Google News zorgt voor 75 procent daling aandelen United Airlines

12 september 2008, 07:42

{title}De crawler van Google News had maandag een bericht opgepikt uit 2002 over United Airlines. Het bericht leek nieuw, waardoor het artikel als zodanig op Google News verscheen. Het resultaat: een daling van 75 procent in de aandelen van United Airlines. Het bericht op Google News was opgepikt van de website van de Florida Sun-Sentinel en suggereerde dat United Airlines faillissement had aangevraagd. Google News zette met de plaatsing van dit bericht een kettingreactie in werking waardoor meerdere websites het bericht oppikten. Het resultaat was de eerdergenoemde enorme daling in de aandelen. Na enig herstel sloten aan het eind van de dag de aandelen van United Airlines 11 procent lager ten opzichte van de vorige dag (zie ook: Nu.nl, De Tijd).

Google wijst op dit moment met de beschuldigende vinger richting de Florida Sun-Sentinel, terwijl de krant wijst naar Google News. Volgens Google News was er geen originele datum te vinden in het nieuwsbericht op de website van de krant, waardoor Google News er zelf de datum van de dag (7 september 2008) aan toevoegde.

Dit akkefietje bewijst de geloofwaardigheid van Google News en de manier waarop mensen dit nieuws blind volgen. Aan de andere kant bewijst het ook wat SEO PR (in dit geval in negatieve zin) voor een bedrijf kan doen.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Max

    Het toont ook aan dat het zin heeft om een datum bij artikelen te zetten. Dat dat bij een krant niet gebeurt is op zijn zachtst gezegd een beetje dom. Dat anderen dat bericht verder niet natrekken voordat ze ernaar handelen is nog dommer, eigenlijk.

    Google vind ik hier nog de minste blaam treffen.


    12 september 2008 om 09:19
    webanalisten.nl

    Ik ben vooral benieuwd of we binnen een maand nog zo’n actie kunnen verwachten. Volgens mij kan je in een vrij korte periode aardig wat geld verdienen.


    12 september 2008 om 09:34
    Matthijn

    Dit is geen fijne ontwikkeling voor Google. Het bedrijf in inmiddels zo dominant geworden, dat er uit diverse hoeken twijfel en kritiek komt over die positie. Hiermee snoert Google zeker niet de mond van die mensen. Wellicht gaat Google een periode tegemoet, waar Microsoft zeer bekend me is.


    12 september 2008 om 10:02
    Davy

    Dit komt doordat heel wat mensen zochten naar vluchtinfo tijdens de orkanen en een artikel uit 2002 (toen het slecht ging met UA) kreeg veel hits en kreeg zo een hoge ranking, en zo is de bal aan het rollen gegaan. Google news reader heeft dit opgespoord en dan weer gedistribueerd naar de subscribers, tot Bloomberg het nieuws heeft overgenomen en het hek helemaal van de dam was… Het is niet de schuld van Google, maar van het weer (maar wie is daar dan weer schuldig aan?).


    12 september 2008 om 10:59
    Remi

    Hmm.. zou het mogelijk zijn om een oud negatief bericht over een bedrijf in Google News te spammen?

    Als je dat slim timed, en flink aandelen inkoopt op het moment dat de koers daalt, kun je er aardig geld mee verdienen.. 😉


    12 september 2008 om 11:17
    Govert van Eerde

    Is er iets bekend wat United Airlines sindsdien heeft ondernomen? Ik kan me zo voorstellen dat hier toch op zijn minst enkele advocaten op zijn gezet? Ik vind het overigens zeer kwalijk dat Google denkt zich deze omissie te kunnen permitteren. Ik ben het dan ook niet eens met bovenstaande reacties: het is een schande dat Google hier zo nalatig is geweest en zoveel schade heeft aangericht.


    12 september 2008 om 12:17
    Kletskous

    Ik vond het eigenlijk vooral erg grappig. Het bewijst ook hoe bizar het aandelen systeem werkt.


    12 september 2008 om 13:19
    Rob Boeyink

    Ik maak ook gebruik van Google News. De laatste tijd krijg ik vaak nieuws-berichten die al een paar jaar oud zijn. Het lijkt dus niet op een incident.

    Zijn er nog andere gebruikers van Google news die dezelfde ervaringen hebben?


    12 september 2008 om 14:01
    wilbertbaan

    Interessant verhaal. Het laat wel zien dat tijd op internet een vaag begrip is. Het is niet duidelijk wanneer iets gepubliceerd is en of dat echt klopt. Google is geen bron, maar wordt wel op die manier gebruikt.

    Bijna niets aan te doen denk ik, en het zal nog wel vaker gaan gebeuren. Het web is steeds beter in het razendsnel verspreiden van golven informatie. Helaas ook foute informatie. En ook al update je een artikel nog zo snel, die aandelen zijn in dit geval al op weg naar beneden.

    De truuk is dus groots opmerkelijke bedrijfsinformatie gaan verspreiden die niet al te makkelijk en snel te controleren is, maar wel betrouwbaar lijkt. Kijken wat de aandelen doen, er snel een paar kopen op het dieptepunt en wachten tot de markt zich weer herstelt na de blunder 😉


    12 september 2008 om 18:37
    CoenKempen

    Ik heb ook zo mijn negatieve ervaringen met de accuratesse van Google News.

    News van jaren eerder en news zonder de opgegeven zoekterm zijn geen uitzondering.

    Maar omdat ik het nieuws hier op MF, in de krant en op TV niet klakkeloos voor waar aanneem,

    ondervind ik geen problemen. De kracht van de Google dienst vind ik opmerkelijk, de lakse houding van redacties evenzo.


    13 september 2008 om 10:39
    Michel

    Volgens mij zou de vinger moeten gaan naar de weblogs die blindelings ‘een machine’ als Google News volgen, zonder enige bron research te doen. Dat getuigt niet echt van professionele journalistiek…


    14 september 2008 om 05:52
    eduardblacquiere

    @Remi

    Ik hoop niet dat dit jullie werkwijze bij Traffic4u representeerd?

    Wat ik niet goed begrijp, zoals hierboven al meerdere keren genoemd, is dat Google veelal als boosdoener wordt genoemd, terwijl er mensen bij de krant, Bloomberg en zelfs de aandeelhouders zitten te slapen!

    Wel erg makkelijk om te wijzen naar de distributeur als je zelf niet oplet en te snel conclusies trekt.


    15 september 2008 om 06:47
    Matthijn

    Toch blijf ik Google een fascinerend bedrijf vinden. Het is zo snel zo groot en dominant geworden en tegelijkertijd zo kwetsbaar.


    15 september 2008 om 06:58
    DANNY

    Altijd bij het bedrijf zelf checken, als je als belangrijke krant ect iets publiceert.


    8 maart 2009 om 20:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!