ReclameReview: MTV Switch

8 oktober 2008, 07:29

MTV laat jongeren nadenken over klimaatverandering.

Credits:

Agency: Selmore, Amsterdam

Creatives: Dom Nash (copy) & Esin Cittone (art)

Agency Producer: Erika Vocking

Production Company: Cake, Amsterdam

Director: Maurice Trouwburst

Producer: Nelleke Rekers

DOP: Michael Brooke

Sound Studio/Engineer: FC Walvisch/Lea Jurida

Post Production: Condor, Amsterdam

Editor Offline: Maurice Trouwborst

Online/Colour Correction: Joppo in de Grot

Beatboxer SFX: Sniggy (aka M.A.R Madretsma)

De doelstelling:

Jongeren aansporen om na te denken over klimaatverandering en wat zij daar zelf aan kunnen doen.

De uitwerking:

Een groepje jongeren beeldt een scène uit de populaire computergame Mortal Kombat uit. Zij doen dit door slechts hun eigen energie te gebruiken en laten zo zien dat we eigenlijk ook best wat minder tijd aan computergames kunnen besteden.

Het oordeel:

Supergoed bedacht dit. Een commercial met een boodschap, maar zonder dat het belerend wordt. Sterker nog, het is gewoon erg grappig en dat kan voor een viraal effect zorgen. Dit werkt volgens mij echt vele malen beter dan een Postbus 51-spotje. Dat de twee vechtende karakters het goede (ecologisch verantwoord) en het kwade (verspilling en vervuiling) moeten voorstellen, haal ik er echter niet direct uit. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit ook niet noodzakelijk is om de boodschap te snappen. Ook de andere commercials die rond dit thema zijn gemaakt zijn de moeite waard: The Green Song (over het misbruiken van de term ‘groen’), Real Life’s Better – Stallion en Real Life’s Better – Mud.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

15 Reacties

    mgvandenbroek

    Ik vind hem matig, hoor. Ik haal er heel weinig uit, in eerste instantie. Nadat ik de uitleg las, snap ik er meer van. Kan ook aan de halfdrie dip liggen…. 😉


    8 oktober 2008 om 10:23
    Hardcopy

    Tja, die vond ik dan weer matig. Op zich wel een leuke pay-off, maar veel te langdradig naar de clou toegewerkt.


    9 oktober 2008 om 08:01
    Tom

    Het filmpje is echt slecht.

    Waarom was het vorig jaar het niveau zoveel maal hoger? Misschien een budget dingetje?


    9 oktober 2008 om 13:47
    Hardcopy

    @Linda: ik vind het heel knap dat het filmpje prjizen heeft gewonnen, maar als ik dan dit lees, vind ik het nog steeds niet goed uitgewerkt:

    MTV Switch aims to deliver simple tips to MTV’s target audience of 15- to 25-year-olds to help them realize that small actions can make a big change to the world’s carbon emissions.

    Dat haal ik dus absoluut niet uit dat filmpje.


    10 oktober 2008 om 05:05
    Linda

    Hm, jij haalt dat niet uit het filmpje?! Nou ken ik het werk van John Doe erg goed uit mijn tijd bij MTV international en ik ken geen land die geen succes heeft gehad met die films, idents, en shorts.

    Dat jij als ‘copywriter’ zelf nooit een enkel prestatie hebt geleverd zegt me genoeg. Een typisch Nederlandse reactie; Lekker alles in twijfel trekken of kapot maken wat succesvol is.

    Ik ben wel erg benieuwd naar al dat perfecte uitgewerkte materiaal wat jij op je naam hebt staan. Kun je me een linkje geven van je reel? Heb je trouwens wel een reel? Uit ervaring weet ik dat de mensen die het minst presteren in NL de grootste mond hebben. Davind Brinks…


    10 oktober 2008 om 06:33
    Hardcopy

    Hahaha, ik moet zeggen dat het nog best lang geduurd heeft voordat iemand begon over mijn wanprestaties als copywriter. Maar je hebt gelijk hoor: ik heb zelf nog nooit iets gepresteerd. Daarom heb ik juist zo’n grote mond. Heerlijk vind ik dat: anderen afzeiken.

    Is het je wel eens opgevallen dat ik meestal juist positief ben over commercials tijdens ReclameReview? Ik vind het juist geweldig dat bureaus als John Doe en 180 zulke wereldwijde klussen doen. Maar betekent dat ook dat ik alles maar moet bewieroken? Dat gaat er bij mij dus niet in.


    10 oktober 2008 om 06:38
    mgvandenbroek

    “Dat jij als ‘copywriter’ zelf nooit een enkel prestatie hebt geleverd zegt me genoeg. Een typisch Nederlandse reactie; Lekker alles in twijfel trekken of kapot maken wat succesvol is.”

    Poehee. Zit hier oud zeer? Ik vind dat je per definitie alles in twijfel mag trekken als je dat doet op basis van argumenten. En bewieroken? Dát is pas saai. Er zijn prijzen genoeg in de reclame en mediabranche die dat coveren.

    @David: Dit is wel een eye-opener. Ik wist niet, dat jij nog nooit iets gepresteerd had 😉


    10 oktober 2008 om 06:46
    linda

    Ok misschien niet de meest tactische opmerking van me. Neem het terug. Maar jouw opmerking slaat ook nergens op. Als je het namelijk over uitvoering hebt kun je het net zo goed over niets hebben. Wat is de uitvoering? De camera voering? De special effects? De regie/het spel? De edit? De muziek?

    Ik weet het budget waarvoor switch altijd films moet maken. Is heel weinig tot niets. Dat zij een film van zo’n hoge kwalitiet hebben gemaakt zegt erg veel over de professionaliteit van de makers. Zie het filmpje hierboven. Dat is toch slecht van uitvoering. Op alle punten. Dan kun je toch niet zoiets over dat filmpje van vorig jaar roepen. Buiten dat is zelfs het idee van het selmore filmpje al heel vaak gedaan. Zelfs toen ik bij MTV zat hadden we een ‘pong’ filmpje, exact hetzelfde en dat is 7 jaar geleden.

    Buiten dit doet John Doe volgens mij nooit mee aan prijzen festivals. Ze winnen enkel internationaal omdat wij als MTV hun werk insturen.


    10 oktober 2008 om 06:50
    Linda

    Youtube is een Nederlandse site?!


    10 oktober 2008 om 09:44
    God

    Slechte review dit. De commercial is zeer slecht gemaakt en dan heb ik het nog niet eens over het hergebruik van een idee dat tot in den treure is gedaan. Beter opletten de volgende keer.

    Matthijs van den Broek: Ik vind dat je per definitie alles in twijfel mag trekken als je dat doet op basis van argumenten. En bewieroken? Dát is pas saai.

    Dit is zoooo’n Nederlandse instelling. Je hebt geen idee hoe dom die opmerking is van je.


    12 oktober 2008 om 12:58
    Card

    Linda,

    Vind je het filmpje nou geweldig of niet ?


    13 oktober 2008 om 12:15
    Marco

    Uitermate teleurstellend filmpje. Geef Linda groot gelijk.


    18 oktober 2008 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief