Geslaagde 1e Android DevCamp Amsterdam

9 januari 2009, 07:30

Android DevCamp AmsterdamNadat gisterochtend de pers nog voor de officiële lancering op 29 januari kon kennismaken met de G1, de nieuwe Google Phone, werd gistermiddag in Pakhuis De Zwijger de eerste Android Developers Camp Amsterdam georganiseerd.

Een volle zaal bestaande uit veelal developers doorliep een interessant programma bestaande uit een introductie door Google & T-mobile, showcases, keynote speaker Alexander Muse met afsluitend een workshop waarin direct middels Api’s met de data van o.a. Hyves, MobyPicture en IlseMedia kon worden gestoeid.

De showcases.

De showcases boden een mooie blik in de mogelijkheden van het Android Platform. Een mix van inspirerende User Interfaces met ook voor de developers de nodige informatie over de manier waarop e.e.a. was geprogrammeerd. Naar verwachting komen in 2009 circa 40 Android-toestellen op de markt afkomstig van ondermeer HTC, LG, Motorola, SonyEricsson, T-mobile.

Showcase: Wikitude

De eerste showcase was Wikitude van Philipp Breuss. Wikitude maakt optimaal gebruik van de combinatie van GPS en kompas die standaard in een G1 zit en maakt de Wikipedia tot een location based service; Richt je telefoon op de horizon en je verkrijgt op je scherm informatie over de omgeving afkomstig uit Wikipedia. Maar eigenlijk moet je dat niet uitleggen maar gewoon zien, dus bekijk zeker bovenstaande video even. In dit interview van collega-blogger Bas van de Haterd voorspelt Yuri van Geest een ‘social mind reader’ waarbij je in de toekomst op vergelijkbare wijze informatie verkrijgt over personen door het richting van je je telefoon op personen.

Showcase: PicSay

De tweede showcase was PicSay ontwikkeld door de Nederlander Eric Wijngaard en eerder al winnaar in de Android Developer Challenge. PicSay is een image-editor voor de Android. Je kunt op eenvoudige wijze tekst of effecten toevoegen aan foto’s die je hebt genomen of bijvoorbeeld de kleurinstellingen wijzigen. Wellicht niet zo vernieuwend als Wikitude maar zeker een applicatie waar de kracht in de eenvoud (van de interface) zit en wie wil de mobiel gemaakte foto’s niet nog even finetunen alvorens deze online wordt gezet of gemaild?

Showcase: Twitli

Christine Karman presenteerde met Twitli de derde showcase. Twitli is een twitter applicatie voor de Android. Christine deelde veel ervaringen en gaf de nodige tips. Moet eerlijk bekennen dat ik soms het spoor bijster was, maar goed ik ben ook geen developer 😉 Het ontwikkelen van een goede interface vond Christine overigens een grotere uitdaging dan het programmeren zelf. Christine sloot af met de voorspelling dat (goedkope) Aziatische telefoonfabrikanten zeker niet zelf een platform willen ontwikkelen en Android zullen omarmen. Redenen genoeg om je nu op Android te gaan richten.

Keynote

Keynote speaker was Alexander Muse van Big in Japan, de ontwikkelaars van ShopSavvy. ShopSavvy is een tool die nadat je een barcode hebt gescand o.a. de prijzen geeft van de online en offline retailers inclusief reviews en lokale adressen zoals je in bovenstaande video kunt zien. Ze hebben inmiddels 300.000 gebruikers die dagelijks zo’n 1 miljoen barcodes scannen. De helft van de gebruikers heeft overigens ook een wensenlijstje opgeslagen in ShopSavvy met meer dan 25 items mede om die reden ook een interessant voor retailers. 300.000 gebruikers betekent overigens ook vrij snel 300.000 emailtjes dus zorg dat je daarvoor iets hebt ontwikkeld! Check voor meer info dit interview van Bas met Alexander Muse

Workshop

Na diner konden de developers aan de slag met de data van een aantal bedrijven die al dan niet special voor dit event hun data via API’s ter beschikking stelden. Gedurende de presentatie van de verschillende bedrijven gingen een aantal developers in de zaal al direct aan de slag. De nodige tips werden uitgewisseld waaronder sites als Anddev.org DroidDraw ook genoemd in dit interview met developer Roeland P. Tot 26 januari kunnen developers hun applicatie aanmelden waarbij de winnaar op 29 januari in de officiële lancering in Nederland van de G1 door T-mobile onder de aandacht zal worden gebracht.


Yuri van Geest interview door Bas van de Haterd on Vimeo.

Toekomst.

Gedurende de dag volop voorspellingen bij alle aanwezigen over de verkoop van de G1 versus iPhone, mede door de 2009 Android Predictions van Alexander Muse. Bas wist in bovenstaand interview ook nog een paar voorspellingen te verkrijgen van Yuri van Geest zo rond 1:48 minuut. Volgens Yuri gaat het niet eerder dan in 2010 echt hard lopen met Android. Nederland is erg designgevoelig en daar blinken de eerste Android-toestellen niet in uit. Zoals Raimo ook al aangeeft is de G1 niet sexy qua design. Functioneel gezien kan de Android echter absoluut de strijd aan kan. Windows Mobile is exit volgens Juri, iPhone lift nog mee op succes van afgelopen jaar. Symbian blijft nummer 1, zal ook open source worden maar toch langzaam aan marktaandeel gaan verliezen aan Android.

Al met al een geslaagde dag met dank aan de DevCamp-organisatoren: Raimo van der Klein, Peter Robinett, Yuri van Geest, Martijn Pannevis en Maarten den Braber.

Dit jaar toch maar eens een Android zien te bemachtigen, te mooie mogelijkheden om te laten liggen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    vangeest

    Wij van de organisatie zijn ook erg tevreden met dit eerste Android event. Iedereen lijkt erg enthousiast te zijn: de bezoekers, de sponsors, de pers, wijzelf, MoMo en de API aanbieders. Echt geweldig om die lekkere sfeer te proeven! Bij deze ie-de-reen bedankt voor de enorme hulp, inzet, tijd, flexibilitiet en vooral enthiousiasme!

    Kleine nuancering bij het interview met mij (ook in deze post): ik zeg dat Android in 2009 wel doorbreekt in NL, alleen niet in kwantitatieve zin. Dus: de installed base en verkoopcijfers van OS X in vergelijking met Android blijft naar mijn inschatting in 2009 in NL in het voordeel van OS X (iPhone). Dat zal echter in 2010 veranderen, zowel installed base als verkoopcijfers ten gunste van Android. De redenen worden in het interview genoemd.

    Op naar de volgende! ADCA #2 😉


    9 januari 2009 om 13:04
    vangeest

    enthiousiast is enthousiast 😉


    9 januari 2009 om 13:58
    Wouter Neyndorff

    Ik heb zelf de G1 ook al een tijdje in gebruik en ben zeer enthousiast. Echter denk ik niet dat Windows Mobile “exit “is. Vind ik namelijk een erg “kort door de bocht” gedachten gang.

    Windows Mobile heeft nog altijd een leuk aandeel op de Smartphone markt en heeft, net als Android, aardig wat fabrikanten aan zich weten te binden. Daarnaast zijn veel beheerders van de mobiele devices van de werknemers erg happy met de management-mogelijkheden van Windows Mobile (remote wipe, beheer, etc.).

    Zal uiteraard een kwestie van tijd zijn voordat dit ook met Android allemaal mogelijk is maar tot die tijd is Windows Mobile voor veel partijen toch echt interessanter.


    11 januari 2009 om 11:23
    evroekel

    @Wouter: mee eens, zeker in de zakelijke omgeving waar Microsoft vaak gebruikt wordt zal Android pas echt kunnen doordringen als er tools beschikbaar zijn om bijvoorbeeld te syncen met Exchange-server.

    Die zijn er nu (vrijwel) nog niet of een erg houtje-touwtje oplossing. Dit weekend een gegoogled op dit vlak en je merkt dat hier duidelijk een behoefte aan is; op diverse sites dezelfde vraag.


    11 januari 2009 om 12:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!