ReclameReview: Koninklijke Landmacht

Dit is niet de nieuwste commercial van de Landmacht, maar wel eentje die de moeite van het bespreken waard is.
Credits:
Bureau: Publicis
Productie: Bij Brand
Geluid: FC Walvisch
Account: Michiel Dammen, Jeroen van den Brink
Creatie: Glen Hansen, Jeroen van Zwam, Marcel Hartog, Marvin The, Soeniel Balak, Huub Lensvelt
Geluid: Marcel Bultman
Klant: Ernst Lobbezoo, Paul Klaessen
Regie: Rick Lenzing
De doelstelling:
Ervaren vakmensen interesseren voor een baan bij de Landmacht.
De uitwerking:
Naast schoolverlaters kunnen ook mensen met werkervaring bij de Landmacht terecht. Daarom is de speciale banensite verplaatsjecarriere.nl in het leven geroepen, voor een snel overzicht van je mogelijkheden om alsnog onder de wapenen te gaan. En blijken in een nieuwe serie commercials ook wat oudere hoofdrolspelers zoals een arts, verpleegkundige en chauffeur al dan niet geschikt.
Het oordeel:
De reden waarom ik de commercial met de chauffeur heb gekozen voor deze review, is omdat hij heel subtiel afwijkt van het standaardconcept. We kennen inmiddels allemaal de commercials met geschikte en ongeschikte personen, waarin het altijd overduidelijk is waarom de hoofdrolspeler al dan niet geschikt is voor de Landmacht. Maar deze keer laten de makers van de commercial ons iets langer nadenken. Als je immers iemand zo strak ziet inparkeren, maar hij wordt toch ingedeeld in de categorie ‘ongeschikt’, dan is dat raar. De echte grap komt echter pas daarna: de chauffeur laat zich namelijk afleiden door de lieftallige medewerkster van de groentezaak en vernielt zo de tijdens het inparkeren zo goed ontziene auto achter zijn vrachtwagen. Deze commercial vind ik dan ook veel sterker dan de arts en verpleegkundige uit dezelfde serie. De makers van deze commercial hebben heel goed gebruik gemaakt van de bekendheid van het concept en er toch weer een andere draai aan gegeven.
Agree!
Prachtig, deze had ik nog niet op televisie voorbij zien komen.
Ik vroeg me ook inderdaad af waarom hij ongeschikt was nadat ie zo strak ingeparkeerd had.
Los van de afleiding door de dame was hij bij voorbaat al verkeerd bezig door de wagen zo te parkeren terwijl hij de achterklep nodig had..
Hilarisch, echt heel grappig gedaan.
O ja, die ken ik. Is die niet van even Apeldoorn bellen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!