Interview over de Hyves gadgets van De Telegraaf

30 oktober 2008, 06:45

In een recent interview van Vincent Everts kwamen ze ook al heel even aan bod, de Hyves gadgets die De Telegraaf dit jaar tijdens de sportzomer heeft ingezet. Een in mijn optiek zeer goede manier om sociale media in te zetten als uitgever, waar nog weinig over naar buiten is gekomen. Ik vond het tijd om daar een dieper op in te gaan en dus heb ik Lara Ankersmit, uitgever van Telegraaf.nl geïnterviewd (op voorhand excuus voor de trillende video, ik heb duidelijk geen vaste hand, werk ik aan, statief is besteld).

Voor mensen die zich afvragen: hoe lang duurt zoiets maken nu? De Telegraaf is in september al in gesprek gegaan met Hyves voor de opzet. Vanaf februari/maart is men gaan programmeren en un juni was dus alles klaar. Een technisch gezien relatief korte doorlooptijd dus.

Een aantal interessante cijfers:

  • De EK poule heeft 170.000 deelnemers gehad
  • De Tour de France poule heeft 80.000 deelnemers, een ruime verdubbeling t.o.v. vorig jaar
  • Het Olympische spelen spel, dat wat ingewikkelders was, had iets meer dan 30.000 deelnemers

Daarnaast had de olympische spelen actie ook een aparte hyve, waarbij de redacteuren hun eigen verhalen kwijt konden. Die had zo’n 18.000 leden.

Het aantal pageviews per deelnemer is ook gestegen. Dit terwijl je vaak ziet dat een grotere groep meer inactieve mensen met zich meebrengt. Dus naast het feit dat er meer mensen (in het geval van de tour poule duidelijk meetbaar) het spel speelde, waren ze ook nog eens actiever. Ook merkte men bij De telegraaf, maar dat is niet echt meetbaar, dat het veel meer het gesprek van de dag beïnvloedde. De ontwikkelingen voor volgend jaar liggen nog open. Maar dat het met de tour herhaald zal worden staat wel vast, alleen mogelijk nóg beter.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Multus

    Het is goed te volgen hoor. Leuk interview.

    Goede actie van de telegraaf. Eigenlijk de enige krant die internet zo intensief benut. (Speuders, Geenstijl, enz)


    30 oktober 2008 om 14:23
    Lara Ankersmit

    @Multus Dank je wel!


    4 november 2008 om 06:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!