ReclameReview: Tiny & Lau zijn terug!

17 december 2008, 09:23

Na het overweldigende succes van hun vorige kerstfilmpje zijn Tiny & Lau terug, maar nu in een commercial voor Bol.com.

Credits:

Bureau: Etcetera/Pool

Creatie/regie: Edward Bardoul, Raymond van Schaik

Editor: Jelmar Hoekstra

RTV: Joze Rikken, Eva Ambtman

Klant: Michel Schaeffer

De doelstelling:

Duidelijk maken dat je een ontspannen kerst hebt als je kerstcadeaus koopt bij Bol.com.

De uitwerking:

Eind vorig jaar was het Rotterdamse echtpaar Tiny & Lau een hit op internet dankzij hun met vloeken en schelden doorspekte voorbereidingen op het kerstfeest. Dit jaar gaat het er een stuk relaxter aan toe. De stress van de kerstinkopen blijft achterwege, want het stel kocht de cadeaus online via Bol.com.

Het oordeel:

Na een hilarische sinterklaascommercial komt Bol.com nu met deze kerstvariant. En wederom vind ik hem erg sterk. Je zit gewoon te wachten op het moment dat Lau weer ontploft in een van zijn scheldkannonades. Maar dat gebeurt dus niet. Oftewel: hier is heel goed gebruik gemaakt van een verwachtingspatroon om de boodschap over te brengen. Nadeel: er zullen ongetwijfeld mensen zijn die geen idee hebben wie Tiny en Lau zijn. Voor die doelgroep sla je dus finaal de plank mis met deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Richard Theuws

    Hoeveel takes zouden ze nodig hebben gehad…


    17 december 2008 om 07:38
    Remco de Vries

    Ik zat al te wachten tot deze op MF gepost zou worden.

    Geweldige commercial. Erg goed gebrui gemaakt van deze twee figuren, en de boodschap daarna is treffend. Top.


    17 december 2008 om 09:48
    Matthijs

    Mensen die het originele filmpje niet kennen begrijpen totaal niet waar dit over gaat natuurlijk..


    17 december 2008 om 09:55
    Tim S.

    Het feit dat ik deze SBS6-humor totaal niet voel heeft enige invloed op mijn standpunt naar deze commercial toe.

    Echter begrijp ik wel dat de massa dit natuurlijk schitterend vindt, dus een goede zet van Bol.


    17 december 2008 om 10:03
    Erik

    Typisch gevalletje jammer na de sinterklaas reclame. Die was briljant, deze is echt een misser. zeker als je dit duo niet kent (zoals ik). als dit voorbij zou komen zou ik niet doorhebben wat het was en waarschijnlijk gaan zappen, dus ook niet zien dat het van bol.com afkomstig is.


    17 december 2008 om 13:57
    media

    Ze hadden inderdaad even een flashback moeten opnemen naar video van vorig jaar om de context te plaatsen. Leuk voor degene die het herkennen; geen idee waar het over gaat voor degene die het filmpje vorig jaar hebben gemist.


    17 december 2008 om 14:08
    Michel

    Wanneer je het ziet als een kleinschalige viral is hij geniaal. Meer moet je er ook niet achter zoeken denk ik 🙂


    18 december 2008 om 09:35
    Multus

    Hij is goed. Leuk gedaan van BOL.

    Ze hadden toch ook reclame gemaakt voor een voetbal site?


    18 december 2008 om 19:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!