Nieuwe rapportagemogelijkheid Adwords: Geografische prestaties

5 september 2008, 06:17

{title}Eergisteren maakte Google op haar Inside Adwords-blog bekend dat het vanaf nu mogelijk is om in Google Adwords rapportages te maken van de resultaten per regio. Ook in Nederland is deze feature per direct geïntroduceerd. Deze nieuwe rapportagevorm moet antwoord geven op vragen als:

– In welk(e) land/regio/plaats halen mijn campagnes de meeste conversies?

– In welk(e) land/regio/plaats zijn de kosten per conversie het laagst?

– In welk(e) land/regio/plaats ligt het conversie percentage van mijn campagnes het hoogst?

Dit zijn vragen die je als adverteerder/marketeer absoluut beantwoord wil hebben. Op deze manier kan bepaald worden waar de potentie van een campagne ligt. Vooral bij een beperkt Adwords-budget kunnen de antwoorden hele waardevolle inzichten opleveren

Wanneer het dagbudget bijvoorbeeld een beperkende factor is, kun je als marketeer besluiten om je alleen te richten op regio’s waar de kosten per conversie laag zijn en het volume desondanks interessant is. Op deze manier kunnen de gemiddelde kosten per conversie aanzienlijk omlaag gebracht worden en het aantal conversies vergroot worden. Immers, bij hetzelfde budget worden meer conversies gegenereerd.

Zojuist heb ik een testrapportage uitgedraaid vanuit Adwords. De resultaten zijn als volgt (over de afgelopen 30 dagen):

{title}

Onder ‘alle andere regio’s’ verstaat Adwords de resultaten waarvan niet precies bepaald kan worden in welke regio ze zijn behaald (waaronder enkele kliks in België).

Voor dit Adwords-account is het budget een beperkende factor. In dit specifieke geval zou je als marketeer ervoor kunnen kiezen om je campagnes alleen te richten op de volgende regio’s:

– Noord Brabant

– Zuid-Holland

– Flevoland

– Utrecht

– Noord-Holland

Voor deze regio’s zijn de kosten per conversie het laagst en de potentie groot. Op deze manier zullende de kosten per conversie dalen en wordt het Adwords-budget beter benut.

Concluderend kan gezegd worden dat de nieuwe rapportagemogelijkheid voor geografische resultaten een interessante en zeer gewenste uitbreiding van het Adwords-systeem is. Echter, een kanttekening is de correcte (of juist niet-correcte) werking van regiotargeting binnen het Adwords-systeem. Zie ook het artikel over regiotargeting in Google Adwords van collega André Scholten.

Het is ook niet aan te raden om je als adverteerder teveel te focussen op de in Adwords gerapporteerde conversies. Onder conversies kunnen immers verschillende gewenste acties verstaan worden. Het is beter om bijvoorbeeld ‘verkopen’ te rapporteren. Daarnaast hanteert het Adwords-systeem een cookie houdbaarheid van 30 dagen. Een langere periode aanhouden voor de rapportage is dan ook verstandig. Het is daarnaast goed om de Adwords-data te vergelijken met andere data (bijvoorbeeld gegenereerd door Google Analytics).

Hoe genereer ik een dergelijk rapport?

Rapportages voor geografische prestaties kunnen vanuit Adwords gemaakt worden vanuit het tabblad ‘rapporten’. Zie het volgende screenshot:Rapportage met overzicht van geografische prestaties maken.

Dit artikel werd geschreven door mijn collega Rick Sportel.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Wouter

    Ik zou graag de resultaten van de afgelopen 30 dagen opgeteld zien. Ik kan echter alleen kiezen voor een ‘dagelijkse’ weergave. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze totalen kan zien, zoals in het voorbeeld?


    5 september 2008 om 06:45
    Rick Sportel

    @ Wouter

    Dat is ook wat mij opviel. De resultaten in het artikel zijn handmatig opgeteld doormiddel van een Excel-functie. Je kunt het rapport namelijk exporteren als CSV-bestand voor Excel. Eenmaal in Excel kun je de optelling als volgt maken:

    – Seleteer de data

    – Sorteer de data op regio

    – Bereken subtotalen (via: Data > Subtotalen…) en bereken subtotalen na elke wijziging in regio

    – Gebruik als functie de som en tel de volgende variabelen op: kliks, vertoningen, kosten, conversies

    De CTR, CPC, Succes% en Kosten per conversie kun je nu gemakkelijk berekenen.


    5 september 2008 om 06:54
    Paul Hottinga

    Interessante mogelijkheid om nog beter een campagne te optimaliseren!

    Jammer dat alleen een dag weergave mogelijk is tot nu toe.


    5 september 2008 om 07:01
    Rick Sportel

    @ Paul

    Dat is inderdaad jammer, maar handmatig optellen in Excel is een kleine handeling. Zie mijn reactie hierboven hoe je dit gemakkelijk kunt doen.


    5 september 2008 om 07:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!