ReclameReview: OHRA

1 oktober 2008, 07:56

OHRA zet clown Bassie in voor een publiciteitsstunt.

Credits:

Bureau: Doom & Dickson

Weet iemand de overige credits?

De doelstelling:

De OHRA Meegroeiservice introduceren.

De uitwerking:

In een eerdere campagne van Ohra stond de clown in het buitenland op de camping naast een jong gezin dat van de kinderen onderweg naar de vakantiebestemming ook al de hele tijd naar Bassies muziek moest luisteren. In de nieuwe commercial heeft Bassie een jong stel naast zich wonen waarvan de vrouw zwanger is. Als het kind wordt geboren, blijkt het rood piekhaar te hebben en een rode clownsneus. Gelukkig verandert de zorgverzekering van de toch-niet-vader automatisch mee naar zijn nieuwe status van single…

Het oordeel:

Bassie liet vandaag weten op zijn website dat de geruchten dat hij een kind zou hebben verwekt bij een 31-jarige vrouw niet waar zijn. Het hoorde allemaal bij de publiciteitsstunt. Dat is zeker wel een goede zet van OHRA, aangezien het ongetwijfeld voor veel publiciteit zorgt. De vraag is echter of het product (OHRA Meegroeiservice) niet ondergesneeuwd wordt door het hele Bassie-verhaal. Want het gaat uiteindelijk om de introductie van het product. Bovendien vind ik het wel een beetje op een Centraal Beheer-commercial lijken, door de clou waarbij je bijna al automatisch denkt “even Apeldoorn bellen”. Dat zal vast niet de bedoeling zijn geweest.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Rik Haandrikman

    Briljant gebruik van de landelijke media: Elke krant berichtte over Bassie die een onwettig kind zou hebben verwekt bij een onbekende vrouw.


    1 oktober 2008 at 08:21
    Wouter

    Alles is voor Bassie!


    1 oktober 2008 at 10:12
    wendyvanesveld

    Óf, heeft de Telegraaf geld of iets anders van Ohra gekregen om het spel mee te spelen? 😉


    1 oktober 2008 at 10:16
    Jeroen van Eck

    @Wendy: Lijkt me niet. Als je met zo’n bericht komt, kan je er wel op rekenen dat de Telegraaf een Privé-bericht ‘uit de duim zuigt’. Zonde om daar voor te gaan betalen!


    1 oktober 2008 at 11:00
    Michael

    Een rip-off? Ik geloof er niets van, gewoon een superstunt. Oh, wat gaan die roddelbladen (en Privé) mooi af. Maar kan ik ”zelfs niet geïnspireerd door” bewijzen, laat staat die rip-off? Nee hoor. Helaas niet, eigenlijk.


    2 oktober 2008 at 10:38
    Mark de Bruin

    Filmpje van Campari lijkt inderdaad een mooie inspiratiebron te zijn geweest. Ze hebben het wel leuk geupgrade met het personage Bassie en de media-aandacht vooraf. Klasse gedaan. Ik dacht echt dat Bassie vreemd was gegaan. Helemaal omdat er ook zijn echte vrouw erbij betrokken werd (dat die niet zo blij zou zijn…) Ook mooi dat de roddelbladen nu eens een koekje van eigen deeg krijgen.


    2 oktober 2008 at 13:43
    Sjaak Schouteren

    Briljante campagne. Heel goed om de telegraaf en ‘andere’ roddelbladen zo onderuit te zien gaan.

    Jammer dat er nu geklaagd wordt over de campari rip off.

    Tuurlijk zullen ze daar naar hebben gekeken, maar wie kijkt er nu niet naar elkaar. Ik heb het gevoel dat de campagne nu te succesvol is en men nu gaat zoeken naar fouten. Beetje jammer, gun iemand het succes. ook het verhaal dat men niet zou weten waar de reclame echt over gaat, gaat volgens mij niet op. zoals dit vroeger wel bij de ‘even Apeldoorn bellen’ reclames het geval was.


    3 oktober 2008 at 08:49
    Spijkert

    Bij de Campari reclame blijft de man bij de vrouw, “for bitter for sweet”..

    Bij deze Ohra reclame gaat de man juist gelijk weg bij de vrouw, en dat kan allemaal met de verzekeringen van Orha!


    3 oktober 2008 at 09:55
    Krek.

    Campari rip-off? Flauwekul. Alleen omdat er een overduidelijk buitenechtelijk verwekt kind in voorkomt? Dit idee is veel meer dan een grapje gebaseerd op de gelijkenis tussen echte vader en kind. Dit is een fraai uitgevoerde hoax, waarbij ook ik na een bericht over de jonge moeder dacht: “Bassie? Hoe krijgt die een vrouw van 31 het bed in?”

    Nou weet ik het. Als je eigen man zo dom is om een OHRA-verzekering af te sluiten, is het hoog tijd om op zoek te gaan naar een intelligentere vervanger (survival of the fittest). Bassie staat kennelijk nét een treetje hoger op de evolutionaire ladder dan een OHRA-verzekerde.


    3 oktober 2008 at 15:49
    Wim Coenraadts

    Ohra heeft met de Bassie-gimmick de vinger op een wel heel zere plek gelegd: de tanende kwaliteit van bepaalde delen van journalistiek Nederland. De media die zich het meest laten voortjagen door (goedkoop) effectbejag zijn er kennelijk het ergst ingestonken. Dat krijg je met geruchten-journalistiek waarbij feiten ondergeschikt worden gemaakt aan de opwinding en roddel die het nieuwtje moet opwekken. Zouden o.a. Telegraaf en Privé wat bedachtzamer hebben geopereerd dan was het grappige reclamespotje niet meer geweest dan een grappig reclamespotje. Juist door de primaire reflexen van sommige media kon dit uitgroeien tot een hype.

    En Ohra, nu niet denken, ‘volgende keer pakken we het weer zo aan’. Want ik krijg ook sterk de indruk dat bij verschillende telefoontjes van de media doelbewust is doorgelogen. Ten behoeve van hetzelfde effectbejag. Kun je maar één keer doen: volgende keer maken ze je werkelijk af. En dan is het eigen schuld.


    6 oktober 2008 at 12:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief