Kosten per klik in travelbranche stijgen verder in Q3

3 november 2008, 10:16

{title}

De gemiddelde cost per click (CPC) voor een travel-advertentie in Google zijn in het derde kwartaal van 2008 significant gestegen (13,66 procent) ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Dit blijkt uit de Traffic4u Search Index voor Travel (zie deze pdf). De toenemende concurrentie in de Travel sector zorgt ervoor dat biedende partijen de prijzen laten stijgen. Ook de kosten per keyword zijn in het derde kwartaal gestegen, zowel ten opzichte van dezelfde periode in 2007 als ten opzichte van Q2 in 2008.

Vergeleken met het tweede kwartaal is de CPC gestegen met 10,38 procent, een opmerkelijke stijging aangezien er dezelfde periode in 2007 nog een enorme daling te zien was (-20,51 procent). Deze verandering is deels te verklaren door een verschuiving in het boekingsgedrag van de consumenten. Door het dalende consumentenvertrouwen geeft de consument er de voorkeur aan om de zomervakantie pas later te boeken.

Zo verschuift de drukste boekingsperiode steeds meer van Q2 naar Q3. Ook het EK en de Olympische Spelen zullen hierop invloed hebben gehad, omdat er veel mensen zijn die hiervoor thuis blijven. Een andere belangrijke verklaring voor de stijging is de toename van concurrentie op Long Tail-zoekwoorden. Adverteerders worden steeds creatiever, en de zoektocht naar goedkopere zoekwoorden met een hoog rendement wordt hierdoor moeilijker. Door de verschillende invloeden is niet met zekerheid te zeggen of de stijging zal voortzetten of afzwakken. Het volledige rapport kun je hier downloaden.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Holger

    In hoeverre neem je in deze index ook zaken als de google quality score mee? Zijn bij het onderzoek zowel de campagne, alswel de landingspagina’s uniek zijn gebleven?

    Vind het erg opvallend dat de CPC in Q3 is gestegen tov Q2 en Q1 terwijl juist de concurrentie in de markt in dit kwartaal minder is…


    3 november 2008 om 10:54
    Martijn

    ik heb het idee dat over de hele linie de cpc’s gestegen zijn. Maar dat kan aan mij liggen. Ik heb de afgelopen maand vooral gekeken naar de cpc voor uitgeverijen en de journalistiek.

    Volgens mij komt het ook omdat google sinds vorige maand (?) een vrij intensieve actie voert onder het MKB voor google adwords.


    3 november 2008 om 14:24
    Harmen Visscher

    @ Holger, het onderzoek betreft de prestaties van actieve* keywords van onze klanten in de travel branche. Invloed van veranderende QS nemen we als zodanig niet los mee. Natuurlijk zou het wel zo kunnen zijn dat door veranderingen in het algoritme de CPC stijgt. We hebben echter na de laatste wijzigingen van het algoritme geen substantiële stijging (of daling) waargenomen.

    Op basis van aanbod, vraag, seizoenen, acties en doelstellingen worden campagnes (en landingpages) voortdurend aangepast.

    * Dit betekent dat we alleen keywords meenemen die een bepaald volume hebben. Ook branded-keywords nemen we niet mee.


    4 november 2008 om 06:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!