ReclameReview: Fiat Bravo
De Fiat Bravo-koe zegt eens iets anders dan boe.
Credits:
Bureaus: CCCP, Maarten.nl, Earforce, Postoffice
Account: Saskia Geesink
Creatie: Johan Eleveld, Kiona de Vries
Klant: Martijn Klinge, Robbert van den Heuvel
RTV: Berthine van Dalen
Regie: Han Wennink
Seeding: Pool Worldwide
De doelstelling:
Likeability creëren/houding ten opzichte van de Fiat Bravo positief beïnvloeden.
De uitwerking:
Het gaat goed met Fiat. Hoge kwaliteit en Italiaans design. De Fiat Bravo is door Autoweek niet voor niets bekroond met de prijs voor het meest innovatieve design. De nieuwste viral voor de Fiat Bravo is dan ook een rechtstreekse aanval op haar ‘saaie’ concurrenten zoals de VW Golf en Ford Focus. En dat de Fiat Bravo het mooist is, ziet zelfs een koe.
Het oordeel:
Ten eerste: Fiat heeft wel lef om publiekelijk de concurrentie belachelijk te maken in een commercial.
Ten tweede: oer-Hollands grappig door de koe te gebruiken als hoofdpersoon en erg sterk doordat er geen woorden nodig zijn om het uit te leggen.
Ten derde: ik vind het een beetje mager om alleen het uiterlijk van de auto als USP te communiceren. Dat lijkt me immers niet de doorslaggevende reden bij de keuze van een auto.
Ten vierde: is het de bedoeling dat die koe ‘Bravo’zegt als de gelijknamige auto langskomt? Ik ben het meer eens met deze comment op YouTube: haha die koe zei Mongool!
haha, ik verstond ook mongool….
maar verder vaaage reclame, dit gaat niet aanslaan zo slecht!
Als je – net als ik – niet zoveel met auto’s hebt, valt de hele commercial in het water: bij de eerste keer kijken had ik het idee dat er drie keer dezelfde auto voorbij kwam…en inderdaad, wat de koe ook zegt, op ‘bravo’ lijkt het i.i.g. niet..
@david
bij credits kan Pool Worldwide erbij, verantwoordelijk voor de seeding
Gelukkig komt de nieuwe Honda Jazz binnenkort;)
Dus de boodschap van Fiat is: “als je wilt weten wat een goede auto is, ga dan af op de reaktie van een koe”?
Mocht de koe trouwens echt “mongool” zeggen, waar het verdacht veel op lijkt, dan trek ik bovenstaand commentaar direct weer in!
@Peter Bonjeroor: Muhahahahahahhahahah
Ik vind de commercial erg sterk. Wel voorspelbaar, maar geeft dat?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!