Reclame op mobiel in ruil voor beloning

27 oktober 2008, 08:29

30% van de Nederlanders en 53% van de jongeren (16-24 jaar) vindt het interessant om reclame te ontvangen op de mobiele telefoon, mits hier een beloning tegenover staat. Dit is één van de bevindingen van het eerste, in opdracht van het Interactive Advertising Bureau (IAB) door Aeneas Strategy Consulting & Management uitgevoerde en door de totale waardeketen ondersteunde, onderzoek: Mobile Advertising Nederland. De resultaten van het onderzoek zullen tijdens het Mobile Advertising Summit 2008 met het publiek gedeeld worden.

Van juli tot en met oktober 2008 heeft in opdracht van het IAB het eerste onderzoek plaatsgevonden, dat inzicht geeft in de mogelijkheden en status van Mobile Advertising in Nederland. De doelstelling is enerzijds educatie van met name adverteerders en mediabureaus. Anderzijds is het streven de industrie een spiegel voor te houden, door de opvattingen ten aanzien van Mobile Advertising van adverteerders en consumenten weer te geven.

Het onderzoek is gebaseerd op marktanalyse, consumentenonderzoek, expertonderzoek en expertinterviews. Voor het consumentenonderzoek zijn online 1000 respondenten (representatief voor de Nederlandse bevolking, jongeren en mobiele Internetters) gevraagd naar hun houding ten aanzien van en mening over Mobile Advertising. Tevens hebben 60 marktdeskundigen, waaronder applicatiepartijen, uitgevers, operators, infrastructuurleveranciers, adverteerders en mediabureaus, hun visie over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt gegeven, door online te reageren op stellingen. Daarnaast heeft Yankee Group op basis van hun eigen data een analyse gemaakt van de Nederlandse markt en hebben zij met 32 experts (waaronder Launch Partners) face-to-face interviews en sessies over het thema gehouden.

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door de volgende Launch Partners uit de gehele mobiele waardeketen: Adfortel, Alcatel-Lucent, Blyk, La Comunidad, DQ&A, GroupM, Hi, IceMobile, i-wood, IlseMedia, Kobalt, KPN, Mads, Marvellous, Media:edge, Mediacom, Mindshare, Outrider, Telegraaf Media Nederland, Starcom, T-Mobile, Vodafone, WebAds. De volledige onderzoeksresultaten en de data tabellen zijn in rapportvorm verkrijgbaar. Alle informatie over het onderzoek is na 30 oktober 2008 te vinden op: mobileadvertisingresearch.com.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sander

    Interessant artikel. De bevindingen komen overeen met de trend die we zelf ook waarnemen. Zodra de consument zelf direct voordeel kan behalen als hij/zij reclame ontvangt dan is hij/zij absoluut bereid om hier aan mee te werken. Gerichte reclame op de mobiele telefoon kan zelfs als zeer waardevol worden beoordeeld door de ontvangende consument.

    Ik vind het ook leuk om te merken dat mobile marketing een steeds volwaardiger marketingvorm wordt.

    Helaas nog even wachten tot alle details bekend gemaakt worden…


    27 oktober 2008 om 17:10
    Jaap

    Toevallig gehoord van http://www.devoetbalstanden.nl ? Hun versturen bij elk doelpunt een gratis sms met daarin een advertentie. Ik ontvang het ook en het is inderdaad helemaal niet storend op deze manier aangezien ik de stand ervoor terug krijg. Past dus zo’n beetje perfect bij de bevindingen van dit artikel lijkt me?


    27 oktober 2008 om 22:39
    Ron

    @Jaap: ‘Hun versturen’? Wat heb dat nou te bedoelen?


    28 oktober 2008 om 05:01
    Remco de Vries

    @Ron

    ‘Hun versturen’ => ‘Zij versturen’.

    Met andere woorden, http://www.devoetbalstanden.nl verstuurt bij elk doelpunt en smsje, met daarin naast het net gemaakte doelpunt, een advertentie.


    28 oktober 2008 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!