Boekrecensie: Cool! Winst door belevenismarketing (Diederick van Thiel)

,

{title}Cool! gaat over de marketing van belevenissen - zoals de titel al aangeeft - en met name over hoe je daar meer winst mee kunt maken. Die laatste toevoeging geeft aan dat Diederick van Thiel misschien wel meer voor marketeers schrijft dan voor marketingcommunicatieprofessionals. De kaft en de titel flitsen de lezer tegemoet en wekken verwachtingen. En daar gaat het een beetje mis. Cool! klinkt al snel een beetje oubollig, juist omdat het cool moet zijn, maar voor wie eigenlijk? De generatie Einstein wordt makkelijk veel invloed toegedicht, dat vind ik iets te kritiekloos.

Pine & Gilmore en hun experience economy zijn ook alweer even geleden, dus je moet wel echt met iets bijzonders komen wil je iets toevoegen. Bijzonder is de hoeveelheid organisaties en kopstukken die meewerken door interviews en cases. Om er één te noemen: het interview met ID&T is echt wel leuk om te lezen en geeft een goede illustratie van wat Van Thiel waarschijnlijk wil overbrengen.

Het blijft erg zoeken in de structuur van het boek en in de schrijfstijl. Op Coolmunity.nl treft de doorlezer veel roze, een wat ingenomen portret, een niet erg levendig forum en de beloofde inzichten per hoofdstuk zijn van hetzelfde type ‘lap tekst’ als die we in het boek tegenkomen. Kortom: leuk onderwerp, maar dit kan beter. Cool! is genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs (zie Molblog).

Cool! Winst door belevenismarketing
Diederick van Thiel
Prentice Hall 2008
175 pagina’s
ISBN 9789043015899

0
0

Er zijn 4 reacties op dit artikel

• Grappig, Molblog heeft vrijwel gelijktijdig een andere recensie van dit boek, met bijna exact dezelfde blogtitel erboven: http://www.molblog.nl/boeken/7845

• @Jeroen: Great minds think.... Of zou er wat anders... Nee, toch? Waren er nog inhoudelijke verschillen, of heb je het bij de recensie op Marketingfacts gelaten? ;-)

• @Matthijs: Adformatie-columnist Max Kohnstamm schreef de recensie op Molblog en hem heb ik dusdanig hoog zitten dat jullie recensent van goede huize moest komen. Ik vind zijn recensie ook inhoudelijker. Beide recensies zijn behoorlijk compact, maar die van Mijke Post scheert echt nogal over het boek heen. En de aanleiding om het boek te bespreken (de nominatie voor de PIM Marketing Literatuurprijs) wordt daar haar gek genoeg pas in de slotzin genoemd. Opmerkelijk is wel dat Post het boek oubollig geschreven vindt, terwijl Kohnstamm het juist vlot en overtuigend vindt.
    Maar laat iedereen voor zichzelf bepalen welke recensie hij prefereert, door ze beide te lezen. ;)

• Wat wellicht ook wel interessant is is de auteur... Hij is marketingdirecteur bij ING en vandaag werd deze informatie vrijgegeven..