SBS verkoopt muziek via internet: werkt dat?

SBS verkoopt muziek via internet: werkt dat?

SBS biedt muziekdownloads aan op de websites van Net5, SBS6 en Veronica. Het aanbod van muziek zal per zender verschillen: het is ‘afgestemd op de sfeer en uitstraling van het tv-kanaal,’ zegt SBS gisteren (bron: Nu.nl: ANP, zie ook MediaNed).

Ook de muziek uit de programma’s van de televisiezenders is via de drie websites verkrijgbaar. Nummers kosten tussen de 1 en 1,30 euro. SBS werkt samen met Aim4Music en platenmaatschappijen. De muziek is voorzien van een kopieerbeveiliging.

Nu.nl schrijft: ‘Vrouwenzender Net5 biedt bijvoorbeeld muziek van ‘vrouwelijke’ artiesten zoals Alain Clark, Maria Mena en Michael Bublé. Bij SBS6 ligt de nadruk op Nederlandse artiesten als Gerard Joling en Frans Bauer. Veronica richt zich vooral op rock.’

Op de site van SBS6 staat ‘Stil en verlaten’ van Truus Trut en de Terlenka’s op nummer zes in de top tien downloads. ‘Ik laat je gaan’ van Tatjana staat op nummer 3. Ben benieuwd naar de omzet en de hoeveelheid downloads.

Theoretisch gezien een interessant initiatief om via internet te proberen geld binnen te harken. Differentiëren in businessmodels, of dat in ieder geval proberen; dat is nooit weg. Dit is een ‘proven concept’, ware het niet dat het aanbod waarschijnlijk te gering is. Ook zal het mij benieuwen of mensen iTunes of p2p laten liggen om fijn via de websites van SBS muziek te gaan downloaden voor geld. Óf er moet veel unieke content aangeboden worden. Dáár liggen zeker kansen lijkt me. En die kopieerbeveiliging?


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Komt mij toch over als achter de feiten aanlopen. Natuurlijk moet ook SBS nieuwe omzetwegen verkennen maar in het grote aanbod aan muziek via Internet zie ik de toegevoegde waarde van SBS niet. Op het aanbieden van de muziek uit films en series na dan, daar zie ik wel een kans.

    geplaatst op
  • Eerlijk gezegd vind ik dit wel een slim initiatief. Natuurlijk niet voor de gevorderde gebruiker, maar ik kan me heel goed voorstellen dat bijvoorbeeld de doelgroep van Net5 - die helemaal niet weet wat P2P of een kopieerbeveiliging is - na 'Desperate Houswives' gekeken te hebben de bijbehorende tune wil downloaden. Of het nummer dat aan het einde van 'Grey's Anatomy' wordt gespeeld.

    geplaatst op
  • Geen gek initiatief. Muziek/artiesten worden al jarenlang via TV gepromoot, van Top40 tot MTV van Idols tot Popstars. Logisch dat een TV zender op zoek naar nieuwe inkomsten haar business model uitbreidt met ook de verkoop van muziek. Idols heeft hierin al aantal interessante cases opgeleverd door tegelijkertijd met de finale het winnende lied exclusief downloadbaar aan te bieden op site. Tienduizenden downloads.

    geplaatst op
  • @JS Barnhoorn

    Mee eens. Alleen ik ben benieuwd of deze doelgroep niet meer is van het 'Ik kan het gratis op YouTube bekijken, waarom zou ik voor een download in godsnaam betalen'... Wat de drempel wellicht kan weghalen zijn de vele betaalmogelijkheden (waaronder via 0909) die ze bieden.. slim

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.