Viktor en Rolf reclameman van het jaar
Viktor&Rolf zijn de nieuwe Reclameman van het Jaar (zie ook: De Telegraaf en MarketingTribune). Dat werd gisteravond bekend gemaakt in Studio K in Amsterdam. Job Cohen, de vorige reclameman van het Jaar, was zo aardig om de prijs uit te reiken aan het ontwerpersduo. Maar die bliefden niet op te komen draven: de heren waren in Milaan. En ze hebben niet zoveel met reclame of met pers en media. Hou jezelf exclusief en schaars: óók een marketingstrategie.
Viktor&Rolf winnen volgens het juryrapport omdat ‘beide Nederlandse heren merkiconen zijn geworden die internationaal grote bekendheid genieten. Hun shows zijn briljante explosies van creativiteit, trekken altijd weer de aandacht. Het merk V&R wordt uitgerold via onder meer eigen geuren, samenwerking met H&M en in 2008 met Diesel. Ze zijn de trots van onze creatieve industrie.’ Naast de prijs voor Viktor en Rolf van de vakjury won Jan Willem Sieburgh de publieksprijs voor zijn werk als zakelijk directeur van het Rijksmuseum.
Verder werd bekend dat Karian Weijers en Thijs Biersteker (van reclamebureau Wieden+Kennedy) de Gouden Zaag van 2008 mee naar huis mochten nemen voor jong creatief reclametalent en dat Renée Peeters (BR-ND Positioneringsgroep) de nieuwe Shooting Star voor SRM Marketingtalent wint.
Slimme actie van ze. Lekker exclusief blijven en niet voor iedere feestje opkomen draven.
Goed idee dit : kies mensen die niets met reclame hebben, niemand hen daarmee associeert en die niet komen opdagen bij de prijsuitreiking.