Interview over HRbase, VNU’s vertical community

21 oktober 2008, 04:02

{title}Eind juli is HRbase van start gegaan, een vertical network voor hr-professionals van VNU. We hebben daar hier toen aandacht aan besteed en nu, zo’n 3 maanden verder, leek het een interessant moment om een update te geven. Dus heb ik Quintin Schevernels gebeld voor een interview over de doelstellingen, de cijfers en de eerste resultaten van HRbase.

Schevernels geeft aan dat er een tweetal type initiatieven zijn die VNU ontwikkeld. Aan de ene kant heb je de initiatieven met het grote budget, waar meteen veel mensen achter zitten en die veel omzet moeten genereren. De tweede categorie zijn wat hij de kraamkamer initiatieven noemt. Daar zit geen businessplan of zelfs business model achter. De kosten zijn minimaal en er zitten geen fulltime medewerkers op. Ze worden opgezet om te experimenteren en te leren. HRbase behoort tot deze laatste categorie.

HRbase is de eerste van een serie specifieke verticale sociale netwerken die VNU wil opzetten. De tweede is recent gelanceerd en is gericht op de jonge ambtenaren genaamd overheidscircuit.

Cijfers en feiten

Hoewel er bij de start geen harde doelstellingen zijn gedefinieerd, zijn de eerste drie maanden van HRbase een succes te noemen. Het aantal leden is zeer behoorlijk, ze zijn ook behoorlijk actief en komen regelmatig terug. Enkele cijfers:

  • Meer dan 3.000 profielen zijn aangemaakt
  • Meer dan 3.000 unieke bezoekers in september
  • Ongeveer 50.000 pageviews in september

Van de profielen zijn de meeste mensen P&O’ers werkzaam bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers, slechts een beperkt deel (12%) is zelfstandige of werkzaam in een bedrijf met minder dan 5 medewerkers. Aangezien de community is opgezet voor de P&O’er lijkt dat dus ook goed te werken en is het niet een community waarbij vooral de mensen die verdienen aan de markt ingeschreven hebben.

Verder lijkt het er op dat er een harde kern aan het ontstaan is, zoals bij de meeste communities het geval is. Ongeveer 25 procent van de bezoekers komt meer dan 10 keer per maand op de site. Ook is de bezoektijd zeer behoorlijk te noemen:

  • Gemiddeld is een bezoeker ruim 4 minuten op de website
  • 40 procent is langer dan 1 minuut op de site
  • Meer dan 25 procent is meer dan 3 minuten op de website.

Het bezoek komt vooral direct op de site, geadverteerd wordt er niet (meer) voor. Ruim 80% komt direct, waarbij de wekelijkse nieuwsbrief een grote rol speelt, en ongeveer 15% komt via IntermediairPW. Er komt dus zeer weinig via zoekmachines, maar dat heeft te maken met het feit dat men de site heeft afgeschermd voor google organic search omdat men het exclusief wil houden.

Het populairste onderdeel binnen HRbase is de vraag en antwoord rubriek. In totaal zijn er 124 vragen gesteld, meer dan anderhalve vraag per dag dus. Gemiddeld komt op een vraag 4 antwoorden vanuit de community zelf. De variatie is echter wel groot, je hebt vragen die niet beantwoord worden en vragen die meer dan 10 reacties krijgen. Toch is dit aantal iets waar VNU zeer trots op is. Het geeft namelijk aan dat het community gevoel blijkt te werken en men heeft liever een kleinere, actieve community dan een grote slapende.

Gekozen strategie

Opvallend bij de lancering van HRbase was dat ze het onder een apart merk hebben gedaan, en niet onder het reeds bestaande (sterke) merk IntermediairPW. Quintin hierover: “IPW heeft een redactie en ik wilde de volledige vrijheid en ruimte voor deze community. Ik wilde niet het risico lopen dat de redactie bepaalde blogs, artikelen of reacties zou willen verwijderen omdat het niet in de redactionele formule zou passen. Daarnaast is er een risico dat je met een dergelijk nieuw initiatief een sterk merk als IPW zou beschadigen als het mis zou gaan. Daarom hebben we gekozen voor een apart label, waarbij we wel intens samenwerken.”

Ning

Bij HRbase is gekozen om de software van Ning te gebruiken. Een keuze die, bij de lancering, toch wel vraagtekens op riep, ook onder de marketingfacts lezers.

Quintin geeft echter aan dat de keuze heel overwogen gemaakt is en hij er nog steeds erg blij mee is. In eerste instantie was de keuze: zelf maken of uitbesteden. Vanwege de kosten en de snelheid is gekozen voor uitbesteden.

Op dat moment zijn verschillende partijen de revue gepasseerd, maar Ning stak in zijn optiek ver boven de rest wat op dat moment te krijgen was uit. De kosten zijn minimaal terwijl de kwaliteit zeer hoog is. VNU betaald minder dan 100 dollar per maand aan Ning, ze hebben niet gekozen voor de geheel gratis variant, en de kwaliteit is zeer hoog. Bij veel andere partijen loopt het snel in de papieren wat je kwijt bent, zeker als je community een succes wordt en veel mensen een profiel aanmaken. Omdat HRbase zoals eerder aangegeven een kraamkamer initiatief is, dus geen business model heeft, moeten de kosten ook minimaal blijven.

Quintin is positief verbaasd over de kwaliteit van de dienstverlening. Bugs worden razendsnel opgelost en alles gaat boven verwachting goed. Ook is de roadmap die men heeft met nieuwe functionaliteiten bijzonder goed.

Ook zijn er goede afspraken gemaakt met Ning over de eigendomsrechten. Zo heeft VNU het recht om, als ze besluiten andere software te gaan gebruiken, alle profielen en content mee te nemen. Er is geen enkele vendor lock in.

Toch heeft een Ning ook nadelen natuurlijk. Artikelen in HRbase zijn bijna niet vindbaar in google, wat in het geval van HRbase wel voor een belangrijk deel een keuze is, en dat kost natuurlijk traffic. En hoewel een Ning gemiddeld genomen iets beter geoptimaliseerd is dan veel andere netwerken is het natuurlijk nog geen wordpress of expression engine. Verder is elke Ning herkenbaar als een Ning omdat er dus weinig tot geen invloed is op het design en de flow. Dat is jammer, want er zijn een aantal zaken die hij graag anders zou willen zien.

Tot slot is Ning erg goed in het doorvoeren van kleine wijzigingen zonder dit door te geven. Dan moet je als bedrijf snel dingen aanpassen zodat links blijven werken en de site optimaal blijft presteren. Dat is erg vervelend en een duidelijk minder punt van Ning.

Maar de plussen wegen sterk op tegen de minnen van werken met Ning, daarom is ook de tweede vertical communitysite, overheidscircuit, met Ning gebouwd. Wederom met minimale kosten en in een mum van tijd.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!