Interview met Luke McKend van Google over online recruitment

18 november 2008, 06:41

Op de Global Recruitment Conference had ik de eer om met Luke McKend te spreken, industry head voor recruitment bij Google UK. Dus geen recruiter, maar de man verantwoordelijk om recruiters die met Google kandidaten willen zoeken zo goed mogelijk te bedienen.

McKend is in onderstaande video duidelijk over hoe je als recruiter google adwords zou moeten gebruiken (excuus voor de matige kwaliteit, ik heb me laten overtuigen niet mijn eigen camera te laten gebruiken op een niet ideale locatie). Je weet volgens hem als recruiter namelijk heel erg goed wat mensen in het vakgebied zoeken. Vanuit die zoekwoorden zou je met de tools die Google biedt dat kunnen verfijnen.

Live video chat by Ustream

Groeicijfers van mensen die naar banen zoeken in de UK via Google zijn groot. Jaar op jaar groei van 2006 naar 2007 was 40%, dit jaar zien ze een groei van 60% t.o.v. 2007. In sommige sectoren is de groei echter nog veel spectaculairder. Zo is de groei van zoekopdrachten naar vacatures in de publieke sector zelfs meer dan 100% dit jaar.

Luke stelt dat je mensen de keuze moet laten, bij de landingspagina waar je adword terecht komt. Geef ze de keuze met meerdere vacatures, koop de adwords niet in per vacature. Of als je ze op één vacature inkoopt, geeft dan gerelateerde vacatures.

Interessant is ook dat in Nederland de meeste vacature gerelateerde adwords gekocht worden door W&S bureaus en jobboards. In de UK heb je afgelopen jaar een grote groei gezien van adwords die gekocht worden door bedrijven zelf, de corporates. Dit zou dus wel eens dé trend van 2009 kunnen worden in Nederland als het gaat op vacature adwords in Nederland. De grote bedrijven die zelf gaan adverteren in Google adwords en gaan daarbij langzaam voorbij aan de W&S bureaus.

Tot slot nog een advies, van zowel mij als Luke aan de ATS’en (Applicant tracking systems, zeg maar de recruitment software leveranciers): huur eens een paar goede SEO consultants in om je software op dat gebied te verbeteren, want daar is voor je klanten nog een wereld te winnen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!