CBS: mediaproducten in Nederland steeds meer via internet
In 2008 luistert ruim de helft van de internetters naar de radio of kijkt naar de tv via internet, bijna de helft leest of downloadt kranten of nieuwsbladen. Een dergelijke inburgering van internetactiviteiten geldt ook voor telebankieren en elektronisch winkelen. Ruim een kwart van de internetters gebruikt wel eens mobiele apparatuur om te internetten. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Hier de belangrijkste facts:
- Radio luisteren en tv kijken via internet sterk gestegen
- Telebankieren en elektronisch winkelen breed geaccepteerd
- Mobiel internetten sterk in opkomst
- Zes van elke zeven huishoudens heeft internet
Het gebruik van het internet voor het digitale media- en nieuwsaanbod is tussen 2005 en 2008 fors gestegen. In deze periode verdubbelde het aandeel internetgebruikers dat via internet naar de radio luistert of tv kijkt tot ruim 50 procent. Het aandeel internetters dat nieuws uit kranten en bladen downloadt of leest nam toe van één op de drie tot bijna één op de twee.
In 2008 regelt bijna driekwart van de internetgebruikers zijn bankzaken via internet. In 2005 was dit nog geen 60 procent. In de afgelopen 12 maanden gaf tweederde van de internetgebruikers aan, dat ze aankopen via internet hadden gedaan. Bijna de helft deed dit zelfs in de afgelopen 3 maanden. Het aandeel e-shoppers nam in de periode 2002 – 2007 jaarlijks gemiddeld met vijf procentpunten toe, maar bleef in de afgelopen 12 maanden gelijk.
Laptops met draadloos modem of mobiele telefoon om anders dan thuis of op het werk te kunnen internetten komen steeds meer in zwang. In 2008 gebruikt ruim een kwart van de internetgebruikers wel eens mobiele apparatuur. Mannen internetten vaker met mobiele apparatuur dan vrouwen, respectievelijk 31 en 21 procent. Een laptop met toegang tot internet is steeds vaker in huis aanwezig. In 2008 bezat 54 procent van de huishoudens met internet een laptop. Deze vervangt de gebruikelijke desktop computer.
In 2008 beschikt 86 procent van de huishoudens over een internetaansluiting. De laatste paar jaar groeit het aandeel huishoudens met internet nog maar beperkt. Ook aan de toename van het aandeel huishoudens met breedbandinternet lijkt een eind te zijn gekomen. Van alle huishoudens heeft momenteel bijna driekwart een dergelijke snelle verbinding. Dit is evenveel als vorig jaar. In 2002 bedroeg dit aandeel nog maar 15 procent.
Ook b2b zien we deze trend! Het aantal zakelijke afnemers van onze online “knipseldienst” is explosief gestegen. Dit geeft aan dat het belang van online media en natuurlijk ook social media als steeds groter wordt ervaren door de marketing- en communicatie managers.
Het aantal mensen wat online solliciteert is veel lager dan ik verwacht had. Mijn idee was dat de rek hier wel een beetje uit is. Toch niet hier valt nog een hele groep te winnen, misschien is het online solliciteren minder toegankelijk dan we denken.