PICNIC08: Gisel Hiscock over de innovatiestrategie van Google

26 september 2008, 11:51

Gisel Hiscock (Director New Business Development – Europe Middle East & Africa bij Google) mocht zojuist op PICNIC 08 vertellen over de innovatiestrategie van Google. Die moet niet via het ‘mothership model’, maar via een andere benadering. In de laatste paar jaar zijn er 26 nieuwe engineering centers voor innovatie neergezet wereldwijd, in Europa waren dat er 12.

De reden voor deze decentrale internationale innovatie-aanpak? ‘Mensen verschillen,’ zegt Hiscock, dus is de innovatie wereldwijd opgezet in verschillende landen. Maar: hoe krijg je het voor elkaar om innnovatief te blijven in een internationale chaos? Een paar tips van Google. Géén nieuws, en inspiratieloos.

Start with a misssion that withstands time

Hiscock heeft een korte powerpoint presentatie klaar staan, hieronder wat bullets en numbers:

  • We believe in democratic acces to the world of information
  • The best search enginge should give you exactly what you want
  • People should have access to information whenever they want, and however they want it
  • Keep it open
  • The litmus test: does it stand the test of time?

Create a culture of do’s

  1. Hire the best: Hiring is at the heart of all we do
  2. Everyone can contribute: Ideas come from everywhere and all people
  3. Share: Share all information
  4. Everyone must understand your vision: Vision must be shared with the team
  5. Morph ideas: Don’t just kill them
  6. Speed matters: iterate products
  7. Data, data, data. Data drives all decisions
  8. Users come first: not money
  9. 20 procent time is at our core

Open Handset Alliance

De G1 phone van T-Mobile is deze week gelanceerd. De Open Handset Alliance is een agreement dat Google heeft met operators, telefoonfabrikanten en developers.

Google Chrome

Hiscock: ‘We launched a new broswesr, basically becuse browers didn’t evolve with the internet. We believe the current browsers have a hard time with javascripts. Like many Google products, there are lots of things I wanna ad to it.

En zoals dat wel vaker gaat als er iemand van Google komt praten, horen we weinig tot geen nieuws. Het was niet eens inspirerend. Niet meer doen, PICNIC. Verbazingwekkend laag niveau, voor een bedrijf dat innovatief zou moeten zijn en ‘sharing’ hoog in het vaandel heeft staan. Zie ook dit dramatische interview met Noud van Alem, marketingmanager Google Benelux.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Matthijn

    Zonde dat zo’n innovatief bedrijf, zo’n zoutloze presentatie geeft.


    26 september 2008 om 12:28
    mgvandenbroek

    @Matthijn: Ja, dat vind ik dus ook. Ben benieuwd wat en of de rest van media er nog over schrijven. Misschien laten ze het wel gewoon schieten in het kader van: LAAT MAAR…. 😉


    26 september 2008 om 12:45
    Matthijn

    @ Matthijs: Dat zou me niets verbazen. Toch ben ik wel een Google fan. Het is echt bijzonder wat zij in 10 jaar tijd hebben neergezet.


    26 september 2008 om 13:19
    jaspar

    Matthijs, mooie beschrijving van dit gesprek. Wat mij opviel was dat zij wat childish op het podium stond, alsof iemand de presentatie voor haar had gemaakt en zij deze voor het eerst zag. Jammer voor de picnic organisatie, zij verdienen een beter voorbereid persoon die iets meer wil zeggen dat dit.

    Bedankt dat ik over je schouder mocht meekijken tijdens de presentatie…-;)


    26 september 2008 om 17:10
    John Nota

    Was ook niet echt onder de indruk…


    26 september 2008 om 17:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!