Nederlands consumentenonderzoek naar innovatieve producten van start

12 november 2008, 06:37

{title}Het Nederlandse consumentenonderzoek naar innovatieve producten gaat weer van start. Producten van het Jaar organiseert voor de derde keer dit onderzoek waar ruim 10.000 consumenten hun mening kunnen geven over nieuwe producten. De winnaars mogen een jaar lang gebruik maken van het label Gekozen Product van het Jaar 2009.

‘Door het gebrek aan tijd en het enorme aanbod van producten en reclame-uitingen, is de consument niet meer in staat om het beste product te vinden’, zegt Stan van de Vijver, manager Producten van het Jaar Nederland in het persbericht van gistermiddag.

Vooral innovaties gaan aan het grote publiek voorbij: de producten zijn niet vindbaar en de klant komt er niet mee in aanraking, zo is de gedachte. ‘Het duidelijk herkenbare Gekozen Productlogo is voor consumenten een goed hulpmiddel om in de supermarkt toch het beste product te kunnen vinden,’ leest het persbericht. ‘Voor veel fabrikanten is de productwaardering van consumenten een waardevol instrument om zich te onderscheiden van de huismerken,’ zegt Van de Vijver. ‘Uit onderzoek naar de effectiviteit van het initiatief is gebleken dat de verkopen van bestaande producten met 14 procent stegen. In de lanceringfase loopt dit percentage op tot 40 procent.’

De inschrijvingstermijn voor de verkiezing van het Gekozen Product van het Jaar 2009 sluit op 15 november. Tot die tijd kunnen producenten en marketeers van innovatieve producten zich nog inschrijven. Vorige jaargangen bestonden de winnaars vooral uit beautyproducten en huishoudelijke artikelen. Maar ook Bison Wand & Klaar Behanglijm viel onder de winnaars. Dit wetende zou je de vraag kúnnen stellen welke definitie van innovatie precies gehanteerd wordt door de organisatie…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gosse AdB

    Weer een keurmerk erbij. Is deelname gratis voor dit “consumentenonderzoek” omwille van de objectiviteit? Lijkt me sterk.

    Op de website is daar nergens iets over te vinden., slechts na inschrijving wordt waarschijnlijk duidelijkheid gegeven: “Wij zullen spoedig contact met u opnemen.”.

    Ben benieuwd naar het “Wij van WC-Eend” gehalte van de uitslag…


    12 november 2008 om 21:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!