Functioneel gebruik van sociale netwerken

Functioneel gebruik van sociale netwerken
,

Eerder deze week was op MarketingFacts al te lezen dat Nederland een koploper is op het gebied van sociale netwerken. Nederland telt internationaal relatief de meeste leden van sociale websites. Hyves, LinkedIn en MSN Spaces zijn, in die volgorde, de populairste. Het onderzoek van Synovate heeft daarnaast uitgewezen dat 49 procent van de mensen tussen de 18 en 65 jaar lid is van een social network. Het onderzoek liet echter ook zien dat een derde van deze gebruikers zijn interesse in sociale netwerken aan het verliezen is. Dit geeft aan dat mensen wel bekend zijn met sociale netwerken, maar er de meerwaarde vaak niet (meer) van zien.

Daarom is het wat mij betreft tijd om sociale netwerken functioneel in te zetten. Een verschuiving van sociaal naar functioneel gebruik maakt deze technologie aantrekkelijk voor gebruik binnen organisaties (enterprise networking).

De kracht van netwerken ligt in het leveren van informatie die relevant is voor de gebruiker. Bij Hyves en LinkedIn zie je wat jouw vrienden en relaties doen en wordt je niet lastiggevallen met wat de rest van de wereld doet. Stel je voor dat je voortaan binnen je organisatie alleen nog informatie zou krijgen die voor jou relevant is, en dat allemaal op één webpagina.

In tegenstelling tot sociale netwerken draait het binnen een enterprise netwerk om business. Het gaat dan ook niet over communicatie met vrienden, maar over waardevolle interacties met collega’s en teams. Door geavanceerde zoektechnologie kunnen connecties worden gemaakt op basis van profielen. Dit zorgt ervoor dat verborgen connecties en mogelijkheden binnen organisaties kunnen worden blootgelegd.

Het grote verschil tussen sociale en enterprise netwerken is dat het in sociale netwerken alleen gaat om samen zijn in plaats van samen werken en iets bereiken. De verbindende factor van een enterprise netwerk is niet (alleen) dat men elkaar kent, maar dat men samen iets te doen heeft.

Door functionaliteit toe te voegen aan de structuur van sociale netwerken krijgen deze weer betekenis, hetzij in een zakelijke omgeving. Waar groepen op Hyves zelden een hoger doel dienen dan de branding van een individu kunnen projectteams binnen een enterprise netwerk in een groep samenwerken en kennis delen en creëren. Lees ook deze bespiegeling van Martin Kloos: ‘Wat is de killerfeature van een enterprise social site?’.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Maar dit soort toepassingen bestaan toch al heel lang in wfm-systemen, flow-systemen of grote enterprise-software als SAP en Exact? je koppelt een database met persoonsgegevens en skills aan software voor projectmatig of procesmatig werken, web based en open of gesloten binnen een beperkte gebruikersgroep. Lijkt me niks vernieuwends, meer een manier om sociale netwerken wél nuttig te maken, gesteld dat het handig is om die toepassingen aan elkaar te knopen.

    geplaatst op
  • Ja, er zijn verschillen tussen social en enterprise networking (intranet 2.0?).
    - ‘Kennis’ (-deling/-vergaring) versus ‘Fun’
    - Primair zakelijk doel versus primair een persoonlijk doel
    Maar vergis je niet in de overeenkomsten:
    - Ontdekken (mensen, content)
    - Profilering (wie ben ik, wie ken ik)

    Lessen die geleerd kunnen worden van consumentenprofielensites:
    - Zorg voor laagdrempelige publicatie-, contact-, en zoekfunctionaliteiten- (‘Weblogs’, ‘Hyves/Facebook’, ‘Google’)
    - Gebruik rss & e-mail voor notificaties buiten applicatie om (‘Flickr’)
    - Werk met ratings (‘Ebay’)
    - Werk met suggesties (‘Amazon’)

    Belangrijkste blijft het beheer en stimuleren van de interactie. Toepassingen 'geweldig', zolang er geen actief community-management wordt gevoerd, is elk netwerk, zakelijk of prive, kansloos en ten dode opgeschreven.

    En oh ja, verder is LinkedIn in mijn ogen (nog) geen sociaal netwerk, slechts een handige online business directory.

    geplaatst op
  • Het grote verschil tussen sociale en enterprise netwerken is dat het in sociale netwerken alleen gaat om samen zijn in plaats van samen werken en iets bereiken. De verbindende factor van een enterprise netwerk is niet (alleen) dat men elkaar kent, maar dat men samen iets te doen heeft.

    Door functionaliteit toe te voegen aan de structuur van sociale netwerken krijgen deze weer betekenis, hetzij in een zakelijke omgeving.


    Volgens mij draai je het om en zou een sociaal netwerk van nature al functioneel moeten zijn. De meest succesvolle netwerken zijn volgens mij gestart vanuit een functionaliteits-aspect, waarbij er later een sociaal sausje overheen is gegooid. Ik denk dan ook dat je beter kan nadenken over het toevoegen van een sociale structuur aan bestaande functionele applicaties...

    geplaatst op
  • We verzanden weer in de marge. Natuurlijk zijn er intranetten en andere gekoppelde zaken. Die werken meestal niet, omdat ze de gebruiksvriendelijkheid en slimmigheden van de consument sociale netwerken missen, zoals Lode dat neerzet. Ook omdat "enterprise software" echt in essentie iets anders is dan de lading van het begrip Enterprise2.0.

    Bij Enterprise2.0 is er sprake van een harde scheiding tussen enerzijds de transactie/crm zijde van de stakeholder communicatie, waarbij we vooral ons bezighouden met de (trans)actie's op bedrijfsniveau en anderzijds de dialoog met onze stakeholders op persoonlijk niveau, waarbij we blij mogen zijn als bedrijf wanneer we aan die dialoog mogen meedoen.

    Enterprise2.0 vereist een hele andere benadering van het begrip "bedrijf of organisatie" zoals we dat nu kennen. De traditionele bedrijfsvorm, voor het eerst beschreven door Ronald Coase in 1937 (!) in het boek "The Nature of the Firm" is echt aan het einde van de lifecycle. We groeien toe naar netwerk organisaties, waarbij medewerkers samen moeten werken met gedetacheerden en free agents ( zp'ers), vaak in gelegenheids team met gelegenheids opdrachten/projecten. Dat vereist anders denken en leidinggeven, anders samenwerken, om de klanten uiteindelijk te bieden wat die willen. Een op een communicatie en transacties zijn hierbij kenmerkend. Resources zijn global. Toegang is belangrijker dan het bezitten van deze resources. Mooi boek: The new age of innovation" door Prahalad.

    Met alle respect voor de "oude' enterprise-software: snel dumpen en opnieuw beginnen!
    Met alle respect voor de "oude" organisaties: om de gevestigde orde heen en snel iets nieuws neerzetten.
    Met alle respect voor CRM systemen: opblazen en de werkelijke stakeholder dialoog aangaan.
    En zo weet ik er nog wel een paar....

    geplaatst op
  • Zie ook het artikel over zakelijk social network Kenniscafe.

    geplaatst op
  • * Met alle respect voor de "oude' enterprise-software: snel dumpen en opnieuw beginnen!*

    Haha Ronald, je hebt er zin in. Nog een jaartje of twintig, denk je niet?

    Hansje Breukhoven: Kom er maar in!

    geplaatst op
  • @Luuk: je ziet dat zg. disruptive concepts buiten de gevestigde orde omgaan en gewoon op vernieuwende wijze hun dingen doen. Met nieuwe ict-, communicatie-, productie- en hrm processen. En vaak met veel succes.
    Maar inderdaad, hoe lang het duurt voordat het bedrijfsleven inziet dat het gewoon echt anders moet en uit zijn ontkenningsgedrag komt weet ik niet.
    Ik hoop niet zo lang als jij zegt, want over 20 jaar ben ik 74 en ik zou het nog wel graag willen meemaken:-).
    Dat zou ook financieel handig zijn want deze week lanceren we een nieuw Europees socio business network (ook uitermate geschikt voor intranetten, kenniscafes, virtual classrooms en meer mooie dingen) dat zp'ers en bedrijven helpt om op een web2.0/enterprise2.0 manier met elkaar te werken en een dialoog met alle stakeholders aan te gaan.
    Zelf werken we, in mijn andere bedrijven, al een tijdje vanuit een enterprise2.0 visie (met de bijbehorende sociale media toepassingen) en dat is gewoon helemaal top. Dat levert gewoon geld en veel energie, betrokkenheid en motivatie op bij alle stakeholders.

    geplaatst op
  • @ Ronald Ik ben in mijn vorig leven bij heel veel bedrijven langsgeweest waar ze inderdaad SAP zijn gaan draaien, of Siebel, of Exact of Oracle of noem maar op. daar zat het productieproces vast aan het sales-programma, de voorraadbeheer aan de HR, de database aan de omzet dashboards en noem maar op. Alles moest op z'n kop bij implementatie van die kathedralen, winsten kelderden (FRS!), afdelingen moeten anders gaan werken, mensen hadden hele cursussen nodig, hele afdelingen werden zelfs vervroegd met pensioen gestuurd (Eduard Hagens in 2002: 'Als je niet met het systeem kunt werken, hoor je niet in de organisatie') . Binnen sommige van die bedrijven bestaan hele interessante platformen van kennis, projectgroepen, virtuele werkmappen etc.

    Ik ben het geheel met je eens dat het een ramp is als je daar aan vastzit, maar geloof me: de grote jongens kopen liever tot in lengte van dagen updates, plug inns en 5.5.7-versies dan nog eens door die hel te gaan. En zolang de AEX-100 aan SAP-achtigen vastzitten, zullen de leveranciers mee moeten Sappen.

    wat dat betreft zijn de schaalbare 'open' systemen als salesforce al een hele verbetering, maar ja, dan het je een CRM-pakket, geen WFM-tooltje.

    geplaatst op
  • @Luuk. Ik huil met je mee....
    Overigens maken wij een onderscheid tussen CRM en de sociale dialoog kant van een bedrijf. Wij beschouwen het CRM stuk als het werken & registreren van zaken op klant/bedrijfsnivau, dus liggend in het verlengde van de "transactie's" en bij de dialoog aan de sociale media kant gaat het meer om de mensen zelf, wat hen beweegt en bezighoudt en waar jouw product of dienst helemaal niet rechtstreeks aan de orde komen...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.