nog wel even duren voor we bij die 100 belangrijkste merknamen zitten, maar ik ben toch blij met m’n twitter.com/merchandise 😉


    14 januari 2009 om 12:11
    Polle

    Ben benieuwd waar Twitter momenteel te vinden is in de Hype Cycle, ik denk niet dat het al buiten de inteelthoek te plaatsen valt..


    14 januari 2009 om 15:00
    Chris

    Volgens mij is het enige wat Twitter nog levend houd dit soort berichten. Denk dat ik straks bij Geocities maar wat subdomeinen ga aanvragen met wat merknamen en er een persbericht uitstuur…


    15 januari 2009 om 09:30
    Joery Bruijntjes

    Tja, brandjacking. Volgens mij wordt daar al een tijdje voor gewaarschuwd. Daarentegen is het maar weer de vraag of je als merk overal je merknaam wilt claimen om er vervolgens niets mee te gaan doen.


    15 januari 2009 om 09:46
    RoyDuf

    Rabobank heeft ruim geleden haar twitternaam vastgelegd. Je weet maar nooit waar het goed voor is.


    15 januari 2009 om 17:32
    Sarah

    Als je een merknaam bezit die reeds geregistreerd is op twitter, kan je twitter een mailtje sturen.

    Als jij recht hebt op die naam, of een user is een bepaalde tijd niet actief, kan jij die naam overnemen.

    Vraag maar aan @wakoopa, die was eerst in handen van iemand anders, die er ook geen gebruik van maakte. Na enkele mailtjes is @wakoopa in de goede handen 🙂


    15 januari 2009 om 18:01
    Marko Rijnsburger

    Zie ook de Twitter Rules over name squatting:

    Name Squatting:

    You may not engage in name squatting Accounts that are inactive for more than 6 months may be removed without further notice. Some of the factors that we take into account when determining what conduct is considered to be name squatting are:

    – the number of accounts created

    – creating accounts for the purpose of preventing others from using those account names

    – creating accounts for the purpose of selling those accounts

    – using feeds of third-party content to update and maintain accounts under the names of those third parties


    16 januari 2009 om 07:43
    Richard vd Boogaard

    @RoyDuf – helemaal met je eens – voorkomen is beter dan genezen…


    19 januari 2009 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!