ReclameReview: Sensoor
Sensoor laat het verhaal horen dat je niet ziet.
Credits:
Bureau: S-W-H
Account: Mark Aink, Toprak Ozturan, Danielle van Hinte
Creatie: Lode Schaeffer, Lysbeth Bijlstra, Emilio de Haan
D.O.P.: Jasper Wolf
Editor: Brian
Ent Geluid: Tijmen Geurts
Klant: Alco de Jong, Johan Verheijen
Producer: Robert Roosenstein
RTV: Yvonne Knook
Regie: Bram Schouw
Productie: hazazaH
Postproductie: AVP
Geluid: Earforce
Postproductie: The Ambassadors
De doelstelling:
Duidelijk maken dat de door vrijwilligers gerunde telefonische hulplijn van Sensoor ‘luistert naar het andere verhaal’.
De uitwerking:
In een TV-commercial is een echtpaar te zien tijdens hun 25-jarige bruiloft. Als de man zijn speech houdt, hoort de kijker het verhaal dat hij voerde met een van de hulpverleners van Sensoor, namelijk dat hij een heimelijke relatie met een man heeft.
Het oordeel:
De commercial maakt indruk. Door het zware onderwerp natuurlijk, maar ook door de manier waarop het gebracht wordt. Je ogen en oren nemen verschillende dingen waar. Je ziet een tafereel vol blijdschap en ondertussen hoor je een droevig verhaal. Er is hier heel goed gebruik gemaakt van deze tegenstelling om duidelijk te maken dat er vaak meer speelt onder de oppervlakte. De doelgroep zal zich ongetwijfeld herkennen in de hoofdpersoon.
Wuh, heftige shit. Denk dat de boodschap wel aankomt, eerlijk gezegd. De hulpkreet is duidelijk, de plek waar je hulp vindt ook. Doel bereikt?
Ik zet ’t geluid altijd uit zodra er commercials komen, en dacht daarom als eerste aan een zweverige club voor pensioenen, levens- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Met het geluid aan dacht ik echter aan gehoorapparaten, die dankzij de nieuwste sensoren de échte verhalen weer hoorbaar maken.
Maar na het lezen van de omschrijving hierboven vermoed ik dat het om een kindertelefoon voor ouderen gaat…
Ook ik dacht dat het om een gehoorapparaat of de maatschappelijke positie van slechthorenden ging.
Mijns inziens zou je in het begin een hint mogen geven. De nieuwsgierigheid en aandacht neemt door deze inschatting direct af.
Daarna kwamen de mogelijkheden voor beroerde synchronisatie (iedereen lacht als hij zegt dat hij verliefd is op een man), stress of aandachtsproblemen in me op. Bij het vastpakken van de vrouw, als hij zegt dat het een schoolvriend is, viel het kwartje en ging ik luisteren om me direct te storen aan z’n gehijg. Ik begon me weer af te vragen of hij toch in de war zou zijn.
Teveel afleidende factoren die de boodschap verstoren en dat is jammer want het concept vind ik niet slecht bedacht.
Met de pay-off heb ik wel moeite. Ik vermoed dat iedereen namelijk wel naar dat andere verhaal zou luisteren en dat dat net zijn probleem niet is. Zijn probleem is zijn angst voor de consequenties en zijn persoonlijke sociale status als hij het vertelt. Sensoor biedt een niet veroordelend luisterend oor en helpt hem wellicht bij de acceptatie en verdere stappen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!