Interview Wouter Maagdenberg over StartYourStation.com

20 oktober 2008, 07:15

{title}Wouter Maagdenberg mocht het onlangs zelf op De Nieuwe Reporter nog een keer uitleggen: StartYourStation.com en zenders op internet hebben de toekomst. Ook op internet willen mensen zappen. Maagdenberg had begin oktober 2008 posting nummer 1863 op DNR, dit stuk van Martijn de Waal (‘Start je eigen televisiestation voor 50 euro’), ook op M!, had nummer 377 in april 2006. Tweeënhalf jaar gingen voorbij, ondertussen ontwikkelde de techniek zich in bizar hoog tempo). Nu is Startyourstation.com écht gelanceerd.

Het persbericht (zie hier de als nieuws verpakte versie op iReport) is opgepakt door HDTV Nieuws en ook door Der Standard in Oostenrijk. Maar het concept staat dus al een paar jaar. Dus: wat is er nieuw, wat wordt er anders? Zijn er nog spannende ontwikkelingen? Zeker, die zij er. Wouter Maagdenberg verklapt hieronder meer details dan tot nu toe bekend gemaakt…

Wouter Maagdenberg. De dienst is sinds mei 2007 live. De aankondiging was al in april 2006. Een verschil van 2,5 jaar. Begin oktober 2008 kwamen jullie met een persbericht met daarin ongeveer dezelfde informatie als de berichten van 2,5 jaar geleden. Hoe zit dat?

‘Toen we begonnen dachten we nog, dat alle accounts betaalde accounts zouden worden. Nu beginnen we gratis, op het moment dat je succesvol bent en dataverkeer nodig hebt ga je ons betalen. Tot die tijd niet. Dat is een groot verschil. Verder hebben de kwaliteit en de manier van online video kijken een hele grote vlucht gemaakt.

‘Alles stond al 2 jaar in bèta online. Het heeft er lang als test in gestaan. Waarom we nu pas naar buiten komen? In de eerste plaats omdat het nu fullscreen video is. Toen we begonnen met de eerste bèta’s hoefde je dat nog niet te proberen. Het had dus alles te maken met techniek en bandbreedte. Startyourstation is een zusje van Linkingmedia. Door de groei bij dat bedrijf, zijn onze inkoopcondities veel beter geworden. We hebben nu dus de businesscase rond. Het is betaalbaar, voor zo min mogelijk kosten kunnen we nu een zo goed mogelijk product leveren. We hebben de tijd ook gebruikt om te testen, we hebben feedback verwerkt. We willen goed beslagen ten ijs komen.’

Geloof jij nu eigenlijk in on demand, of is het volk gewoon lui?

‘Het volk is niet lui. Maar er zijn twee manieren waarop mensen video of tv kijken. Dat is heel gericht, actief, als je ergens naar op zoek bent. En af en toe ben je ook passief, als er toevallig een filmp op televisie is die je wel wilt zien. Dat is een andere modus, meer ontspannen. Startyourstation gaat daarin een rol spelen. Bij ons kun je gaan zitten zappen. Op internet.’

Je toont weinig geloof in de toekomst van televisie zoals we die nu kennen. Wat is je voorspelling?

‘Het aantal traditionele tv-kijkers neemt alleen maar af. Het aantal zenders neemt misschien wel toe, maar bijvoorbeeld Unilever gaat echt niet méér advertentiegeld uitgeven omdat er meer zenders zijn bij gekomen. Het feit dat er meer zender komen, heeft veel te maken met versplintering, steeds kleinere specifiekere omroepen en zenders; meer niche gericht. StartYourStation is in dit landschap slechts de volgende stap in de al gaande evolutie. Duidelijk gerichte zenders, met steeds duidelijkere kijkersprofielen. Niet alleen in doelgroep, maar ook in ‘mood’. De honderden miljoenen die per jaar naar Hilversum gaan vanuit de overheid zullen eerder af- dan toenemen de komende jaren. Dat is zeker. De Publieke Omroep over vijf jaar is niet meer die van vandaag.

‘In landen als Nederland zal StartYourStation, en web-tv in het algemeen, de concurrentie verder aangaan met de georganiseerde broadcastindustrie. Maar Startyourstation kan ook een heel andere rol spelen. Er zijn wel wat landen waar de persvrijheid of de mogelijkheid om naar buiten te treden minder vrij is dan in ons land. Ik denk dat Startyourstation daar wat in kan betekenen. Ik probeer een platform neer te leggen waarmee jij en ik de wereld kunnen bereiken. Ik denk dat in veel gevallen video of film een betere informatiedrager is dan een stuk tekst of een plaatje. Een video heeft meer impact, daar zit meer emotie in.’

Er zijn vást dingen die je niet gemeld hebt in het persbericht, maar die er wel aan zitten te komen. Vertel!

‘We gaan jou als stationseigenaar een aantal functies geven. Je kan straks zien wie er naar je zender kijkt, op regioniveau. Er komen dus geo-statistische gegevens beschikbaar. Commercieel kun je daar nog niets mee, maar het is wel heel leuk om te zien dat jij de wereld bereikt. De zenders kunnen uiteindelijk ook geëxploiteerd worden met prerolls en postrolls en overlay campagnes. Dat doen we in overleg, je mag kiezen of je dat wilt of niet. Bij bepaalde volumes ga je meedelen in de opbrengsten. Verder gaat de hele boel naar mobiel internet toe, en naar Apple TV.

‘Ook komen we zeer binnenkort met zendertemplates. Die van het Thuiswinkelstation is misschien de meest duidelijke. Aan je uitzending kun je, als je een online shop hebt tenminste, producten koppelen. Als je een reisorganisatie bent met een filmpje over Lloret de Mar of New York kun je in de uitzending een product link zetten naar je reizen. Een filmdistributeur kan op deze manier een link aanbieden met ‘koop de dvd.’ Je tv-station is dan een online shop geworden. En nee, de techniek hierachter is niet zo heel ingewikkeld.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!