Mogelijkheden en uitdagingen van social media voor FMCG

16 oktober 2008, 04:57

We worden regelmatig geconfronteerd met berichten dat social media een belangrijk deel uitmaakt van het leven van consumenten. Reviews worden massaal geraadpleegd om te kijken welke digitale camera’s, wasmachines, dvd-spelers of babyvoeding in de smaak vallen. Op blogs, webfora en sociale netwerken zijn miljoenen meningen te vinden over merken, producten en bedrijven. Toch maakt social media vaak (nog) maar een klein deel uit van het marketingbudget en zijn bedrijven maar zelden op de hoogte van het volume, de aard en de impact van online discussies.

Reden: social media is vaak nog een dark horse waarvan mogelijkheden onbekend zijn, maar de gevaren des te bekender. Hoe ga je om met die onbeheersbare massa die zich (massaal) laat horen, maar zichzelf intussen van informatie voorziet via dit nieuwe kanaal. Moet je daar wel instappen en zo ja, hoe ga je daarbij te werk? Op Emerce Insight word je op 30 oktober bij gepraat over alle innovatie op het gebied van digital marketing en business binnen de FMCG-industrie.

Consumenten zijn steeds minder merkentrouw, dus je moet ze keer op keer overtuigen. En dat de digitale media daar geschikt voor zijn, weet iedereen, maar hoe? Welke kanalen kun je inzetten wat levert dat op? Ikzelf geef op de Emerce Insight een workshop namens Buzzcapture waarbij aan de hand van een case van klant Nutricia ingegaan wordt op discussies die zich afspelen rondom de markt van kindervoeding. Hoe monitor je deze discussies, hoe identificeer je wat er leeft in je markt en wat zijn mogelijke aandachts- en actiepunten?

Floris Cobelens (Heineken) zal vertellen hoe de mediastrategie van Heineken langzaam verschuift naar online. Met nieuwe platformen zoals de recentelijk gelanceerde winkel en designyourheineken.nl. Philip Sijthoff (Unilever) zal aan de hand van cases ingaan op hoe merken van Unilever een relatie starten met klanten, hoe deze wordt ingevuld en wat voor rol Unilevers multi-brand consumentenplatformen daarin spelen. Voor wie alle sprekers en thema’s wil bekijken staat hier meer informatie.

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Johan

    Ik denk dat zaken als product reviews al redelijk ingeburgerd zijn, maar verder is het internet nog een behoorlijk passief medium.

    Tot mijn verbazing wist bijna niemand waar ik het over had toen ik vorige week aan mijn collega’s vroeg of ze ons corporate blog konden toevoegen aan hun social bookmarking sites. Ik dacht dat bijna iedereen inmiddels al had gehoord van Delicious en StumbleUpon. Niet dus…


    16 oktober 2008 om 10:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief