Weekoverzicht Webanalisten.nl (10): Altijd blijven optimaliseren

2 september 2008, 07:15

Webanalisten zoeken websiteWekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws van Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week een aantal goede tips over hoe je meer omzet kunt halen uit bestaand bezoek:

  • Tip 1: On-site zoektermen zonder resultaat weergeven in Google Analytics
  • Tip 2: Altijd blijven optimaliseren
  • Tip 3: Betere conversie optimalisatie door segmentatie
  • Tip 4: Hoe het niet moet

Tip1: On-site zoektermen zonder resultaat weergeven in Google Analytics

Een webanalysepakket voor je website is natuurlijk een must. Het gaat hierbij echter niet om het verzamelen van data, maar om het feit dat je inzichten haalt uit bezoekersgedrag, zodat je weet waar je de website kunt verbeteren. Google Analytics wordt meer en meer gebruikt, maar in dit pakket is niet alles standaard beschikbaar. Het heeft echter veel mogelijkheden voor uitbreidingen. Simone Rodewijk legt uit hoe je in Google Analytics een overzicht kunt krijgen van alle interne zoekopdrachten die geen resultaat opleverden.

Tip 2: Altijd blijven optimaliseren

Stilstand is achteruitgang. Een website optimaliseren voor conversie is niet iets dat je eenmalig uitvoert. Dit is een continue proces. Het continue optimaliseren, continious incremental improvement, door bijvoorbeeld A/B testing zal onderdeel moeten zijn van je werkcultuur. In dit artikel videointerviews met Bryan Eisenberg en Jim Sterne over dit onderdeel van “Total Quality Management”.

Tip 3: Betere conversie optimalisatie door segmentatie

Bezoekers van je website zijn mensen en deze mensen zijn verschillend. Het gaat hierbij niet om leeftijden, woonplaatsen of andere profiel gegevens. Ze verschillen in de reden waarom ze je website bezoeken. Wanneer je eenmaal hebt vastgesteld met welke intentie een bepaalde groep bezoekers jouw website bezoekt en je hiervoor de “funnel” gaat optimaliseren is er nog een belangrijk verschil tussen je bezoekers waarmee je rekening moet houden. Ze verschillen psychisch als mens. Ze hebben allen bepaalde overtuigingen nodig om bepaalde stappen te willen maken in je funnel. Het definiëren van deze groepen is lastig. Een segment met gelijke psychische achtergrond kun je herkennen door een combinatie van profiel van de bezoeker en gedrag op de website. Wanneer je eenmaal bent geslaagd in het segmenteren, kun je de conversieoptimalisatie van een funnel in het geheel aanzienlijk verbeteren door per segment via testen te werken naar de ideale funnel. In dit artikel voorbeelden van hoe je door webanalyse eenvoudig kunt starten met het herkennen van segmenten. Welke profielkenmerken en welke gedragingen kunnen verschil in psychische achtergrond verraden?

Tip 4: Betere conversie optimalisatie door segmentatie

Soms kom je nog wel eens een voorbeeld tegen van hoe je klanten niet verleidt om over te gaan tot conversie. Dat is goedkoper dan tot het komen van succesvolle voorbeelden, maar het blijft leuk om te zien hoe het niet moet.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!