Kan dat? Back2basics: 5 dagen, 5 stappen, 5K…

17 december 2008, 06:18

{title}Kort nieuwsberichtje in de MarketingTribune-the-print gisteren over een opmerkelijk initiatief: Bureaugroep Central Park, waarbinnen Mantion, Synergie, Brand Republic en Holland Visual samenwerken introduceert Back2Basics; een formule waarin opdrachtgever en creatief team in vijf dagen tot een compleet campagneconcept komen. Omdat er veel meer interview lag, dan we in het propvolle nummer kwijt konden hebben we de lange versie van het interview met de bedenkers zojuist online gezet. Want goed idee of niet, tis wel even heel wat anders (of niet, dat horen we graag van u). De tijdelijke creatieve teams via agentschappen als Jules, of onder aanvoering van een ongebonden creatieve topper als Van Hoogdalem bestonden al, maar dit is dus een soort Utrechts gelegenheids-consortium, een nieuwe Unie van Utrecht.

Idee is dat de teruglopende economie de versnelling versneld van de ‘time-to-market’ van reclameconcepten. Merkhouder en creatief bureau in een compact proces, dicht op elkaar, snel laten schakelen heeft toekomst.

Uitgangspunt is die campagne binnen 10 tot 15 dagen te lanceren. Binnen de budgettaire kaders. Back2Basics is in 5 dagen, in 5 stappen, met 5 disciplines, voor 5 platforms, voor 5.000,- een compleet campagneconcept. Joris van Zoelen van Synergie: ‘Het idee lag er al langer. We merken dat klanten hard werken aan een snelle time-to-market van nieuwe merken, diensten of producten.’ De initiatiefnemers vinden dat het proces bij reclamebureaus daarop niet is afgestemd. ‘Van briefing tot concept vraagt vaak nog 4 tot 5 weken. En daarna moet de productie nog beginnen. Juist hier ligt de winst, dus niet alleen financieel, maar vooral door handelingssnelheid in combinatie met gegarandeerde kwaliteit. We spelen met de formule in op een behoefte die uit gesprekken met klanten duidelijk naar voren is gekomen.’

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!