Whitepaper Viral Marketing

14 november 2008, 08:15

Patrick Filius (voorheen Energize, nu Atos Consulting) heeft een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van Viral Marketing op basis van 9 campagnes die ontwikkeld zijn door Energize. Zijn onderzoek heeft hij samengevat in een whitepaper (Engels). Interessant is dat Filius Word-of-Mouth marketing als uitgangspunt neemt, en hierbij een onderscheid maakt naar twee vormen van viral marketing: Organic Viral Marketing en Amplified Viral Marketing (ook wel Managed Viral genoemd).

Over Organic Viral Marketing: ‘Consumers become advocates because they are happy with the product/service/media and have the natural desire to share their support and enthusiasm and pass along their e-mail or public there comments on the internet.’ Ten grondslag aan dit concept ligt user generated content veelal via YouTube gepromootte viral movies. Twee ondertussen klassieke voorbeelden zijn Tiger just did it: Nike van Joseph Jaffe en het Mentos Diet Coke experiment. Over amplified viral marketing: ‘With amplified viral marketing, the campaign is stimulated and managed by the advertiser.’ Voorbeelden hiervan zijn: online viral games zoals Fly for Fortune van KLM of Ambulansi The Game van Centraal Beheer Achmea. Het volledige whitepaper van Patrick Filius is hier te downloaden (pdf).

Voordat je kunt bepalen of een campagne effectief is, is het volgens Filius belangrijk dat je eerst duidelijke doelstellingen bepaalt en deze afspreekt met je online marketing bureau. Deze doelstellingen dienen de uitgangspunten te zijn bij de ontwikkeling van de Strategie en Concept van de Viral Game.

Branding

De eerste en cruciale stap bij Strategie en Concept ontwikkeling van een viral game is tijd en energie te investeren in het merk. Het merk en het product dient naadloos aan te sluiten bij de campagne. Want, als je 100.000 consumenten benadert, is het zonde als er geen duidelijke link is naar je merk.

{title}Introducties

Als je als marketeer een nieuwe dienst wilt lanceren, is de awareness over het algemeen laag. Om zo snel mogelijk veel mensen te bereiken is het volgens het onderzoek verstandig om een “gok”-achtige game en vijf attendeer opties toe te voegen. “Gok”-achtige games hebben een hogere verslavingsfactor, waardoor men loyaler is aan de game en de game vaker doorstuurt.

Lead generatie

Bij Lead Generation gaat het om de Win-Win situatie voor zowel de adverteerder als de deelnemer. Het is dan ook belangrijk dat je de juiste balans vind en niet te veel informatie vraagt. Bij Lead Generation is een twee-traps techniek, gebaseerd op OPT-IN aan te raden.

Sales toename

Viral Marketing kan gebruikt worden als onderdeel van een Sales Promotion, zoals bijvoorbeeld sampling (ontvang een proefverpakking in ruil voor gegevens), premiums (door te spelen met de unieke code op de actieverpakking maak je kans op de hoofdprijs), coupons (als je mensen attendeert op de campagne of een bepaalde score hebt behaald ontvang je extra credits of een added-value incentive. Een goed voorbeeld van de kracht van een viral game in combinatie van coupons is de ABN AMRO Elevator Pitch van Energize. Met de Young Professional Elevator Pitch van ABN AMRO kunnen deelnemers aan de hand van tien vragen ontdekken hoe ambitieus ze zijn. Bij een score van meer dan 100 punten treedt de deelnemer toe tot de Young Professional Member Board. Alle ‘boardmembers’ ontvangen een prijs in ruil voor hun adresgegevens. Deze prijs kan men ophalen bij zijn/haar ABN AMRO bank, waar de account manager klaar stond om de ‘boardmembers’ te ontvangen.

Als afsluiting geeft Filius nog 10 Quick Wins: klik hier om het whitepaper te downloaden.

Patrick Filius is momenteel Senior Customer Management Consultant bij Atos Consulting en focust zich op Customer Relationship Management en Online Customer Management. Hiervoor was hij werkzaam voor online marketing bureau Energize. Dit whitepaper is bedoeld als food for thought.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Rudy Taels

    Inderdaad leuk dat hij er eindelijk op staat. Intessant stuk Patrick. Ziet er goed uit.


    14 november 2008 om 09:33
    Feeder

    Net niet on topic maar toch: wat noemen we eigenlijk een whitepaper, en wat niet? Ik haalde laatst een pdf bij mdweekly binnen, over nieuws & zoekmachines: na 3 pagina´s ouwe koek volgden 10 pagina´s reclametekst. Gevoelsmatig raakt het begrip whitepaper een beetje sleets en dat is eigenlijk wel jammer.


    14 november 2008 om 09:55
    rickert van der vlies

    Ben erg benieuwd op basis waarvan gekozen is om juist deze 9 virale marketing campagnes te kiezen als uitgangspunt voor het onderzoek?


    14 november 2008 om 10:06
    Patrick Filius

    @ Rickert: het onderzoek heb ik gedaan in samenwerking met Energize. De reden waarom juist deze campagnes heeft te maken met de data die op dat moment aanwezig was en aan de juiste criteria voldeed (zoals inzicht in demografische variabelen van de 1e en 2e generatie referral).


    14 november 2008 om 15:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!