Nederland koploper in gebruik sociale netwerken

Nederland koploper in gebruik sociale netwerken

Nederland koploper in gebruik sociale netwerken

Wereldwijd weet 58% van de mensen niet wat sociale netwerken zijn. Van de mensen die het wel weten en ook gebruiken, verliest een derde de interesse in sociale netwerken. Nederland is koploper in het gebruik van sociale netwerken. Maar liefst 89% van de Nederlanders weet was sociale netwerken zijn en 49% van de Nederlanders is ook geregistreerd bij één of meerdere sociale netwerken. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Synovate onder 13.000 respondenten van 18-65 jaar in 17 verschillende landen (Brazilië, Bulgarije, Canada, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Nederland, Polen, Rusland, Servië, Slowakije, Zuid-Afrika, Taiwan, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten).

In het onderzoek is ook per land gekeken naar welke sociale netwerksites het meest gebruikt worden. In Nederland is Hyves het meest populair gevolgd door LinkedIn en MSN Spaces. In veel landen is Facebook het meest gebruikt, gevolgd door MySpace en MSN Spaces. Grappig is dat de stagiaire bij het ANP waarschijnlijk nog nooit van LinkedIn heeft gehoord en dit netjes heeft geinterpreteerd als linked-nl (zie ook video).

Eerder dit jaar publiceerde Universal Media haar derde editie van het Social Media Tracker-onderzoek waarin ook is gekeken naar het wereldwijde gebruik van sociale netwerken. Ook uit het onderzoek van Universal Media, dat werd uitgevoerd onder 17.000 mensen uit 29 landen, bleek dat Nederland tot de koplopers behoort vwb gebruik van sociale netwerken.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Deze uitslag had niet helemaal verwacht. MSN Spaces op drie is opvallend. Interessant zou ook zijn geweest de posities 4 t/m 10. Wat doet Netlog, MySpace en Facebook hier in Nederland. Maar ook hoeveel profielen onderhoudt iemand. Hebben ze naast Hyves ook een flickr account of zijn ze actief op een doelgroep portal.

    geplaatst op
  • Opvallend wat de definitie van een social network is. Yahoo blogs bijvoorbeeld of de Franse/Poolse/Russische versie van Schoolbank. Daarmee is het een leuk overzicht, maar het blijven appels en peren.

    geplaatst op
  • Boeiend onderzoek, maar wat wordt bedoeld met 'gebruiken'? dat haal ik niet uit het Synovate-bericht. Ingeschreven staan en een netwerk opbouwen (of laten opbouwen, door je uit te laten nodigen) is nog wat anders dan echt gebruiken. Marketeers zullen niet zozeer willen weten hoeveel mensen in het telefoonboek staan of weten wat een telefoonboek is, maar hoeveel mensen het telefoonboek pakken om een loodgieter te vinden of een adres op te zoeken.
    Ik vermoed dat het aantal gebruikers van sociale netwerken in Nederland veel kleiner is dan we denken.

    geplaatst op
  • @Jan-Henk Ik weet dat Facebook ongeveer 265,000 Nederlandse gebruikers heeft. Dit zijn er bijna 100,000 dan ze hadden toen de site nog niet in het Nederlands beschikbaar was.

    De gegevens komen uit hun eigen advertentie systeem.

    Vraag me af hoe dit onderzoek is opgezet. Hebben ze op de man af gevraagd aan mensen of ze weten wat een social netwerk is, of hebben ze een lijstje met profielsite neergelegd en gekeken of iemand deze kende?

    geplaatst op
  • @Luuk: Wat ik begrepen heb (van cijfers die ik onlangs kreeg van Hyves) is dat er van de 7 miljoen Hyves leden zo'n 5,8 miljoen NL accounts zijn en waar er toch 70 tot 75% wekelijks van inlogt. Dat is volgens mij toch een dikke 30% op de NL internet populatie die wekelijks op een sociaal netwerk zit.

    geplaatst op
  • @ Hidde

    Ja, maar ook inloggen is nog iets anders dan gebruiken toch? Ik wordt aan de lopende band uitgenodigd op LinkedIn, krijg af en toe een bericht van 'iemand die iemand zoekt', dus kom ik misschien in de statistieken voor als iemand die op het netwerk iedere week inlogt, dus gebruikt. In werkelijkheid heb ik Linkedin sinds 2006 misschien één of twee keer écht 'gebruikt'. En dát is wat bijvoorbeeld een adverteerder zou willen weten.

    Dit soort kwantitatieve trucjes maken waarom sociale netwerken zoveel minder waard zijn dan wel wordt beweerd: het Second Life-syndroom

    geplaatst op
  • MSN Spaces is GEEN social network, en als het een social network was dan was het een SLECHT social network. MSN Spaces wordt vooral gebruikt als verlengstuk van MSN/Live Messenger, ik zou weleens willen zien waar de grootste hoeveelheid verkeer vandaan komt. Mijn gok is uit Messenger.

    geplaatst op
  • Het onderzoek is door ons uitgezet in 17 landen, en we hebben in totaal meer dan 13,000 respondenten online ondervraagt. In Nederland hebben 1023 respondenten aan het onderzoek meegedaan.

    @Daan en Luuk:
    Aan alle respondenten die "ja" antwoordden op de vraag "Weet u wat een online sociaal netwerk is?" hebben we voorts gevraagd òf ze lid zijn van sociale netwerken, en indien ja, van welke netwerken. Respondenten hebben dus volgens hun eigen interpretatie geantwoord op deze vraag, en zij zijn in het onderzoek vrij geweest om die sites aan te geven waarvan zij vinden dat het een sociale netwerk site is. Het is overigens wel juist dat er ook een aantal sites waren voorgecodeerd: hier konden de respondenten uit kiezen.

    Opvallend voor ons was het om te zien dat in Nederland LinkedIn --dat niet in het lijstje met mogelijke antwoorden stond-- wel als nummer twee uit de bus komt! Veel Nederlanders hebben dus bij "anders nl.: " LinkedIn opgegeven, meer dan in de VS bijvoorbeeld.

    @Jan-Henk:
    De nr. 4 in NL = MySpace, nr. 5 = Facebook. Netlog is slechts door een enkeling genoemd.

    geplaatst op
  • @luuk

    Heb je op zich ook een puntje. LinkedIn is hier misschien een goed voorbeeld van. Je gebruikt het als je het nodig hebt. Hyves vind ik hierin toch een stuk toegankelijker en ik denk dat de ratio wekelijks inloggen vs participeren best hoog ligt. Al kan ik het natuurlijk zo niet met zekerheid zeggen. Ik heb de data namelijk niet. Yme, hook ons up! :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.