ReclameReview: Fiat Bravo

10 september 2008, 05:29

De Fiat Bravo-koe zegt eens iets anders dan boe.

Credits:

Bureaus: CCCP, Maarten.nl, Earforce, Postoffice

Account: Saskia Geesink

Creatie: Johan Eleveld, Kiona de Vries

Klant: Martijn Klinge, Robbert van den Heuvel

RTV: Berthine van Dalen

Regie: Han Wennink

Seeding: Pool Worldwide

De doelstelling:

Likeability creëren/houding ten opzichte van de Fiat Bravo positief beïnvloeden.

De uitwerking:

Het gaat goed met Fiat. Hoge kwaliteit en Italiaans design. De Fiat Bravo is door Autoweek niet voor niets bekroond met de prijs voor het meest innovatieve design. De nieuwste viral voor de Fiat Bravo is dan ook een rechtstreekse aanval op haar ‘saaie’ concurrenten zoals de VW Golf en Ford Focus. En dat de Fiat Bravo het mooist is, ziet zelfs een koe.

Het oordeel:

Ten eerste: Fiat heeft wel lef om publiekelijk de concurrentie belachelijk te maken in een commercial.

Ten tweede: oer-Hollands grappig door de koe te gebruiken als hoofdpersoon en erg sterk doordat er geen woorden nodig zijn om het uit te leggen.

Ten derde: ik vind het een beetje mager om alleen het uiterlijk van de auto als USP te communiceren. Dat lijkt me immers niet de doorslaggevende reden bij de keuze van een auto.

Ten vierde: is het de bedoeling dat die koe ‘Bravo’zegt als de gelijknamige auto langskomt? Ik ben het meer eens met deze comment op YouTube: haha die koe zei Mongool!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Chris

    haha, ik verstond ook mongool….

    maar verder vaaage reclame, dit gaat niet aanslaan zo slecht!


    10 september 2008 om 06:49
    Moniek

    Als je – net als ik – niet zoveel met auto’s hebt, valt de hele commercial in het water: bij de eerste keer kijken had ik het idee dat er drie keer dezelfde auto voorbij kwam…en inderdaad, wat de koe ook zegt, op ‘bravo’ lijkt het i.i.g. niet..


    10 september 2008 om 07:04
    Rocco

    @david

    bij credits kan Pool Worldwide erbij, verantwoordelijk voor de seeding


    10 september 2008 om 08:52
    Tim de Vrind

    Gelukkig komt de nieuwe Honda Jazz binnenkort;)


    10 september 2008 om 11:40
    Peter Bonjernoor

    Dus de boodschap van Fiat is: “als je wilt weten wat een goede auto is, ga dan af op de reaktie van een koe”?

    Mocht de koe trouwens echt “mongool” zeggen, waar het verdacht veel op lijkt, dan trek ik bovenstaand commentaar direct weer in!


    10 september 2008 om 11:46
    mgvandenbroek

    @Peter Bonjeroor: Muhahahahahahhahahah

    Ik vind de commercial erg sterk. Wel voorspelbaar, maar geeft dat?


    10 september 2008 om 12:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!