Marktplein DM 2008: Een voorbeschouwing

22 oktober 2008, 07:00

{title}‘Marketing on the Move’. Dat is het thema van de aankomende editie van Marktplein DM, op donderdag 30 en vrijdag 31 oktober in Maastricht. Dat is voor Randstedelijk Nederland een eind uit de richting, maar het programma en de sprekers zijn de moeite waard; MarketingFacts is mediapartner (inderdaad, dat heeft uiteraard met het programma te maken).

Want Werner Vogels (Amazon) is erbij, Kirsten Verdel (campagneteam van Obama) geeft acte de presence, Mary Beth Kemp van Forrester, Yme Bosma van Hyves, Torsten Ahlers van Wunderloop en Jeroen Verdonk van Dell zijn tevens van de partij. Overige sprekers zijn onder anderen Dave Dugan van BzzAgent, Guido Lieftink van de ANWB en Stef Heutink van The people’s valley. Wie regelmatig events bezoekt heeft Kemp van Forrester waarschijnlijk wel eens gezien, Vogels van Amazon was op PICNIC en ook Bosma van Hyves duikt nog wel eens hier en daar op. Ik ben vooral benieuwd naar het verhaal van Kirsten Verdel van het online campagneteam van Barack Obama. Super actueel, zo eind oktober. Vind ik.

Obama is online een druk baasje. Hij gebruikt LinkedIn, zit op Twitter, doet aan online ingame advertising en maakt veel gebruik van YouTube. Ook zet hij in op doneer applicaties, widgets en op Google Checkout. En hij maakt gebruik van een eigen iPhone applicatie. Op de site van Marktplein DM lees je daarover: ‘In deze applicatie is het mogelijk om vrienden te bellen om hun over Obama te vertellen.. en bij te houden in hoeverre zij al dan niet voor Obama willen stemmen. De applicatie brengt zelfs prioriteit in de te bellen vrienden aan door te kijken in welke staten hij het meeste support nodig heeft.’

Ik zal namens Marketingfacts aanwezig zijn op MarktpleinDM in Maastricht. Ga zeker proberen om in ieder geval Kirsten Verdel voor de camera te krijgen voor een interview. Wie interessante vragen heeft voor haar of voor een van de andere sprekers: kom maar door in de comments!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    @Antoinette: Die had ik nog niet gezien, dank. Ik vind hem écht ij-zer-sterk…….


    22 oktober 2008 om 07:31
    John Meulemans

    thanks Mathijs 😉

    Overigens in aanvulling op de genoemde iPhone app. Deze communiceert dus ook terug direct naar de Obama mensen en houdt bij hoeveel calls e.d. er worden gemaakt ten faveure van Obama. Er zit zelfs een heus opportunity mananagement systeem waarmee de beller kan bij houden of iemand bijvoorbeeld ‘Considering Obama’ of ‘Voting Obama’ is.

    Ik weet niet hoe up-to-date de applicatie is, maar bij mij geeft hij inmiddels een totaal van bijna 30.000 gepleegde telefoontjes aan.


    22 oktober 2008 om 09:30
    media

    @Matthijs: iedereen heeft het er over dat als Obama de nieuwe president wordt, internet voor het eerst in de geschiedenis het belangrijkste communicatiekanaal is geweest bij een presidentsverkiezing. Wat zijn volgens Verdel de 3 belangrijkste pijlers voor een goede online campagne? Hoeveel budget is er (in verhouding met andere media) naar internet gegaan? Hoeveel mensen binnen het campagneteam hielden zich bezig met online?


    22 oktober 2008 om 17:40
    John Meulemans

    @Marco: Goede vragen..

    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is de rol van Sergey Brin die regelmatig aan de tafel van het online campagne team schijnt aan te schuiven. Kirsten vertelde me dat al tussen neus en lippen door, maar ik hoop dat ook wel wat meer over te horen.


    23 oktober 2008 om 06:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!