Adbase een perfect hulpmiddel voor online marketeers?

Adbase een perfect hulpmiddel voor online marketeers?

Online Mediabureau AdLantic presenteert morgen op eDay de online database ‘Adbase’. Met die database kunnen marketeers op interessegebied zoeken naar de meest relevante websites om op te adverteren. In deze Adbase bevinden zich tienduizenden Nederlandse websites met de bijbehorende tarieven en beschikbare advertentieproposities. Philippe van Ooteghem, directeur van AdLantic, noemt Adbase ‘een perfect hulpmiddel voor online marketeers.’

‘Perfect’, dat klinkt alvast veelbelovend. Uit het persbericht: ‘Eenmaal in AdBase kunnen marketeers en mediaplanners gebruik maken van een ingenieus suggestiesysteem. Hiermee kunnen ze gemakkelijk de best passende websites voor hun reclamecampagnes selecteren.’ Het systeem is volgens Adlantic vergelijkbaar met het suggestiesysteem van zoekwoorden bij Google AdWords. AdBase toont suggesties voor websites op basis van maximaal vijf interessegebieden. Hieronder een interview met Adlantic-direecteur Philippe van Ooteghem waarin hij het concept toelicht.

Update: Screenshots hieronder toegevoegd.

1) Jullie lanceren morgen op eDay Adbase, een ‘perfect hulpmiddel voor marketeers’. Dat maakt nieuwschierig.
‘Ja, dat is ook de bedoeling!AdBase is onze online database waarmee het heel gemakkelijk is om je eigen online reclamecampagnes samen te stellen. Adbase moet het zoekwerk van een marketeer een stuk gemakkelijker maken. De meeste marketeers geloven wel in de kracht van adverteren op nichewebsites, maar hebben te weinig tijd om zelf op zoek te gaan naar dit soort sites. Met AdBase kunnen ze heel gemakkelijk op interessegebied in de database zoeken en krijgen ze de voor hen best passende websites te zien. Marketeers hoeven zelf de inkoop niet meer te verrichten. Ze sturen ons het voorstel, en wij regelen de rest.’

2) Wat zijn de verschillen met bestaande systemen. Waarin zijn jullie onderscheidend?
‘Het verschil met andere systemen is dat de meeste netwerken gebruik maken van channels. Websites die aangeboden worden in deze channels worden heel grof op een aantal onderwerpen geclassificeerd. In AdBase kun je op 4000 verschillende interessegebieden zoeken, je kunt deze interessegebieden zelfs combineren.

‘Verder maken deze netwerken ook vaak gebruik van STIR-gegevens, hierbij classificeer je websites op basis van heel generieke zoekprofielen, zoals bijvoorbeeld een profiel “overwegend mannelijke bezoekers tussen de 21 en de 49 jaar”. Bij AdBase werk je met 4000 interessegebieden waardoor je heel fijnmazig websites kunt selecteren. En als je ons vergelijkt met bijvoorbeeld Admanager, dan geven wij de meest actuele prijsindicatie, in plaats van statische ratecard-tarieven. 

‘Daarnaast kunnen marketeers in AdBase ook de status van hun campagne heel nauwkeurig volgen; zo zien ze heel precies welke reclame-uitingen op welke plekken staan. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van ons meetsysteem waarmee ze met hun persoonlijke inloggegevens op AdBase het aantal clicks en het aantal conversies kunnen volgen.’

{title}

3) Hoe zit dat suggestiesysteem precies in elkaar?
‘Het suggestiesysteem selecteert websites die qua onderwerp en relevantie overeenkomen met de interessegebieden (max. 5) die de gebruiker opgeeft. Het systeem geeft suggesties op basis van gegevens uit het verleden. Hoe vaker een website in het verleden geselecteerd is bij een bepaald interessegebied, des te hoger hij uiteindelijk in de zoekresultaten zal komen. Bovendien worden de laatste zoekacties steeds meegenomen; dat maakt het systeem zelflerend.’

4) Wat verwachten jullie van het succes van dit product, en hoe zit het met de kosten?
‘We verwachten dat dit systeem een groot succes gaat worden voor zowel online marketeers van bedrijven als voor mediaplanners van mediabureaus. Voor beiden wordt het selecteren van advertentieruimte een stuk gemakkelijker. Momenteel melden zich dagelijks nieuwe webmasters aan. Ons portfolio wordt daardoor steeds breder. Tot op heden is die aanwas van websites het resultaat geweest van mond-tot-mondreclame.

‘De kosten van de campagnes die met behulp van AdBase worden samengesteld verschillen niet met de kosten die voorheen werden gecommuniceerd. Bezoekers die inloggen op AdBase kunnen vrijblijvend hun eigen campagne samenstellen. Ze hoeven niet te betalen om een inlogcode te krijgen en bovendien is het selecteren van websites gratis. Pas op het moment dat een klant een campagne heeft goedgekeurd, komen de kosten ter tafel. De tarieven per website verschillen en worden voortdurend actueel gehouden.’

Vanaf morgen dus proberen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen!

 

{title}


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ben heel benieuwd. Hij is helaas nog niet live?

    geplaatst op
  • Hij is live!

    geplaatst op
  • mediaplanning ien siteselectie s niet te automatiseren.....
    dat blijkt uit het feit dat de adbase kaputt is.....
    login werkt niet, mysql array errors, ga zo maar door.

    back to the drawing board!

    geplaatst op
  • Ik denk dat die twee heel goed te combineren zijn. En al zou dat niet zo zijn, dan is een kapotte website daar nog geen bewijs van. ;)

    Wat werkt er precies niet volgens jou? Ik zie geen problemen bij het inloggen. AdBase is nog in een beginfase en ondanks uitvoerig testen kan er natuurlijk altijd een foutje doorheen glippen, maar die los ik graag voor je op. Je kunt je eventuele foutmeldingen of problemen mailen naar koen (at) adlantic.nl.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.