Marketingtalent verzamelt zich voor de Nationale Marketing Strijd

Marketingtalent verzamelt zich voor de Nationale Marketing Strijd
,
@Polledemaagt

{title} De volledige toekomstige marketingafdelingen van Unilever, DSM, TNT, Unilever, L’Oreal, T-Mobile en nog een kluitje andere multinationals verzamelen zich ieder jaar februari/maart in Nederland voor een traditionele get-together: de Nationale Marketing Strijd (NMS). Al 19 jaar namelijk komen studenten bij elkaar om uit te maken wie zich een jaar lang “Grootste Marketingtalent” mag noemen.

De NMS is een evenement voor 190 (geselecteerde) laatstejaars studenten aan Nederlandse (en Nederlandstalige) universiteiten die in teams werken aan een reeks marketingcases. Via een ingenieus knock-out systeem belanden uiteindelijk 8 van de 38 teams in de finale, waarin ze uitvechten welk team de titel “Grootste Marketingtalent 2009” (en de bijbehorende bragging rights) en een prijs van 2000 euro mee naar huis mag nemen.

Het evenement is enkel voor studenten en wordt ook door studenten georganiseerd, door de Marketing Associatie Nederland (M.A.N.), een samenwerkingsverband van marketing studieverenigingen van zes verschillende universiteiten in Nederland: 3MA (Maastricht), MAEUR (Rotterdam), MAA (Amsterdam), MARUG (Groningen), MA-Tilburg (Tilburg) en MATUE (Eindhoven).

De volledige informatie over het event staat vanzelfsprekend op de NMS website, maar ik vroeg Maarten Reuser (hoofdsponsor TNT), Anya Galama (voorzitter Nationale Marketing Strijd 2009) en deelnemer Marcel Sanders (MATUE) naar hun ervaringen met de Nationale Marketing Strijd.

Waarom is de NMS interessant voor studenten?
“De Nationale Marketing Strijd is niet te vergelijken met andere evenementen.” zegt Anya “Het is elk jaar in een andere stad waardoor het elk jaar weer compleet anders ingevuld word. Ook is het slechts voor geselecteerde studenten vanuit heel Nederland, waardoor het evenement niet masaal word. Het leuke vind ik dat het evenement echt gericht is op marketing waardoor er een groep studenten met gemeenschappelijke interesses bij elkaar komt. Doordat het gaat om een strijd is het uitdagender dan andere evenementen en toch zijn er ook genoeg andere ontspannende activiteiten waaronder het avondprogramma, diners en een eindfeest.”

Deelnemer Marcel Sanders: “De Nationale marketing Strijd is een uitstekend evenement om met bedrijven en organisaties in contact te komen. Je kunt spreken met mensen van bedrijven waar je in geïnteresseerd bent. Hiervoor bestaat voldoende mogelijkheid tijdens de voorronde en de finaledagen. Daarnaast is het een gaaf evenement waar je studenten leert kennen en een gezellige tijd beleeft.”

Waarom is de NMS interessant voor bedrijven?
Aan het event zijn nogal wat grote namen verbonden: TNT, DSM, Unilever, T-Mobile, L’Oreal, Oce, VODW en Fairchild zijn sponsoren. Anya: “De top aan marketing studenten vanuit heel Nederland neemt deel aan de Nationale Marketing Strijd. Daardoor is het voor bedrijven makkelijker om deze studenten naast elkaar te zetten en de studenten te vinden waar zij naar op zoek zijn.” Maarten Reuser (TNT), de hoofdsponsor van het event, vult aan: “Door deelname aan de NMS, kan TNT al in een vroeg stadium kennis maken met Marketing talenten en zien hoe zij omgaan met praktische marketing vraagstukken die in het dagelijkse leven de revue passeren.”

Enne ... online marketing?
De afgelopen jaren was online marketing nogal eens een ondergeschoven kindje tijdens de Nationale Marketing Strijd. Maar dit jaar wordt het volgens de organisatie anders. “De rol van online marketing kun je voornamelijk terug vinden in het thema (What’s your ID?). Het op maat maken van producten word natuurlijk vooral mogelijk gemaakt door online marketing. Wij zullen de deelnemende bedrijven stimuleren om de focus van hun cases te leggen op het thema en daarbij ook op online marketing”, aldus Anya.

Inschrijven voor de Nationale Marketing Strijd kan nog tot en met 14 december via de website van de Nationale Marketing Strijd. Als je je aanmeldt, geef dan even als referentie marketingfacts op ;) Natuurlijk zijn we er ook bij om verslag te doen van de dag.

Noot: uw blogger van dienst was zesmaal (ja, ja, kom maar) onsuccesvol (want gestrand in de voorronden) deelnemer van de NMS en was voorzitter van de NMS in 2004.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Werd er gister ook al op geattendeerd.

    geplaatst op
  • @Polle: leuke post! De belangrijkste reden om mee te doen ben je echter vergeten. Zie hiervoor de laatste alinea van mijn bericht op MolBlog: http://www.molblog.nl/pr/7882 ;-)

    Verder wellicht nog interessant om naast TNT de reactie van DSM recruitment op een bericht over de Nationale Marketing Strijd van vorig jaar te lezen: http://www.molblog.nl/marketing/4520

    geplaatst op
  • @Danielle Zit je nu alweer Molblog te pluggen? ;)

    De zesvoudig onsuccesvol deelnemer wordt overigens nu voor de zevende maal deelnemer (ja, ik heb me WEER ingeschreven). Een aantal dat overigens nog steeds overtroffen wordt door de legendarische Peter Boogaerdt die dit jaar voor de achtste keer gaat meedoen.

    Wellicht aanvullend interessant:
    Discussie: Hoe bepaal je het grootste marketingtalent?
    Mede-organisator Marketing Associatie Amsterdam blogt ook

    geplaatst op
  • De pot verwijt de ketel. @Daniëlle/Polle: vanaf nu nog maar 1 link + inhoudelijk commentaar!!! ;-)

    Fijn, Limburgse vlaaien!

    geplaatst op
  • @Matthijs: Mea Culpa. Werd geïnspireerd door reactie 6 op: http://www.molblog.nl/media/7947 ;-)

    geplaatst op
  • @Polle de Maagt: voor de zevende maal deelnemer? Zie met zo'n trackrecord eerst maar door de selectie heen te komen ;-)

    geplaatst op
  • @Polle tussen inschrijven en deelnemen zit inderdaad een verschil. Maar het scheelt vast dat jij/jullie dit jaar ook mede-organisator bent/zijn. Komt jullie foto binnenkort nog op de MATUE-site?

    Amsterdam doet idd ook een poging om te bloggen. De link verwijst naar jouw blogbericht, dat is niet de bedoeling denk ik. Bedoelde je deze?

    @Danielle referenties als die van DSM spreken voor zich. Zou leuk zijn als meer deelnemers en sponsoren hun ervaring willen delen. Iemand?

    geplaatst op
  • @Daniëlle: Mooi stuk. Je doet iets goed, als sommige reacties langer zijn dan de oorspronkelijke tekst.

    Ik ga het nog helemaal lezen!

    geplaatst op
  • @Matthijs: thanx. Ga je je reactie dan ook onder mijn stuk ipv hier posten? Of heb je last van MolBlog vrees? ;-)

    geplaatst op
  • @Danielle: Molblog vrees? Nooit van gehoord. Zitten jullie zo slap in de comments?

    geplaatst op
  • He wat leuk, na al die jaren nog steeds dezelfde mensen die zich bezig houden met het promoten van de NMS. Wel jammer dat ING uit het rijtje met sponsoren is verdwenen... krediet crisis toch teveel impact ;-). Veel succes met en bij de NMS allemaal!

    geplaatst op
  • @Matthijs: Auch, dat deed zeer. Ik ook van jou.

    geplaatst op
  • @Daniëlle: Daar ontbrak een smiley ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.