ReclameReview: OHRA

ReclameReview: OHRA

OHRA zet clown Bassie in voor een publiciteitsstunt.

Credits:
Bureau: Doom & Dickson

Weet iemand de overige credits?

De doelstelling:
De OHRA Meegroeiservice introduceren.

De uitwerking:
In een eerdere campagne van Ohra stond de clown in het buitenland op de camping naast een jong gezin dat van de kinderen onderweg naar de vakantiebestemming ook al de hele tijd naar Bassies muziek moest luisteren. In de nieuwe commercial heeft Bassie een jong stel naast zich wonen waarvan de vrouw zwanger is. Als het kind wordt geboren, blijkt het rood piekhaar te hebben en een rode clownsneus. Gelukkig verandert de zorgverzekering van de toch-niet-vader automatisch mee naar zijn nieuwe status van single…

Het oordeel:
Bassie liet vandaag weten op zijn website dat de geruchten dat hij een kind zou hebben verwekt bij een 31-jarige vrouw niet waar zijn. Het hoorde allemaal bij de publiciteitsstunt. Dat is zeker wel een goede zet van OHRA, aangezien het ongetwijfeld voor veel publiciteit zorgt. De vraag is echter of het product (OHRA Meegroeiservice) niet ondergesneeuwd wordt door het hele Bassie-verhaal. Want het gaat uiteindelijk om de introductie van het product. Bovendien vind ik het wel een beetje op een Centraal Beheer-commercial lijken, door de clou waarbij je bijna al automatisch denkt “even Apeldoorn bellen”. Dat zal vast niet de bedoeling zijn geweest.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Briljant gebruik van de landelijke media: Elke krant berichtte over Bassie die een onwettig kind zou hebben verwekt bij een onbekende vrouw.

    geplaatst op
  • Wat een goedkope ripoff van de Campari commercial met for bitter, for sweet ('Ach, mein liebchen, du hast mich so gefehlt. Wo warst du denn al die monaten?'). Kennen we die nog? Is alweer tijdje terug, kan hem niet zo snel vinden op YT.

    En die homepage takeover op Showbiznewz vind ik ook erg lelijk (schijn je wel veel geld mee te kunnen verdienen.)

    geplaatst op
  • Hier is de Campari commercial. Als twee druppels water! ;-)

    geplaatst op
  • Misschien wel een ripoff maar zeker goed uitgevoert. http://video.aol.com/video-detail/campari-commecial-from-the-90s/3010846520

    geplaatst op
  • Afgang voor de Telegraaf.

    geplaatst op
  • Alles is voor Bassie!

    geplaatst op
  • Óf, heeft de Telegraaf geld of iets anders van Ohra gekregen om het spel mee te spelen? ;-)

    geplaatst op
  • @Wendy: Lijkt me niet. Als je met zo'n bericht komt, kan je er wel op rekenen dat de Telegraaf een Privé-bericht 'uit de duim zuigt'. Zonde om daar voor te gaan betalen!

    geplaatst op
  • Een rip-off? Ik geloof er niets van, gewoon een superstunt. Oh, wat gaan die roddelbladen (en Privé) mooi af. Maar kan ik ''zelfs niet geïnspireerd door'' bewijzen, laat staat die rip-off? Nee hoor. Helaas niet, eigenlijk.

    geplaatst op
  • Filmpje van Campari lijkt inderdaad een mooie inspiratiebron te zijn geweest. Ze hebben het wel leuk geupgrade met het personage Bassie en de media-aandacht vooraf. Klasse gedaan. Ik dacht echt dat Bassie vreemd was gegaan. Helemaal omdat er ook zijn echte vrouw erbij betrokken werd (dat die niet zo blij zou zijn...) Ook mooi dat de roddelbladen nu eens een koekje van eigen deeg krijgen.

    geplaatst op
  • Briljante campagne. Heel goed om de telegraaf en 'andere' roddelbladen zo onderuit te zien gaan.
    Jammer dat er nu geklaagd wordt over de campari rip off.
    Tuurlijk zullen ze daar naar hebben gekeken, maar wie kijkt er nu niet naar elkaar. Ik heb het gevoel dat de campagne nu te succesvol is en men nu gaat zoeken naar fouten. Beetje jammer, gun iemand het succes. ook het verhaal dat men niet zou weten waar de reclame echt over gaat, gaat volgens mij niet op. zoals dit vroeger wel bij de 'even Apeldoorn bellen' reclames het geval was.

    geplaatst op
  • Bij de Campari reclame blijft de man bij de vrouw, "for bitter for sweet"..
    Bij deze Ohra reclame gaat de man juist gelijk weg bij de vrouw, en dat kan allemaal met de verzekeringen van Orha!

    geplaatst op
  • Campari rip-off? Flauwekul. Alleen omdat er een overduidelijk buitenechtelijk verwekt kind in voorkomt? Dit idee is veel meer dan een grapje gebaseerd op de gelijkenis tussen echte vader en kind. Dit is een fraai uitgevoerde hoax, waarbij ook ik na een bericht over de jonge moeder dacht: "Bassie? Hoe krijgt die een vrouw van 31 het bed in?"

    Nou weet ik het. Als je eigen man zo dom is om een OHRA-verzekering af te sluiten, is het hoog tijd om op zoek te gaan naar een intelligentere vervanger (survival of the fittest). Bassie staat kennelijk nét een treetje hoger op de evolutionaire ladder dan een OHRA-verzekerde.

    geplaatst op
  • Ohra heeft met de Bassie-gimmick de vinger op een wel heel zere plek gelegd: de tanende kwaliteit van bepaalde delen van journalistiek Nederland. De media die zich het meest laten voortjagen door (goedkoop) effectbejag zijn er kennelijk het ergst ingestonken. Dat krijg je met geruchten-journalistiek waarbij feiten ondergeschikt worden gemaakt aan de opwinding en roddel die het nieuwtje moet opwekken. Zouden o.a. Telegraaf en Privé wat bedachtzamer hebben geopereerd dan was het grappige reclamespotje niet meer geweest dan een grappig reclamespotje. Juist door de primaire reflexen van sommige media kon dit uitgroeien tot een hype.
    En Ohra, nu niet denken, 'volgende keer pakken we het weer zo aan'. Want ik krijg ook sterk de indruk dat bij verschillende telefoontjes van de media doelbewust is doorgelogen. Ten behoeve van hetzelfde effectbejag. Kun je maar één keer doen: volgende keer maken ze je werkelijk af. En dan is het eigen schuld.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.