Interview Noud van Alem (Google Benelux)

23 juni 2008, 05:15

Aanstaande woensdag 25 juni zal head of marketing van Google Benelux Noud van Alem één van de vele sprekers zijn op de Nationale Marketingdag 2008. Van Alem wilde in aanloop naar deze dag (inschrijven kan nog en is gratis) wel even aan de telefoon komen om een tipje van de sluier over zijn presentatie op te lichten.

Van Alem mocht het van zijn voorlichter níet hebben over een paar actuele hete hangijzers rondom Google. Dat is jammer, want die advertentiedeal met Yahoo, daarover had ik best zijn mening willen horen. En ach, zijn visie op de komst van Microsoft Adcenter, dat was ook leuk geweest. Het zat er niet in, het zal met de corporate pr-strategie van Google te maken hebben. Van Alem zei voorzichtig toe in de toekomst mogelijk wél in te willen gaan op deze onderwerpen. Dat zou mooi zijn. Hieronder een impressie van het telefonisch interview dat ik dinsdag 17 juni met de marketingman van Google Benelux had. ‘Online meetbaarheid is bijna forensisch aan het worden.’

Wat is de grootste uitdaging op marketinggebied voor Google op dit moment?

Van Alem: ‘De grootste uitdaging voor Google ligt natuurlijk in het vergroten van de hoeveelheid adverteerders en het gebruik van onze producten. Onze marketing richt zich aan de ene kant op de b2b-klant: op de adverteerders, we willen bedrijven bewust maken van het nut van het gebruik van Adwords. Aan de andere kant richten we ons op de consument, met diensten als iGoogle, de Google toolbar en YouTube.

‘Nee, over de exacte doelstellingen voor groeipercentages kan ik geen uitspreken doen. Maar ik zie graag, dat Adwords als geschikt gezien wordt voor ieder type bedrijf.’

Welke geheimen over Google gaat u allemaal verklappen tijdens de presentatie op de Nationale Marketing Dag?

‘De wereld van sales en marketing is aan grote veranderingen onderhevig. Door de lage kosten om online te zijn en het toenemende aantal tools of production die mensen zelf in handen hebben, is het voor consumenten gemakkelijker om content te publiceren en hun mening te ventileren op het internet. Deze democratisering van het internet het met name een grote invloed op marketinggebied. Daar zal ik in mijn presentatie op ingaan.

‘Ik zal het niet alleen hebben over Search, maar ik ga internetbreed naar ontwikkelingen kijken. Maar: je zult als marketeer in ieder geval aanwezig moeten zijn met Search. Want 82 procent van de consumenten maakt daar gebruik van. Maar dat betekent niet dat ze de actie die daaruit voortvloeit ook online doen. Dus: ook bedrijven die niet online actief zijn, moeten dat wel gaan doen. Ook als je alleen maar offline zaken doet, moet je online aanwezig zijn.

‘Een ander onderwerp waar ik op in zal gaan is online meetbaarheid. Die is bijna forensisch aan het worden. Je kunt alles bijhouden: traffic op je site en conversies. Een belangrijk onderdeel hierin vormt natuurlijk search: de grote mate van één op één communicatie die een bedrijf kan hebben via YouTube of iGoogle. Tien jaar geleden waren dat nog ongedifferentieerde doelgroepen. Nu heb je als marketeer de tools in handen om de klant één op één te benaderen.’

De consument is in control, dat zegt u zelf. Hoe geeft u daar in uw dagelijkse werk invulling aan?

‘De consument vormt heel erg zijn mening op basis van de mening van anderen. De mening van een andere consument weegt tegenwoordig zwaarder dan een mening van een vooraanstaande critic of de mening van het bedrijf zelf. Dat beïnvloedt de aankoopbeslissing. Met dit gegeven moeten wij rekening houden.’

Dat is duidelijk. Maar hoe kan Google hierop inspelen?

‘Als je als marketeer goed bij wilt houden over wat er over je merk wordt gezegd, kun je gebruik maken van Google Alerts. Daarnaast kun je heel snel op de actualiteit inspelen met Adwords. Als je als adverteerde slim met deze dienst omgaat, en continu je zoekopdrachten aanpast rondom nieuwswaardige feiten, dan kun je snel schakelen. Neem bijvoorbeeld “Goeiemoggel” van KPN. Dat woord bestond niet, en toch zie je dat daar veel mee gedaan is. Je moet dus ook je offline campagnes volledig afstemmen op je online campagnes. Zowel op online search, als op online video.

Wat kunnen we aan vernieuwingen verwachten op het gebied van Google Adwords in Nederland?

‘Google is een bedrijf dat niet stil zit. Een nieuwigheid die er nu aankomt zijn de In-Video ads op YouTube.’

Wat verwacht u van deze In-Video-ads via YouTube en het vermarkten van YouTube in 2008 (staat hoog op prioriteitenlijstje Eric Schmidt)

‘Ik denk dat het absoluut een medium is met veel potentie. Maar ik kan er nu nog niet veel over zeggen.’

Hoe ziet u de Nederlandse markt voor Google in vergelijking met de andere Benelux landen?

‘Als je kijkt naar de mediabestedingen, dan zie je dat België een wat traditioneler land is dan Nederland. In Nederland zijn we op het gebied van online mediabestedingen wat verder, de Belgen zetten nog steeds meer in op traditionele media.’

(Met dank aan Bauke, Robert en Michiel van Tribal IM Den Bosch)

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    averil

    Leuk interview,

    Jammer dat Google, zoals zo vaak, zo geheimzinnig doet over haar eigen internetstrategie.

    Zijn er cijfers bekend van marktverhouding nederland/belgie mbt adwords gebruik?

    Averil


    25 juni 2008 om 11:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!