• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (10): Altijd blijven optimaliseren

Weekoverzicht Webanalisten.nl (10): Altijd blijven optimaliseren

Webanalisten zoeken websiteWekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws van Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week een aantal goede tips over hoe je meer omzet kunt halen uit bestaand bezoek:

  • Tip 1: On-site zoektermen zonder resultaat weergeven in Google Analytics
  • Tip 2: Altijd blijven optimaliseren
  • Tip 3: Betere conversie optimalisatie door segmentatie
  • Tip 4: Hoe het niet moet

Tip1: On-site zoektermen zonder resultaat weergeven in Google Analytics
Een webanalysepakket voor je website is natuurlijk een must. Het gaat hierbij echter niet om het verzamelen van data, maar om het feit dat je inzichten haalt uit bezoekersgedrag, zodat je weet waar je de website kunt verbeteren. Google Analytics wordt meer en meer gebruikt, maar in dit pakket is niet alles standaard beschikbaar. Het heeft echter veel mogelijkheden voor uitbreidingen. Simone Rodewijk legt uit hoe je in Google Analytics een overzicht kunt krijgen van alle interne zoekopdrachten die geen resultaat opleverden.

Tip 2: Altijd blijven optimaliseren
Stilstand is achteruitgang. Een website optimaliseren voor conversie is niet iets dat je eenmalig uitvoert. Dit is een continue proces. Het continue optimaliseren, continious incremental improvement, door bijvoorbeeld A/B testing zal onderdeel moeten zijn van je werkcultuur. In dit artikel videointerviews met Bryan Eisenberg en Jim Sterne over dit onderdeel van “Total Quality Management”.

Tip 3: Betere conversie optimalisatie door segmentatie
Bezoekers van je website zijn mensen en deze mensen zijn verschillend. Het gaat hierbij niet om leeftijden, woonplaatsen of andere profiel gegevens. Ze verschillen in de reden waarom ze je website bezoeken. Wanneer je eenmaal hebt vastgesteld met welke intentie een bepaalde groep bezoekers jouw website bezoekt en je hiervoor de “funnel” gaat optimaliseren is er nog een belangrijk verschil tussen je bezoekers waarmee je rekening moet houden. Ze verschillen psychisch als mens. Ze hebben allen bepaalde overtuigingen nodig om bepaalde stappen te willen maken in je funnel. Het definiëren van deze groepen is lastig. Een segment met gelijke psychische achtergrond kun je herkennen door een combinatie van profiel van de bezoeker en gedrag op de website. Wanneer je eenmaal bent geslaagd in het segmenteren, kun je de conversieoptimalisatie van een funnel in het geheel aanzienlijk verbeteren door per segment via testen te werken naar de ideale funnel. In dit artikel voorbeelden van hoe je door webanalyse eenvoudig kunt starten met het herkennen van segmenten. Welke profielkenmerken en welke gedragingen kunnen verschil in psychische achtergrond verraden?

Tip 4: Betere conversie optimalisatie door segmentatie
Soms kom je nog wel eens een voorbeeld tegen van hoe je klanten niet verleidt om over te gaan tot conversie. Dat is goedkoper dan tot het komen van succesvolle voorbeelden, maar het blijft leuk om te zien hoe het niet moet.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.